ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه مترو از سمت قلعه كامكار به مسجد مقدس جمكران از مرز 8000 گذشت و هم اکنون دستگاه TBM در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد. (تاریخ انتشار 95/3/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم ابراهيم نيليه اظهار كرد: دستگاه عظيم حفاري مكانيزه EPB_ TBM با قطر حفاري ۹.۳۶ متر، اكنون از مرز حفاري تجمعي 8000 متر گذشت.
ایشان با اشاره به تونل سنتی مترو قم افزود: طول كل مسير پروژه مترو ۱۴.۸ كيلو متر است كه ۱۰.۳ كيلومتر آن را از قلعه کامکار تا میدان حضرت وليعصر عج تونل مكانيزه تشكيل ميدهد و چهار كيلومتر از كل مسير نيز تونل سنتي از ميدان حضرت وليعصر (عج) تا مسجد مقدس جمكران می باشد كه تا كنون ۸۱۶ متر از تونل سنتي به صورت غير مكانيزه حفاري شده است و 500 متر از انتهای مسیر نیز به صورت روباز اجرا خواهد شد.
مهندس نیلیه ادامه داد: هم اکنون دستگاه حفاری TBM در بلوار شهید دل آذز و در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد و در صورتي كه این دستگاه به همين نحو و طبق برنامه زمانبندي به حركت خود ادامه دهد تا چند ماه دیگر به ميدان وليعصر عج خواهد رسيد و در آنجا دمونتاژ خواهد شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری اظهار داشت: قسمت عمده تأسیسات شهری این ایستگاه جابجا شده است و مابقی آن هم در حال جابجایی می باشد و هم اکنون در حال عملیات حفاری، کیج گذاری و بتن ریزی شمع های سازه نگهبان می باشیم و در آینده نزدیک مقرر است عملیات اجرایی چند ایستگاه دیگر جهت بهره برداری از فاز اول پروژه مترو را آغاز نماییم.
وی با اشاره به زمان بهره برداری از پروژه مترو قم عنوان داشت: حدود 2300 متر دیگر تا اتمام تونل مکانیزه باقی مانده است که تا چند ماه آینده پس از اتمام تونل و دمونتاژ شدن TBM عملیات نصب ریل انجام می شود و به موازات آن نیز اقدامات لازم جهت خرید و تأمین ناوگان و تجهیزات مورد نیاز پروژه مترو قم در حال پیگیری می باشد.
منبع: واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.