معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم، مهندس سید امید خداشناس از تأمین موانع انتهایی خط یک مترو خبر داد و اظهار داشت: این تجهیزات با استفاده از توانمندیهای تولیدکنندگان داخلی در بخش ریلی مترو صورت گرفته که این اقدام سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور و کمک به بومیسازی صنعت ریلی کشور است.
وی با تأکید بر حضور مدیران سازمان قطار شهری قم در پارک علم و فناوری خراسان رضوی، ابراز کرد: از توانمندیهای یکی از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مترویی در شهر مشهد و فرآیند موفقیتآمیز تست کارخانهای موانع انتهایی(بافر استاپ) بازدید شد.
معاون بهرهبرداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه تعداد 11 دستگاه مانع انتهایی جهت نصب در بخشهای مختلف خطوط ریلی فاز یک مترو قم ازجمله سالن پارکینگ، خط تست و دیگر بخشهای دپو و مسیر موردنیاز است گفت: این موانع توسط یک شرکت داخلی ساختهشده و با موفقیت تست گردید و بهزودی جهت نصب در پروژه، حمل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: موانع انتهایی نقش مهمی در ایمنی بهرهبرداری داشته و 9 دستگاه از این موانع انتهایی از نوع اصطکاکی و 2 دستگاه دیگر هیدرولیکی/اصطکاکی هستند.
خداشناس عنوان کرد: از موانع انتهایی در انتهای خطوط ریلی استفاده میشود تا در مواقع اضطراری و در صورت عدم توقف بهموقع قطار، با توقف آن از ناوگان و زیرساختهای ریلی محافظتشده و مانع از بروز خسارات جانی و مالی شدید شود.
.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.