ابراهيم نيليه مدير عامل سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه مترو از سمت قلعه كامكار به مسجد مقدس جمكران از مرز 8000 گذشت و هم اکنون دستگاه TBM در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد. (تاریخ انتشار 95/3/26)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم ابراهيم نيليه اظهار كرد: دستگاه عظيم حفاري مكانيزه EPB_ TBM با قطر حفاري ۹.۳۶ متر، اكنون از مرز حفاري تجمعي 8000 متر گذشت.
ایشان با اشاره به تونل سنتی مترو قم افزود: طول كل مسير پروژه مترو ۱۴.۸ كيلو متر است كه ۱۰.۳ كيلومتر آن را از قلعه کامکار تا میدان حضرت وليعصر عج تونل مكانيزه تشكيل ميدهد و چهار كيلومتر از كل مسير نيز تونل سنتي از ميدان حضرت وليعصر (عج) تا مسجد مقدس جمكران می باشد كه تا كنون ۸۱۶ متر از تونل سنتي به صورت غير مكانيزه حفاري شده است و 500 متر از انتهای مسیر نیز به صورت روباز اجرا خواهد شد.
مهندس نیلیه ادامه داد: هم اکنون دستگاه حفاری TBM در بلوار شهید دل آذز و در نزدیکی میدان پلیس قرار دارد و در صورتي كه این دستگاه به همين نحو و طبق برنامه زمانبندي به حركت خود ادامه دهد تا چند ماه دیگر به ميدان وليعصر عج خواهد رسيد و در آنجا دمونتاژ خواهد شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به احداث ایستگاه مترو میدان شهید مطهری اظهار داشت: قسمت عمده تأسیسات شهری این ایستگاه جابجا شده است و مابقی آن هم در حال جابجایی می باشد و هم اکنون در حال عملیات حفاری، کیج گذاری و بتن ریزی شمع های سازه نگهبان می باشیم و در آینده نزدیک مقرر است عملیات اجرایی چند ایستگاه دیگر جهت بهره برداری از فاز اول پروژه مترو را آغاز نماییم.
وی با اشاره به زمان بهره برداری از پروژه مترو قم عنوان داشت: حدود 2300 متر دیگر تا اتمام تونل مکانیزه باقی مانده است که تا چند ماه آینده پس از اتمام تونل و دمونتاژ شدن TBM عملیات نصب ریل انجام می شود و به موازات آن نیز اقدامات لازم جهت خرید و تأمین ناوگان و تجهیزات مورد نیاز پروژه مترو قم در حال پیگیری می باشد.
منبع: واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.