مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: در مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور سال 1396، مقرر گردید خطB مترو قم به طول 15/2 کیلومتر با 12 ایستگاه از انتهای بلوار شهروند شهرک پردیسان تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) اجرایی شود، لیکن از آنجائیکه دولت وقت با وجود پروژه های نیمه کاره منوریل و خط 1 مترو قم با شروع عملیات اجرایی خط B مترو قم، موافق نبود، شهرداری قم نیز به جهت محدودیت منابع مالی، اجرای این پروژه را در دستور کار قرار نداد.
محمدرضا انگشت باف افزود: امروز با توجه به تأثیر پذیری خط B مترو از مسائل مهمی شامل الحاق محدوده 570 هکتاری، توسعه احتمالی پروژه منوریل تا شهرک پردیسان(که اخیراً نیز بحث آن مطرح گردیده است ) و یا توسعه در راستای خیابان امام خمینی (ره) و ... ، در سال 1401 امکان سنجی مجدد خط B مترو قم توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور مورد تصویب قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: با طرح موضوع در جلسه اخیر هیئت مدیره سازمان قطار شهری، مقرر گردید که با اخذ نظرات هر 3 مشاور خط B مترو، منوریل و طرح جامع حمل ونقل ترافیک شهر قم، پیگیری لازم از مراجع بالا دستی در دستور کار قرار گیرد و احتمالاً پس از بررسی های آتی تعداد ایستگاه های شهرک پردیسان از3 به 5 و طول کل مسیر نیز حدوداً از 15/5 کیلومتر به 28 کیلومتر افزایش پیدا کند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.