شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر فرامرز عظیمی عصر روز گذشته در بازدید از محل استقرار دستگاههای حفار خط دوم مترو قم اظهار کرد: به همت همکاران پرتلاش در شورای اسلامی شهر مقدس قم بهویژه دکتر دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر و همچنین پیگیریهای ویژه مسئولان سازمان قطار شهری، عملیات انتقال ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر ویژه حفاری خط دوم مترو با مشارکت مؤسسه حرا وابسته به قرارگاه خاتمالانبیاء وارد شهر مقدس قم شد.
وی افزود: یک دستگاه دیگر با قطر ۹ متر نیز تا سال آینده وارد قم میشود تا عملیات حفاری با سرعت هرچه تمام انجام شود. انشاءالله پس از انجام اورهال و اقدامات لازم، عملیات اجرایی این پروژه بزرگ بهزودی آغاز خواهد شد و حفاری خط دوم از بوستان علوی به سمت میدان شیخ مفید و دستگاه دوم در جهت مخالف به سمت شهرک شهید رئیسی انجام میشود.
شهردار کلانشهر قم در ادامه بیان کرد: فاز نخست این خط حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد و تنها برای تونلها در سال جاری حدود ۱۵ همت اعتبار نیاز است. در مجموع برآورد میشود برای تکمیل کل پروژه خط دوم مترو، اعتباری در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز باشد.
وی با تأکید بر اهمیت این پروژه گفت: امروزه مترو یکی از مهمترین وسایل حملونقل عمومی به شمار میرود و میتواند نقشی کلیدی در کاهش بار ترافیک ایفا کند. قم بهدلیل زائرپذیری بالا و حضور میلیونها زائر در مناسبتهای مختلف سال، بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسعه حملونقل عمومی است.
دکتر عظیمی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحهای موجود، خط دوم مترو قم از شهرک شهید رئیسی که یکی از مهمترین و پرجمعیتترین نقاط مسکونی شهر بهشمار میرود آغاز شده و پس از عبور از مناطق مرکزی شهر تا خیابان امام خمینی(ره) امتداد خواهد یافت.
وی توضیح داد: طبق طراحیهای انجامشده، این خط دارای ۲۱ ایستگاه و در مجموع ۲۸ کیلومتر مسیر خواهد بود. پیشبینی میشود با بهرهبرداری از این خط، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و جابهجاییهای شهری در قم کاهش یابد.
شهردار کلانشهر قم در پایان خاطرنشان کرد: بنده بهعنوان خادم مردم شریف قم، همراه با همکارانم در شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری، تلاش خواهم کرد تا در دورهای که افتخار خدمت در این شهر مقدس را داریم، این پروژه عظیم و اثرگذار را به سرانجام مطلوب برسانیم.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیریهای صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از انعقاد دو قرارداد داخلی و خارجی برای تأمین ناوگان موردنیاز خط یک متروی قم خبر داد و گفت: با این قراردادها، آینده ناوگان این خط برای دو دهه آینده تضمینشده است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.