مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
به گزارش شهرنیوز، محمدرضا انگشتباف در بازدید از شرکت واگن سازی پارس اراک با حضور شهردار قم و مدیران شهری و استانی، با بیان اینکه فاز نخست خط یک متروی قم از ورودی جعفریه تا میدان مطهری ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: ایستگاه میدان مطهری که اصلیترین ایستگاه این فاز است نیز با ۹۹ درصد پیشرفت، تقریباً آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: از سال ۱۴۰۳ این خط برقدار شده و این موضوع در اصطلاح فنی به معنای آمادگی کامل برای تست گرم واگنهاست.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم در تشریح روند تأمین واگن خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته مسیرهای مختلفی برای تهیه واگن طی شده که از جمله آنها قرارداد با شرکت چینی پوژن است، قراردادی که کارفرمای آن وزارت کشور بوده و همچنان در حال پیگیری است.
انگشت باف عنوان کرد: با توجه به طولانی شدن این روند، دو ماه پیش پیشنهاد دادم که بهطور موازی با قرارداد پوژن، ظرفیت واگنسازی پارس در اراک نیز بررسی شود که با موافقت شهردار قم و دریافت مجوز اولیه از شورای شهر، مذاکرات و بازدیدها آغاز شد.
وی با اشاره به نتایج این پیگیریها گفت: یک رام قطار آماده که نسخه بهینهسازیشده واگن ملی تهران است، در پارس اراک موجود است و طبق جلسات برگزارشده با جهاد دانشگاهی و پیمانکاران، به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت ساخت دو رام قطار برای متروی قم در این مجموعه وجود دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم، ۱۸ پیوست فنی برای واگنسازی اراک ابلاغ شده است و اسناد مشترک مورد بررسی کامل قرار گرفتهاند.
انگشت باف تأکید کرد: مدیریت شهری مصمم است که تا پیش از تصویب نهایی شورای شهر، امکان پرداخت پیشپرداخت فراهم شود، تأمین واگنها باید تا بهمن قطعی شود تا قم سرانجام شاهد بهرهبرداری از مترو باشد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.