ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

خبر خوب برای شهروندان قمی؛ آغاز عملیات انتقال3دستگاه حفار برای خط دوم مترو قم

07 مهر 1404

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.

image

 

به گزارش شهرنیوز، دکتر محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در جلسه علنی شورای شهر قم با اشاره به اهمیت توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه مترو اظهار کرد: راه‌اندازی خطوط مترو در قم می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و تسهیل جابه‌جایی شهروندان ایفا کند.

وی با ارائه گزارشی از روند تکمیل خط اول مترو قم گفت: فاز نخست این خط با حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی قرار دارد و تنها منتظر ورود واگن‌ها هستیم. مذاکرات با شرکت داخلی برای تأمین واگن انجام شده و هم‌زمان قرارداد با طرف چینی توسط دولت نیز در حال پیگیری است تا بتوانیم تا پایان سال جاری تست گرم مترو را به انجام برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در ادامه به اهمیت خط دوم مترو قم پرداخت و تصریح کرد: این خط با هدف اتصال منطقه مسکونی شهرک شهید رئیسی به منطقه صنعتی شکوهیه طراحی شده است و می‌تواند تحولی اساسی در حمل‌ونقل شهری ایجاد کند. 

به گفته وی، این خط ضمن تسهیل رفت‌وآمد کارگران و شهروندان، به توسعه متوازن شهر قم نیز کمک خواهد کرد.

دکتر دهناد تاکید کرد: بر اساس طرح ارائه‌شده، خط دوم مترو قم از شهرک شهید رئیسی آغاز شده و تا خیابان امام خمینی(ره) ادامه دارد. این خط با طول تقریبی ۲۸ کیلومتر و ۲۱ ایستگاه، بخش‌های مهمی از شهر از جمله شهرک شهید رئیسی، پردیسان، بلوار غدیر، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار شهید صدوقی، خیابان شهدا، میدان جانبازان، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، میدان امام خمینی و بلوار شهید خداکرم را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها برای حفاری تونل خط ۲ مترو قم مورد استفاده قرار گیرند که در فاز اول ۲ دستگاه حفار با قطر حدود ۷ متر، حدفاصل بوستان علوی تا میدان مفید و در فاز دوم یک دستگاه حفار با قطر ۹ متر، حدفاصل زمین‌های نهضت ملی مسکن (انتهای پردیسان، سایت ۵۶۰ هکتاری شهید رئیسی) تا بوستان علوی را حفاری خواهند نمود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم تصریح کرد: خط ۲ مترو قم با طول ۲۸ کیلومتر و ۲۱ ایستگاه، شهرک پردیسان را به بلوار خداکرم (جادهٔ قدیم تهران) متصل می‌نماید.

وی در ادامه عنوان کرد: در سال‌های گذشته حرف‌وحدیث‌های زیادی پیرامون آغاز پروژهٔ احداث خط ۲ مترو وجود داشت ولی خوشبختانه در روزهای آینده شاهد آغاز رسمی این پروژه خواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: عملیات انتقال 3 دستگاه حفاری تی‌بی‌ام به قم آغاز شده و به‌دلیل گستردگی پروژه به‌تدریج در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود انتقال کامل تجهیزات تا اواسط سال آینده به پایان برسد و برآوردها نشان می‌دهد حفاری خط دوم مترو حدود سه سال به طول خواهد انجامید.

تگ ها :
آخرین اخبار

اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.