مشاور عالی شهردار در امور حمل و نقل ریلی در بازدیدی که از پروژه مترو انجام شد ، بیان داشتند: برای تأمین بخشی از منابع مالی فاز 1 خط 1 مترو قم تضمین نامه 50 درصدی اصل و سود انتشار اوراق مشارکت مترو قم توسط دولت جمهوری اسلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر گردید. (تاریخ انتشار 13/12/98)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم، مهندس منصور درویشی مشاور عالی شهردار در امور حمل و نقل ریلی در بازدیدی که از پروژه مترو انجام شد ، بیان داشتند: برای تأمین بخشی از منابع مالی فاز 1 خط 1 مترو قم تضمین نامه 50 درصدی اصل و سود انتشار اوراق مشارکت مترو قم توسط دولت جمهوری اسلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در بهمن ماه سال جاری صادر گردید.
وی گفت: در سال گذشته به علت صدور دیر هنگام تضمین نامه 50 درصدی اوراق مشارکت سهم دولت که تقریبا در واپسین لحظات پایان سال 97 صورت پذیرفت، انتشار و عرضه اوراق مقدور نشد ولیکن الحمدلله در سال جاری با توجه به اهمیت انتشار اوراق مشارکت در تأمین مالی طرح قطار شهری، با پیگیری های مستمر و برگزاری جلسات متعدد مدیریتی این موضوع مرتفع گردید.
مهندس درویشی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی دولت در تخصیص و الویت بندی منابع مالی ادامه داد: ابتداً مقرر بود سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ اوراق 98 قطار شهری قم را به کمتر از نصف مبلغ درخواستی تقلیل دهد که با هماهنگی جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ، نهایتاً مبلغ اوراق مترو قم بدون تغییر ابقا گردید.
مشاور عالی شهردار در امور حمل و نقل ریلی شهری تبیین داشت: در حال حاضر انتشار اوراق مشارکت یکی از اصلی ترین منابع تأمین مالی طرح های قطار شهری در کنار اعتبارات عمرانی، استفاده از منابع داخلی، فاینانس و ... می باشد که می تواند نقش چمشگیری در ساخت و توسعه پروژه های ریلی ایفا نماید.
ایشان با اشاره به زمان بهره برداری از فاز اول خط 1 مترو قم اظهار داشت: تمام منابع و امکانات مالی و اجرایی را در جهت بهره برداری از فاز 1 خط 1 مترو قم تا پایان سال 1399 بکار گرفته ایم وامیدواریم بتوانیم با تعامل پیمانکار و مشاور کارفرما مطابق برنامه زمانبندی، پروژه را پیش ببریم.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.