معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در حاشیه بازدید استاندار از پروژه های عمرانی شهرداری گفت: نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز نخست خط یک مترو می باشد. (تاریخ انتشار 1397/12/15)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست خط یک متروی این شهر را حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.
به گزارش شهر نیوز، علیرضا قاری قرآن در جلسه شورای قطار شهری استان قم با اشاره به وضعیت پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: قرار بود که فاز نخست خط یک متروی این شهر تا پایان سال ۹۷ با دو ایستگاه به بهره برداری برسد، اما این اتفاق به دلیل مشکلات اقتصادی نیفتاد.
وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد در بحث ساختمانی فاز نخست خط یک متروی شهر قم پیشرفت داریم، اما این پیشرفت در زمینه تجهیزات حدود ۶ درصد است، البته این مساله بدون در نظر گرفتن بحث واگنها است که نهایی شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: افزایش قیمت ارز در تاخیر پروژه متروی شهر قم تاثیر مستقیم داشت و تحریمها در این زمینه تاثیرگذار است. در زمینه تجهیزات هر آنچه که میتوانیم به سمت تولید داخلی میرویم، این سیاست در راستای اقتصاد مقاومتی است و از وابستگی به خارج از کشور میکاهد.
قاری قرآن با اشاره به زمان بهره برداری از پروژه متروی شهر قم اظهار کرد: به دنبال این هستیم که این پروژه را در یک سال آینده به مرحله بهره برداری برسانیم و شهر قم در سالهای ۹۸ و ۹۹ صاحب مترو شود.
وی ادامه داد: پیشرفت کلی فاز نخست خط یک متروی شهر قم در بحث ساختمان و تجهیزات در مجموع ۴۵ درصد است و بیش از ۵۵ درصد در این زمینه از برنامه عقب هستیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم افزود: خط یک متروی شهر قم به دو فاز تقسیم شده است و پس از تکمیل فاز نخست این خط به سراغ فاز دوم آن میرویم. تونل خط یک متروی شهر قم آماده شده است و برای بهره برداری از فاز نخست آن ابتدا دو ایستگاه به صورت کامل تکمیل خواهد شد.
قاری قرآن با اشاره به خریداری تجهیزات متروی شهر قم اظهار کرد: ریل مورد نیاز برای این پروژه خریداری شده است و از ابتدای سال آینده، ریل گذاری متروی شهر قم شروع میشود، البته بهره برداری از پروژه نیازمند تجهیزات دیگر است که در سال ۹۸ به دنبال این تجهیزات خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون در پروژه متروی شهر قم در بحث ساختمانی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ریالی و ارزی صرف شده، ولی برای تکمیل فاز نخست خط یک متروی این شهر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه ریالی و ارزی مورد نیاز است.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.
جلسه هیأت مدیره سازمان قطار شهری قم با محوریت پروژه منوریل در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.
سید امید خداشناس: هدف اصلی احداث خط 1 مترو قم اتصال مناطق محروم و کم برخوردار به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.