ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه مترو از سمت قلعه كامكار به مسجد مقدس جمكران از مرز 8000 گذشت و هم اکنون دستگاه TBM در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد. (تاریخ انتشار 95/3/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم ابراهيم نيليه اظهار كرد: دستگاه عظيم حفاري مكانيزه EPB_ TBM با قطر حفاري ۹.۳۶ متر، اكنون از مرز حفاري تجمعي 8000 متر گذشت.
ایشان با اشاره به تونل سنتی مترو قم افزود: طول كل مسير پروژه مترو ۱۴.۸ كيلو متر است كه ۱۰.۳ كيلومتر آن را از قلعه کامکار تا میدان حضرت وليعصر عج تونل مكانيزه تشكيل ميدهد و چهار كيلومتر از كل مسير نيز تونل سنتي از ميدان حضرت وليعصر (عج) تا مسجد مقدس جمكران می باشد كه تا كنون ۸۱۶ متر از تونل سنتي به صورت غير مكانيزه حفاري شده است و 500 متر از انتهای مسیر نیز به صورت روباز اجرا خواهد شد.
مهندس نیلیه ادامه داد: هم اکنون دستگاه حفاری TBM در بلوار شهید دل آذز و در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد و در صورتي كه این دستگاه به همين نحو و طبق برنامه زمانبندي به حركت خود ادامه دهد تا چند ماه دیگر به ميدان وليعصر عج خواهد رسيد و در آنجا دمونتاژ خواهد شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری اظهار داشت: قسمت عمده تأسیسات شهری این ایستگاه جابجا شده است و مابقی آن هم در حال جابجایی می باشد و هم اکنون در حال عملیات حفاری، کیج گذاری و بتن ریزی شمع های سازه نگهبان می باشیم و در آینده نزدیک مقرر است عملیات اجرایی چند ایستگاه دیگر جهت بهره برداری از فاز اول پروژه مترو را آغاز نماییم.
وی با اشاره به زمان بهره برداری از پروژه مترو قم عنوان داشت: حدود 2300 متر دیگر تا اتمام تونل مکانیزه باقی مانده است که تا چند ماه آینده پس از اتمام تونل و دمونتاژ شدن TBM عملیات نصب ریل انجام می شود و به موازات آن نیز اقدامات لازم جهت خرید و تأمین ناوگان و تجهیزات مورد نیاز پروژه مترو قم در حال پیگیری می باشد.
منبع: واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.