معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: پروژه متروی قم در بحث طراحی و اجرا با توجه به ضوابط و مقررات معماری برای افراد دارای معلولیت و نابینایان طراحی و مناسبسازی شده است.
عماد معینی در مصاحبه با واحد خبر سازمان قطار شهری قم عنوان نمود:
با توجه به قوانین و بخشنامههای موجود، طراحی ایستگاههای خط A با در نظر گرفتن موارد مربوط به ضوابط حمایت از معلولان و نابینایان مناسبسازی شده است.
وی افزود: مطابق موارد گفتهشده در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، در خط A متروی قم با هدف بهبود شرایط استفاده افراد دارای معلولیت، نابینایان و سالمندان تلاش شده است تا این موضوع ازجمله طراحی و اجرای آسانسور معلولان به تعداد چهار مورد برای دسترسی افراد به طبقات و سکوی مسافر از سطح زمین به کار رفته است.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم با اشاره به طراحی و اجرای رمپهای معلولان در کنار پلهها در راههای ورودی خاطرنشان کرد: نصب و تجهیز پلهبرقی در کنار پله خشک در هر ورودی، طراحی و نصب مسیر نابینایان از سطح زمین تا محدوده سکوی قطار بهصورت پیوسته و نصب و نصب علائم حسی از دیگر اقدامات برای تسهیل تردد نابینایان و معلولان است.
معینی تأکید کرد: کل موارد در نظر گرفتهشده برای این اقدامات و متناسبسازی با در نظر گرفتن شفتها و تونلهای راهرو و آسانسور معلولان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در هر ایستگاه است که عمده آن تکمیلشده و یا در حال اجرا است.
وی افزود: در طراحیهای ایستگاههای فاز دوم خط A مترو قم نیز، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان و نابینایان طبق نشریه ۸۹۳ در بخش مترو مدنظر قرار گرفته است تا دسترسی این افراد به حملونقل پاک و عمومی محقق شود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.