مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
به گزارش شهرنیوز به نقل از روابط عمومی استانداری قم، در جریان دومین مرحله از سلسله نشستهای رسانهای «برای قم» که همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، اصحاب رسانه از روند اجرای چند طرح مهم عمرانی استان ازجمله پروژه مترو بازدید کردند.
در این بازدید، خسرو سامری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم و عضو شورای سازمان قطار شهری، به همراه انگشتباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، در محل احداث ایستگاه بقیهالله (عج) در خط یک مترو حاضر شدند و آخرین اقدامات انجامشده در این پروژه را برای خبرنگاران تشریح کردند.
انگشتباف با اشاره به پیشرفت مطلوب خط یک مترو گفت: خط یک مترو قم به طول حدود ۱۵ کیلومتر از غرب تا شرق شهر امتداد دارد و دارای پنج ایستگاه مسافری و هشت ایستگاه عبوری است. فاز نخست این خط به اتمام رسیده و اکنون آماده بهرهبرداری است. قرارداد تأمین واگن نیز با یکی از شرکتهای داخلی نهایی شده و نخستین رام قطار تا بهمنماه وارد قم خواهد شد.
وی همچنین به دستاوردهای فنی و مالی در فاز دوم مترو اشاره کرد و افزود: «از سال ۱۴۰۲ پروژه فاز دوم بهصورت تفکیکشده در قالب ایستگاهها و قطعات تونل به پیمانکاران واگذار شد که این روش موجب کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی شده است.
طبق برنامهریزی سازمان قطار شهری، فاز دوم مترو قم تا مهرماه ۱۴۰۷ به بهرهبرداری میرسد. این فاز سه ایستگاه مسافری و پنج ایستگاه عبوری را شامل میشود و مسیر حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به مسجد مقدس جمکران متصل خواهد کرد.
در ادامه این نشست، جزئیاتی از طرح خط دوم مترو نیز ارائه شد. این خط که در چشماندازی ۱۰ تا ۱۵ ساله طراحی شده، به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه، شمال و جنوب شهر را به یکدیگر متصل خواهد کرد و پردیسان، شهرک قدس، دانشگاه قم و پایانه امام خمینی (ره) را پوشش میدهد.
انگشتباف در بخشی از سخنان خود با اشاره به اقدامات مهندسی ارزش و بازنگری در طراحی ایستگاهها اظهار داشت: پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است.
وی ادامه داد: در میدان مطهری، طراحی تبادلی بین خطوط یک، دو و مسیر مونوریل انجام شده تا تبادل مسافر در این نقطه کلیدی صورت گیرد. همچنین ایستگاه جمکران به گونهای جانمایی شده که علاوه بر دسترسی به مسجد، در فاصلهای حدود ۱۰۰ متر با ایستگاه قطار سریعالسیر قرار گیرد.
وی همچنین درباره چالشهای فنی در حفاری مترو گفت: یکی از مشکلات ما در برخی مناطق، وجود خاک دستی و نخالههای قدیمی به جای خاک طبیعی بوده که موجب بروز ریزشهایی در عمق تونل شده است. خوشبختانه با اجرای تمهیدات ایمنی و تغییرات فنی در گامهای حفاری، این چالش نیز تحت کنترل درآمده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.