مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم ظهر روز دوشنبه در حاشیه آئین افتتاح 57 پروژه شهرداری قم که به مناسبت ایام دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور به همراه جمعی از مدیران شهری از ایستگاه مترو شهید مطهری بازدید کردند.
در این بازدید مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تشریح آخرین وضعیت پروژه کلان فاز نخست خط 1 مترو قم گفت: فاز نخست خط 1 مترو قم با اختصاص واگن آماده انجام مراحل تست گرم و بهرهبرداری می باشد و در خصوص اختصاص واگن نیز راهکارهای مختلف توسط وزارت کشور بهعنوان متولی تأمین ناوگان مترو در حال انجام است.
محمدرضا انگشتباف پیشرفت فیزیکی 2 ایستگاه مسافری فاز نخست را بیش از97 درصد عنوان کرد و افزود: در این فاز از 6 ایستگاه، 2 ایستگاه آن آماده بهرهبرداری بوده و ایستگاههای عبوری نیز در حال انجام مراحل عمرانی است تا در آینده امکان عبور ایمن قطار وجود داشته باشد.
وی افزود: برای توسعه مترو قم به سمت مسجد مقدس جمکران نیز که مورد تاکید ارکان سازمان قطار شهری و شورای اسلامی شهر قم می باشد، برنامه ریزی اولیه صورت پذیرفته و اقداماتی از قبیل بازنگری، مطالعات، طراحی و تهیه اسناد مربوطه در حال پیگیری و انجام می باشد که برای اجرای این فاز از پروژه طی برنامه 4 ساله با تکمیل حداقل 3 ایستگاه و ۹ کیلومتر مسیر، نیاز به تأمین اعتباری بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان می باشد.
محمدرضا انگشت باف در ادامه از بومی سازی بخش عمدهای از تجهیزات و روسازی در پروژه مترو قم برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و آن را موجب کاهش خروج ارز از کشور و گام بزرگی به سمت خودکفایی و به حداقل رساندن واردات در زمینه صنعت ریلی کشور دانست.
آیت الله اعرافی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران اجرای پروژه بزرگ مترو قم، روند پیشرفت صورت گرفته نسبت به بازدید سال 1397 ایشان را قابل توجه دانست و استفاده از همه ظرفیت های شهر مقدس قم را به عنوان ام القری جهان تشیع در جهت حمایت از مترو قم ضروری دانست.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.