ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

بهره برداری ایمن از مترو قم با تأمین سامانه سیگنالینگ

11 آذر 1402

سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.

image

به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، سید امید خداشناس معاونت بهره برداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم عنوان نمود: توسعه مسیر خط 1 مترو قم به سمت ایستگاه مسجد مقدس جمکران، همزمان با راه اندازی فاز اول هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری 
می باشد.
معاون بهره برداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم در رابطه با اسناد بالادستی پروژه گفت: مطابق مصوبات شورای عالی فنی کشور، اجرای پروژه خط 1 مترو قم در 2 فاز تعریف شده و به بهره برداری خواهد رسید. بر همین اساس وبا توجه به محدودیت منابع و مشابه با افتتاح سایر خطوط قطار شهری در کلانشهر های کشور به صورت فاز بندی، فاز اول پروژه مترو قم نیز به طول 6 کیلومتر و با 6 ایستگاه(2 ایستگاه مسافرگیر و ۴ ایستگاه عبوری) حدفاصل ایستگاه شهید مطهری تا شهدای کامکار و دپو پارکینگ تکمیل و راه اندازی می شود.
سید امید خداشناس در مورد پیشرفت فاز اول مترو نیز بیان داشت:
در راستای مصوبات و برنامه ریزی صورت گرفته 2 ایستگاه شهید مطهری و کشاورز به صورت کامل ساخته شده و تجهیزات مورد نیاز این 2 ایستگاه، مسیر و ایستگاه های عبوری تأمین و نصب شده است.
وی در مورد تلاش برای بومی سازی صنعت ریلی کشور بیان نمود: برای پیشبرد این فاز علیرغم رعایت اصول فنی و استاندارهای داخلی و بین المللی، سازمان قطار شهری قم به عنوان اولین بار در سطح کشور حمایت از تولید داخل و شرکتهای توانمند کشور را در دستور کار قرارداده تا ضمن بهره گیری از تجهیزات با کیفیت و مناسب در پروژه مترو قم، مسیر داخلی سازی و استفاده از تولیدات ایرانی را برای سایر متروهای کشور هموار نماید.
 مهندس خداشناس در مورد تأمین ناوگان و سیگنالینگ مورد نیاز مترو قم اظهار کرد: در حال حاضر وزارت کشور به عنوان متولی تامین ناوگان قطارشهریهای کشور، قرارداد تامین ۵۰ دستگاه واگن را برای مترو قم منعقد نموده و مراحل طراحی آن رو به اتمام است و همچنین تأمین، نصب و راه اندازی سیگنالینگ نیز به عنوان مهمترین سامانه از نظر فنی و ایمنی در زمان شروع بهره برداری توسط سازمان قطار شهری قم در حال پیگیری می باشد و در صورت اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر قم، نسبت به عقد قرارداد با شرکت ذیصلاح اقدام خواهد شد، تا با توجه به ارتباط بسیار زیاد این سامانه با سیستم کنترلی و ایمن راهبری قطار، هم فرایند طراحی و ساخت واگن ها تسریع شود و از ابتدای راه اندازی ضمن حفظ جان مسافرین و پرسنل خود، نگهداری مناسب از سرمایه های شهر، نیز صورت پذیرد.
 در پایان ایشان اضافه نمود: به موازات آمادگی کامل برای راه اندازی فاز اول خط و فراهم نمودن شرایط تست گرم و سپس بهره برداری، سازمان قطارشهری با یک برنامه ریزی مناسب تمامی توان خود را برای بازنگری طراحی ایستگاه ها با هدف بهینه نمودن و کاهش هزینه ها و برگزاری مناقصات جهت حفاری تونل مابین A2 به A1، احداث ایستگاه میرزای قمی(مقابل بیمارستان نکویی)، میدان ولیعصر(عج) و مسجد مقدس جمکران به کار گرفته و در بازه زمانی مدّ نظر، مسیر به تدریج توسعه یافته و14/8 کیلومتر خط 1 مترو قم وارد مدار بهره برداری خواهد شد.


 

تگ ها :
آخرین اخبار

مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.


اتمام نصب تابلوی هنری اسلامی-ایرانی در ایستگاه مترو کشاورز قم

تابلوی هنری منحصربه‌فردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا به‌عنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حمل‌ونقل ریلی بدرخشد.