ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

متروی قم منتظر تامین واگن

06 فروردین 1404

سال ۱۴۰۳ هم با تمام وعده‌ها و امید‌ها گذشت، اما قطار متروی قم همچنان در ایستگاه انتظاری ۱۳ ساله متوقف مانده است.

image

به گزارش شهرنیوز، سیزده سال از آغاز پروژه متروی قم گذشته است و این انتظار طولانی حالا به یکی از موضوعات ناامیدی برای شهروندان تبدیل شده است. با هر سالی که می‌گذرد و مترو به سرانجام نمی‌رسد، این پرسش در ذهن مردم تقویت می‌شود نکند ۱۴۰۴ هم سالی دیگر از وعده‌های بی‌عمل باشد؟ 

 پروژه‌ای که می‌توانست ترافیک نفس‌گیر شهر را کاهش دهد و زندگی روزمره شهروندان را بهبود بخشد، حالا نمادی از مشکلات اقتصادی و وعده‌های عملی‌نشده شده است.

قم، شهری که روزانه میزبان هزاران زائر و مسافر است، همچنان در آرزوی داشتن مترو باقی مانده است. پروژه‌ای که با وعده‌ای بزرگ آغاز شد، همچنان در گیرودار مشکلات مالی، مدیریتی و اقتصادی قرار دارد. سال ۱۴۰۳ هم گذشت، اما قطار مترو هنوز در ایستگاه وعده‌ها متوقف مانده است.

مروری بر داستان مترو قم از آغاز تا امروز

طرح احداث مترو در قم با مناقصه‌ای تاریخی در سال ۱۳۸۹ به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان آغاز شد، مناقصه‌ای که به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد. خط یک این سامانه در دو مرحله طراحی شد: مرحله اول از ایستگاه شهدای کامکار تا میدان مطهری و مرحله دوم از میدان مطهری به مسجد جمکران. اما تا سال ۱۳۹۴، این پروژه تنها ۱۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 

پس از آن، شورای شهر مدیریت پروژه را به مرتضی سقائیان‌نژاد سپرد. با این حال، توفان‌های اقتصادی، تحریم‌ها، و نوسانات ارزی، تأمین تجهیزات و پیگیری‌ها برای تأمین واگن‌ها را دچار اختلال کرد.

 خط یک؛ آماده، اما همچنان لنگ واگن

خط یک متروی قم زیرساخت‌های خود را به پایان رسانده است، اما عدم تأمین واگن‌ها مانع اصلی بهره‌برداری از آن است. وظیفه تأمین واگن‌ها بر عهده وزارت کشور است، اما این وعده‌ها همچنان در حد کاغذ باقی مانده‌اند.

خط دوم؛ چالش‌های پرهزینه

خط دوم که قرار است مسیر میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را پوشش دهد، با هزینه‌ای سرسام‌آور روبه‌روست. هر کیلومتر از این خط به حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که حتی با دریافت اوراق مشارکت از بانک مرکزی، این منابع برای تکمیل پروژه کافی نیستند.

 پیامد‌های  آینده بدون مترو

نبود مترو در قم نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی شده، بلکه بر کیفیت زندگی شهروندان و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز اثر گذاشته است. با این حال، امید به سال ۱۴۰۴ همچنان زنده است. شاید این سال، قم بالاخره شاهد قطار‌هایی باشد که نه در ایستگاه وعده‌ها، بلکه در ایستگاه‌های شهری حرکت کنند.

مترو برای مردم قم تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست، بلکه نمادی از حرکت به سوی زندگی بهتر و مدرن است. با راه‌اندازی مترو، خیابان‌ها نفس راحتی می‌کشند، سفر‌ها سریع‌تر و هوای شهر پاک‌تر می‌شود. امید است سال ۱۴۰۴، سال عبور قم از چالش‌ها و قدم نهادن به سوی آینده‌ای روشن‌تر باشد؛ جایی که قطار مترو، حال شهر و مردم را بهتر کند. 

تگ ها :
آخرین اخبار

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم: بومی‌سازی تجهیزات مترو قم با تکیه بر توان مهندسان داخلی

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید


بازدید اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از فاز دوم خط یک مترو

اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حمل‌ونقلی تأکید کردند.


دیدار شهردار قم با مدیران ارشد گروه مپنا برای تسریع در تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط ریلی

شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی این کلان‌شهر را بررسی کرد.


شهردار قم: متروی قم تا ۱۴۰۷ به مسجد جمکران می‌رسد

شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.


بازدید شهردار قم از دپوی مترو

دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.


برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس شورای اسلامی شهر قم: واگن‌های متروی قم تا پایان سال تامین شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگن‌های متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راه‌اندازی شود.


احیای خط دوم مترو قم؛ بازگشت به ریل توسعه حمل‌ونقل پایدار

پس از سال‌ها تاخیر، حاشیه‌سازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر به‌طور جدی روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفت و این‌بار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژه‌ای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گره‌های چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهر قم پاسخ دهد: حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار.


استاندار قم: قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی است / تامین واگن مترو تا ۶ ماه آینده

استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران در این شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشند.