سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.(95/7/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار كرد: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران توسط دستگاه عظيم حفاري TBM - EPB از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.
سرپرست سازمان قطار شهري قم بيان داشت: تونل خط A مترو قم به دو صورت سنتي و مكانيزه به طول تقريبي ۱۴ كيلومتر در حال حفاري مي باشد كه از اين مقدار ۱۰.۳ كيلومتر توسط دستگاه TBM به صورت مكانيزه حفر مي شود و تنها ۱۳۰۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه باقي مانده است.
وي افزود: دستگاه حفار TBM هم اكنون با عبور از ميدان پليس در نزديكي خيابان زاويه ايستگاه A۴ مشغول بكار مي باشد و اگر با همين سرعت به كار خود ادامه دهد حداكثر تا ۴ ماه آينده تونل مكانيزه اين خط به پايان مي رسد.
ايشان با اشاره به آغاز حفاري خط B مترو قم در آينده نزديك گفت: پس از اتمام تونل مكانيزه خط A مترو دستگاه TBM در ميدان وليعصر (عج) دمونتاژ خواهد شد و پس از مونتاژ دوباره در پرديسان، حفاري تونل خط B مترو از پرديسان به سمت مركز شهر آغاز خواهد شد.
دكتر قاري قرآن گفت: همزمان با پيشرفت تونل مكانيزه مترو سگمنت هاي مورد نياز در حال توليد مي باشد و هم اكنون نيز به مقدار كافي سگمنت توليد و دپو شده است.
سرپرست سازمان قطار شهري با اشاره به افق بهره برداري از پروژه مترو افزود: با تلاش شبانه روزي شش ايستگاه مترو در فاز اول در حال ساخت مي باشد و به موازات آن ساير اقدامات لازم مانند تأمين واگن هاي مورد نياز، تجهيزات، تأمين توان و ... در حال پيگيري است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.