مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از انعقاد دو قرارداد داخلی و خارجی برای تأمین ناوگان موردنیاز خط یک متروی قم خبر داد و گفت: با این قراردادها، آینده ناوگان این خط برای دو دهه آینده تضمینشده است.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل این سازمان، از انعقاد دو قرارداد داخلی و خارجی برای تأمین ناوگان موردنیاز خط یک متروی قم خبرداد و بیان کرد: با این قراردادها، آینده ناوگان این خط برای دو دهه آینده تضمین شده است.
وی با اشاره به مصوبه هیئتوزیران در سال ۱۳۹۸ توضیح داد: بر اساس این مصوبه، مقرر شد ۵۰ دستگاه واگن از طریق افزایش ۲۵ درصدی یک قرارداد موجود بین وزارت کشور و یک شرکت چینی تأمین شود. این قرارداد ۶۹ میلیون یورویی پس از رفع چالشهای فنی مرتبط با نوع برق (ریل سوم بهجای بالاسری) و طی فرآیندهای اداری، در آذر ۱۴۰۱ به شرکت چینی ابلاغ شد.
انگشتباف افزود: برای مابهالتفاوت نرخ ارز، مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و ۸۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری قم تأمین شده است. پیشپرداخت اولیه ۱۴ میلیون یورو ظرف دو هفته آینده پرداخت خواهد شد و شرکت چینی متعهد شده نخستین رام قطار را ظرف ۱۰ ماه به قم تحویل دهد.
وی همچنین اعلام کرد: قرارداد داخلی با شرکت واگنسازی اراک برای تأمین ۱۵ دستگاه واگن نیز منعقد شده است. این شرکت توانمند داخلی متعهد شده است یک رام قطار را در بهمنماه سال جاری روی ریل در قم تحویل دهد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم در پایان گفت: پس از تحویل قطارها و انجام تستهای دینامیکی، سرد و گرم به مدت حدود دو ماه، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود. با انعقاد این دو قرارداد، در مجموع ۶۵ واگن برای خط یک مترو تأمین شده و هیچ نگرانی برای تأمین ناوگان در بیست سال آینده وجود ندارد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیریهای صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.