ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

دستگاه‌های حفار مترو وارد قم شدند

13 مهر 1404

شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.

image

به گزارش شهرنیوز، دکتر فرامرز عظیمی عصر روز گذشته در بازدید از محل استقرار دستگاه‌های حفار خط دوم مترو قم اظهار کرد: به همت همکاران پرتلاش در شورای اسلامی شهر مقدس قم به‌ویژه دکتر دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر و همچنین پیگیری‌های ویژه مسئولان سازمان قطار شهری، عملیات انتقال ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر ویژه حفاری خط دوم مترو با مشارکت مؤسسه حرا وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء وارد شهر مقدس قم شد.

وی افزود: یک دستگاه دیگر با قطر ۹ متر نیز تا سال آینده وارد قم می‌شود تا عملیات حفاری با سرعت هرچه تمام انجام شود. ان‌شاءالله پس از انجام اورهال و اقدامات لازم، عملیات اجرایی این پروژه بزرگ به‌زودی آغاز خواهد شد و حفاری خط دوم از بوستان علوی به سمت میدان شیخ مفید و دستگاه دوم در جهت مخالف به سمت شهرک شهید رئیسی انجام می‌شود.

شهردار کلانشهر قم در ادامه بیان کرد: فاز نخست این خط حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد و تنها برای تونل‌ها در سال جاری حدود ۱۵ همت اعتبار نیاز است. در مجموع برآورد می‌شود برای تکمیل کل پروژه خط دوم مترو، اعتباری در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز باشد.

وی با تأکید بر اهمیت این پروژه گفت: امروزه مترو یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌رود و می‌تواند نقشی کلیدی در کاهش بار ترافیک ایفا کند. قم به‌دلیل زائرپذیری بالا و حضور میلیون‌ها زائر در مناسبت‌های مختلف سال، بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

دکتر عظیمی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح‌های موجود، خط دوم مترو قم از شهرک شهید رئیسی که یکی از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین نقاط مسکونی شهر به‌شمار می‌رود آغاز شده و پس از عبور از مناطق مرکزی شهر تا خیابان امام خمینی(ره) امتداد خواهد یافت.

وی توضیح داد: طبق طراحی‌های انجام‌شده، این خط دارای ۲۱ ایستگاه و در مجموع ۲۸ کیلومتر مسیر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این خط، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و جابه‌جایی‌های شهری در قم کاهش یابد.

شهردار کلانشهر قم در پایان خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان خادم مردم شریف قم، همراه با همکارانم در شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری، تلاش خواهم کرد تا در دوره‌ای که افتخار خدمت در این شهر مقدس را داریم، این پروژه عظیم و اثرگذار را به سرانجام مطلوب برسانیم.

تگ ها :
آخرین اخبار

اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.