در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم و تأمین مالی آن با اولویت حل معضل ترافیک پیش از ظهر امروز_یکشنبه نهم شهریور_ با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اعضاء شورای اسلامی شهرقم و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.
در این جلسه، محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم ضمن تشریح آخرین وضعیت فنی و اجرایی تمامی پروژههای سازمان، بر اهمیت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع خط ۲ به عنوان مکمل حیاتی شبکه حمل و نقل ریلی شهری تأکید کرد.
نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر قم با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه، بر عزم جدی خود برای پیدا کردن راهکارهای نوین و پایدار برای تأمین مالی آن تأکید کردند تا با همکاری و هماهنگی همهجانبه بین نهادهای مختلف دولتی و شهری، موانع پیش روی این پروژه ملی را مرتفع کرده و زمینه شتاب گرفتن مراحل اجرایی آن را فراهم کنند.
گفتنی است مسیر مصوب این خط که از کانونهای مهم جمعیتی و مراکز خدماتی عبور میکند، نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر و روانسازی تردد شهروندان خواهد داشت.
اجرای خط ۲ مترو قم، نویدبخش تحولی اساسی در سیستم حمل و نقل عمومی کلانشهر و گامی بلند به سوی توسعه پایدار شهری است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.