رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
به گزارش واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر و محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری در این بازدید تخصصی که با هدف آشنایی با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی انجام شد، از نزدیک در جریان تازهترین محصولات و خدمات شرکتهای داخلی و بینالمللی فعال در این صنعت قرار گرفتند.
حضور پررنگ پیمانکاران پروژه مترو قم از نکات قابلتوجه این بازدید بود. این پیمانکاران با هدف انتقال تجربیات، استفاده از تکنولوژیهای روز و شناسایی ظرفیتهای جدید برای پیشبرد هرچه بیشتر پروژه حیاتی مترو، در این نمایشگاه حاضر شده بودند.
عضو شورای اسلامی شهر قم در حاشیه این بازدید با بیان اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در توسعه شهری، اظهار داشت: نمایشگاههای بینالمللی بستری ایدهآل برای کسب دانش فنی، ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر بین پیمانکاران و بهرهبرداران پروژههای کلان است و حضور فعال پیمانکاران مترو قم نشان از عزم جدی برای پیشرفت این پروژه ملی-شهری دارد.
دهناد ادامه داد: امیدواریم با بهرهگیری از دستاوردهای این نمایشگاه، شاهد شتاب بیشتر در اجرا و بهرهبرداری از پروژههای حملونقل عمومی بهویژه خطوط ریلی شهری در قم باشیم.
همچنین انگشت باف نیز این بازدید را فرصتی مغتنم برای بهبود کیفیت و افزایش ایمنی در ناوگان حملونقل عمومی دانست و خاطرنشان کرد: قطعاً استفاده از تجربیات و فناوریهای روز دنیا، مسیر دستیابی به شهری با سیستم حملونقل پاک، هوشمند و کارآمد را هموار خواهد کرد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.