سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.(95/7/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار كرد: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران توسط دستگاه عظيم حفاري TBM - EPB از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.
سرپرست سازمان قطار شهري قم بيان داشت: تونل خط A مترو قم به دو صورت سنتي و مكانيزه به طول تقريبي ۱۴ كيلومتر در حال حفاري مي باشد كه از اين مقدار ۱۰.۳ كيلومتر توسط دستگاه TBM به صورت مكانيزه حفر مي شود و تنها ۱۳۰۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه باقي مانده است.
وي افزود: دستگاه حفار TBM هم اكنون با عبور از ميدان پليس در نزديكي خيابان زاويه ايستگاه A۴ مشغول بكار مي باشد و اگر با همين سرعت به كار خود ادامه دهد حداكثر تا ۴ ماه آينده تونل مكانيزه اين خط به پايان مي رسد.
ايشان با اشاره به آغاز حفاري خط B مترو قم در آينده نزديك گفت: پس از اتمام تونل مكانيزه خط A مترو دستگاه TBM در ميدان وليعصر (عج) دمونتاژ خواهد شد و پس از مونتاژ دوباره در پرديسان، حفاري تونل خط B مترو از پرديسان به سمت مركز شهر آغاز خواهد شد.
دكتر قاري قرآن گفت: همزمان با پيشرفت تونل مكانيزه مترو سگمنت هاي مورد نياز در حال توليد مي باشد و هم اكنون نيز به مقدار كافي سگمنت توليد و دپو شده است.
سرپرست سازمان قطار شهري با اشاره به افق بهره برداري از پروژه مترو افزود: با تلاش شبانه روزي شش ايستگاه مترو در فاز اول در حال ساخت مي باشد و به موازات آن ساير اقدامات لازم مانند تأمين واگن هاي مورد نياز، تجهيزات، تأمين توان و ... در حال پيگيري است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.