معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: پروژه متروی قم در بحث طراحی و اجرا با توجه به ضوابط و مقررات معماری برای افراد دارای معلولیت و نابینایان طراحی و مناسبسازی شده است.
عماد معینی در مصاحبه با واحد خبر سازمان قطار شهری قم عنوان نمود:
با توجه به قوانین و بخشنامههای موجود، طراحی ایستگاههای خط A با در نظر گرفتن موارد مربوط به ضوابط حمایت از معلولان و نابینایان مناسبسازی شده است.
وی افزود: مطابق موارد گفتهشده در ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، در خط A متروی قم با هدف بهبود شرایط استفاده افراد دارای معلولیت، نابینایان و سالمندان تلاش شده است تا این موضوع ازجمله طراحی و اجرای آسانسور معلولان به تعداد چهار مورد برای دسترسی افراد به طبقات و سکوی مسافر از سطح زمین به کار رفته است.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم با اشاره به طراحی و اجرای رمپهای معلولان در کنار پلهها در راههای ورودی خاطرنشان کرد: نصب و تجهیز پلهبرقی در کنار پله خشک در هر ورودی، طراحی و نصب مسیر نابینایان از سطح زمین تا محدوده سکوی قطار بهصورت پیوسته و نصب و نصب علائم حسی از دیگر اقدامات برای تسهیل تردد نابینایان و معلولان است.
معینی تأکید کرد: کل موارد در نظر گرفتهشده برای این اقدامات و متناسبسازی با در نظر گرفتن شفتها و تونلهای راهرو و آسانسور معلولان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در هر ایستگاه است که عمده آن تکمیلشده و یا در حال اجرا است.
وی افزود: در طراحیهای ایستگاههای فاز دوم خط A مترو قم نیز، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان و نابینایان طبق نشریه ۸۹۳ در بخش مترو مدنظر قرار گرفته است تا دسترسی این افراد به حملونقل پاک و عمومی محقق شود.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.