سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.(95/7/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار كرد: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران توسط دستگاه عظيم حفاري TBM - EPB از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.
سرپرست سازمان قطار شهري قم بيان داشت: تونل خط A مترو قم به دو صورت سنتي و مكانيزه به طول تقريبي ۱۴ كيلومتر در حال حفاري مي باشد كه از اين مقدار ۱۰.۳ كيلومتر توسط دستگاه TBM به صورت مكانيزه حفر مي شود و تنها ۱۳۰۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه باقي مانده است.
وي افزود: دستگاه حفار TBM هم اكنون با عبور از ميدان پليس در نزديكي خيابان زاويه ايستگاه A۴ مشغول بكار مي باشد و اگر با همين سرعت به كار خود ادامه دهد حداكثر تا ۴ ماه آينده تونل مكانيزه اين خط به پايان مي رسد.
ايشان با اشاره به آغاز حفاري خط B مترو قم در آينده نزديك گفت: پس از اتمام تونل مكانيزه خط A مترو دستگاه TBM در ميدان وليعصر (عج) دمونتاژ خواهد شد و پس از مونتاژ دوباره در پرديسان، حفاري تونل خط B مترو از پرديسان به سمت مركز شهر آغاز خواهد شد.
دكتر قاري قرآن گفت: همزمان با پيشرفت تونل مكانيزه مترو سگمنت هاي مورد نياز در حال توليد مي باشد و هم اكنون نيز به مقدار كافي سگمنت توليد و دپو شده است.
سرپرست سازمان قطار شهري با اشاره به افق بهره برداري از پروژه مترو افزود: با تلاش شبانه روزي شش ايستگاه مترو در فاز اول در حال ساخت مي باشد و به موازات آن ساير اقدامات لازم مانند تأمين واگن هاي مورد نياز، تجهيزات، تأمين توان و ... در حال پيگيري است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.