شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر فرامرز عظیمی عصر روز گذشته در بازدید از محل استقرار دستگاههای حفار خط دوم مترو قم اظهار کرد: به همت همکاران پرتلاش در شورای اسلامی شهر مقدس قم بهویژه دکتر دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر و همچنین پیگیریهای ویژه مسئولان سازمان قطار شهری، عملیات انتقال ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر ویژه حفاری خط دوم مترو با مشارکت مؤسسه حرا وابسته به قرارگاه خاتمالانبیاء وارد شهر مقدس قم شد.
وی افزود: یک دستگاه دیگر با قطر ۹ متر نیز تا سال آینده وارد قم میشود تا عملیات حفاری با سرعت هرچه تمام انجام شود. انشاءالله پس از انجام اورهال و اقدامات لازم، عملیات اجرایی این پروژه بزرگ بهزودی آغاز خواهد شد و حفاری خط دوم از بوستان علوی به سمت میدان شیخ مفید و دستگاه دوم در جهت مخالف به سمت شهرک شهید رئیسی انجام میشود.
شهردار کلانشهر قم در ادامه بیان کرد: فاز نخست این خط حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد و تنها برای تونلها در سال جاری حدود ۱۵ همت اعتبار نیاز است. در مجموع برآورد میشود برای تکمیل کل پروژه خط دوم مترو، اعتباری در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز باشد.
وی با تأکید بر اهمیت این پروژه گفت: امروزه مترو یکی از مهمترین وسایل حملونقل عمومی به شمار میرود و میتواند نقشی کلیدی در کاهش بار ترافیک ایفا کند. قم بهدلیل زائرپذیری بالا و حضور میلیونها زائر در مناسبتهای مختلف سال، بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسعه حملونقل عمومی است.
دکتر عظیمی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحهای موجود، خط دوم مترو قم از شهرک شهید رئیسی که یکی از مهمترین و پرجمعیتترین نقاط مسکونی شهر بهشمار میرود آغاز شده و پس از عبور از مناطق مرکزی شهر تا خیابان امام خمینی(ره) امتداد خواهد یافت.
وی توضیح داد: طبق طراحیهای انجامشده، این خط دارای ۲۱ ایستگاه و در مجموع ۲۸ کیلومتر مسیر خواهد بود. پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این خط، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و جابهجاییهای شهری در قم کاهش یابد.
شهردار کلانشهر قم در پایان خاطرنشان کرد: بنده بهعنوان خادم مردم شریف قم، همراه با همکارانم در شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری، تلاش خواهم کرد تا در دورهای که افتخار خدمت در این شهر مقدس را داریم، این پروژه عظیم و اثرگذار را به سرانجام مطلوب برسانیم.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.