سرپرست سازمان قطار شهري قم گفت: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.(95/7/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، دكتر عليرضا قاري قرآن اظهار كرد: حفاري تونل مكانيزه خط A مترو قم از سمت قلعه كامكار به سمت مسجد مقدس جمكران توسط دستگاه عظيم حفاري TBM - EPB از مرز ۹۰۰۰ متر گذشت.
سرپرست سازمان قطار شهري قم بيان داشت: تونل خط A مترو قم به دو صورت سنتي و مكانيزه به طول تقريبي ۱۴ كيلومتر در حال حفاري مي باشد كه از اين مقدار ۱۰.۳ كيلومتر توسط دستگاه TBM به صورت مكانيزه حفر مي شود و تنها ۱۳۰۰ متر ديگر از حفاري مكانيزه باقي مانده است.
وي افزود: دستگاه حفار TBM هم اكنون با عبور از ميدان پليس در نزديكي خيابان زاويه ايستگاه A۴ مشغول بكار مي باشد و اگر با همين سرعت به كار خود ادامه دهد حداكثر تا ۴ ماه آينده تونل مكانيزه اين خط به پايان مي رسد.
ايشان با اشاره به آغاز حفاري خط B مترو قم در آينده نزديك گفت: پس از اتمام تونل مكانيزه خط A مترو دستگاه TBM در ميدان وليعصر (عج) دمونتاژ خواهد شد و پس از مونتاژ دوباره در پرديسان، حفاري تونل خط B مترو از پرديسان به سمت مركز شهر آغاز خواهد شد.
دكتر قاري قرآن گفت: همزمان با پيشرفت تونل مكانيزه مترو سگمنت هاي مورد نياز در حال توليد مي باشد و هم اكنون نيز به مقدار كافي سگمنت توليد و دپو شده است.
سرپرست سازمان قطار شهري با اشاره به افق بهره برداري از پروژه مترو افزود: با تلاش شبانه روزي شش ايستگاه مترو در فاز اول در حال ساخت مي باشد و به موازات آن ساير اقدامات لازم مانند تأمين واگن هاي مورد نياز، تجهيزات، تأمين توان و ... در حال پيگيري است.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.