ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

متروی قم منتظر تامین واگن

06 فروردین 1404

سال ۱۴۰۳ هم با تمام وعده‌ها و امید‌ها گذشت، اما قطار متروی قم همچنان در ایستگاه انتظاری ۱۳ ساله متوقف مانده است.

image

به گزارش شهرنیوز، سیزده سال از آغاز پروژه متروی قم گذشته است و این انتظار طولانی حالا به یکی از موضوعات ناامیدی برای شهروندان تبدیل شده است. با هر سالی که می‌گذرد و مترو به سرانجام نمی‌رسد، این پرسش در ذهن مردم تقویت می‌شود نکند ۱۴۰۴ هم سالی دیگر از وعده‌های بی‌عمل باشد؟ 

 پروژه‌ای که می‌توانست ترافیک نفس‌گیر شهر را کاهش دهد و زندگی روزمره شهروندان را بهبود بخشد، حالا نمادی از مشکلات اقتصادی و وعده‌های عملی‌نشده شده است.

قم، شهری که روزانه میزبان هزاران زائر و مسافر است، همچنان در آرزوی داشتن مترو باقی مانده است. پروژه‌ای که با وعده‌ای بزرگ آغاز شد، همچنان در گیرودار مشکلات مالی، مدیریتی و اقتصادی قرار دارد. سال ۱۴۰۳ هم گذشت، اما قطار مترو هنوز در ایستگاه وعده‌ها متوقف مانده است.

مروری بر داستان مترو قم از آغاز تا امروز

طرح احداث مترو در قم با مناقصه‌ای تاریخی در سال ۱۳۸۹ به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان آغاز شد، مناقصه‌ای که به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپرده شد. خط یک این سامانه در دو مرحله طراحی شد: مرحله اول از ایستگاه شهدای کامکار تا میدان مطهری و مرحله دوم از میدان مطهری به مسجد جمکران. اما تا سال ۱۳۹۴، این پروژه تنها ۱۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 

پس از آن، شورای شهر مدیریت پروژه را به مرتضی سقائیان‌نژاد سپرد. با این حال، توفان‌های اقتصادی، تحریم‌ها، و نوسانات ارزی، تأمین تجهیزات و پیگیری‌ها برای تأمین واگن‌ها را دچار اختلال کرد.

 خط یک؛ آماده، اما همچنان لنگ واگن

خط یک متروی قم زیرساخت‌های خود را به پایان رسانده است، اما عدم تأمین واگن‌ها مانع اصلی بهره‌برداری از آن است. وظیفه تأمین واگن‌ها بر عهده وزارت کشور است، اما این وعده‌ها همچنان در حد کاغذ باقی مانده‌اند.

خط دوم؛ چالش‌های پرهزینه

خط دوم که قرار است مسیر میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران را پوشش دهد، با هزینه‌ای سرسام‌آور روبه‌روست. هر کیلومتر از این خط به حدود دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که حتی با دریافت اوراق مشارکت از بانک مرکزی، این منابع برای تکمیل پروژه کافی نیستند.

 پیامد‌های  آینده بدون مترو

نبود مترو در قم نه تنها باعث افزایش ترافیک و آلودگی شده، بلکه بر کیفیت زندگی شهروندان و هزینه‌های حمل‌ونقل نیز اثر گذاشته است. با این حال، امید به سال ۱۴۰۴ همچنان زنده است. شاید این سال، قم بالاخره شاهد قطار‌هایی باشد که نه در ایستگاه وعده‌ها، بلکه در ایستگاه‌های شهری حرکت کنند.

مترو برای مردم قم تنها یک وسیله حمل‌ونقل نیست، بلکه نمادی از حرکت به سوی زندگی بهتر و مدرن است. با راه‌اندازی مترو، خیابان‌ها نفس راحتی می‌کشند، سفر‌ها سریع‌تر و هوای شهر پاک‌تر می‌شود. امید است سال ۱۴۰۴، سال عبور قم از چالش‌ها و قدم نهادن به سوی آینده‌ای روشن‌تر باشد؛ جایی که قطار مترو، حال شهر و مردم را بهتر کند. 

تگ ها :
آخرین اخبار

پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.