سال ۱۴۰۳ هم با تمام وعدهها و امیدها گذشت، اما قطار متروی قم همچنان در ایستگاه انتظاری ۱۳ ساله متوقف مانده است.
به گزارش شهرنیوز، سیزده سال از آغاز پروژه متروی قم گذشته است و این انتظار طولانی حالا به یکی از موضوعات ناامیدی برای شهروندان تبدیل شده است. با هر سالی که میگذرد و مترو به سرانجام نمیرسد، این پرسش در ذهن مردم تقویت میشود نکند ۱۴۰۴ هم سالی دیگر از وعدههای بیعمل باشد؟
پروژهای که میتوانست ترافیک نفسگیر شهر را کاهش دهد و زندگی روزمره شهروندان را بهبود بخشد، حالا نمادی از مشکلات اقتصادی و وعدههای عملینشده شده است.
قم، شهری که روزانه میزبان هزاران زائر و مسافر است، همچنان در آرزوی داشتن مترو باقی مانده است. پروژهای که با وعدهای بزرگ آغاز شد، همچنان در گیرودار مشکلات مالی، مدیریتی و اقتصادی قرار دارد. سال ۱۴۰۳ هم گذشت، اما قطار مترو هنوز در ایستگاه وعدهها متوقف مانده است.
مروری بر داستان مترو قم از آغاز تا امروز
طرح احداث مترو در قم با مناقصهای تاریخی در سال ۱۳۸۹ به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان آغاز شد، مناقصهای که به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا سپرده شد. خط یک این سامانه در دو مرحله طراحی شد: مرحله اول از ایستگاه شهدای کامکار تا میدان مطهری و مرحله دوم از میدان مطهری به مسجد جمکران. اما تا سال ۱۳۹۴، این پروژه تنها ۱۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
پس از آن، شورای شهر مدیریت پروژه را به مرتضی سقائیاننژاد سپرد. با این حال، توفانهای اقتصادی، تحریمها، و نوسانات ارزی، تأمین تجهیزات و پیگیریها برای تأمین واگنها را دچار اختلال کرد.
خط یک؛ آماده، اما همچنان لنگ واگن
خط یک متروی قم زیرساختهای خود را به پایان رسانده است، اما عدم تأمین واگنها مانع اصلی بهرهبرداری از آن است. وظیفه تأمین واگنها بر عهده وزارت کشور است، اما این وعدهها همچنان در حد کاغذ باقی ماندهاند.
خط دوم؛ چالشهای پرهزینه
خط دوم که قرار است مسیر میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را پوشش دهد، با هزینهای سرسامآور روبهروست. هر کیلومتر از این خط به حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که حتی با دریافت اوراق مشارکت از بانک مرکزی، این منابع برای تکمیل پروژه کافی نیستند.
پیامدهای آینده بدون مترو
نبود مترو در قم نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی شده، بلکه بر کیفیت زندگی شهروندان و هزینههای حملونقل نیز اثر گذاشته است. با این حال، امید به سال ۱۴۰۴ همچنان زنده است. شاید این سال، قم بالاخره شاهد قطارهایی باشد که نه در ایستگاه وعدهها، بلکه در ایستگاههای شهری حرکت کنند.
مترو برای مردم قم تنها یک وسیله حملونقل نیست، بلکه نمادی از حرکت به سوی زندگی بهتر و مدرن است. با راهاندازی مترو، خیابانها نفس راحتی میکشند، سفرها سریعتر و هوای شهر پاکتر میشود. امید است سال ۱۴۰۴، سال عبور قم از چالشها و قدم نهادن به سوی آیندهای روشنتر باشد؛ جایی که قطار مترو، حال شهر و مردم را بهتر کند.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.