مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
به گزارش شهرنیوز، محمدرضا انگشتباف در بازدید از شرکت واگن سازی پارس اراک با حضور شهردار قم و مدیران شهری و استانی، با بیان اینکه فاز نخست خط یک متروی قم از ورودی جعفریه تا میدان مطهری ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: ایستگاه میدان مطهری که اصلیترین ایستگاه این فاز است نیز با ۹۹ درصد پیشرفت، تقریباً آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: از سال ۱۴۰۳ این خط برقدار شده و این موضوع در اصطلاح فنی به معنای آمادگی کامل برای تست گرم واگنهاست.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم در تشریح روند تأمین واگن خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته مسیرهای مختلفی برای تهیه واگن طی شده که از جمله آنها قرارداد با شرکت چینی پوژن است، قراردادی که کارفرمای آن وزارت کشور بوده و همچنان در حال پیگیری است.
انگشت باف عنوان کرد: با توجه به طولانی شدن این روند، دو ماه پیش پیشنهاد دادم که بهطور موازی با قرارداد پوژن، ظرفیت واگنسازی پارس در اراک نیز بررسی شود که با موافقت شهردار قم و دریافت مجوز اولیه از شورای شهر، مذاکرات و بازدیدها آغاز شد.
وی با اشاره به نتایج این پیگیریها گفت: یک رام قطار آماده که نسخه بهینهسازیشده واگن ملی تهران است، در پارس اراک موجود است و طبق جلسات برگزارشده با جهاد دانشگاهی و پیمانکاران، به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت ساخت دو رام قطار برای متروی قم در این مجموعه وجود دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم، ۱۸ پیوست فنی برای واگنسازی اراک ابلاغ شده است و اسناد مشترک مورد بررسی کامل قرار گرفتهاند.
انگشت باف تأکید کرد: مدیریت شهری مصمم است که تا پیش از تصویب نهایی شورای شهر، امکان پرداخت پیشپرداخت فراهم شود، تأمین واگنها باید تا بهمن قطعی شود تا قم سرانجام شاهد بهرهبرداری از مترو باشد.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.
علیاصغر سلطانی معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان قم در جلسه بررسی آخرین وضعیت مونوریل که در دادسرا برگزار شد، بر تعیین تکلیف وضعیت این پروژه در اسرع وقت تأکید کرد.
پروژه مترو قم پس از ۱۴ سال وقفه و دست و پنجه نرم کردن با چالشهایی نظیر کمبود اعتبارات، تغییر دولتها و حاشیهسازیهای متعدد، بار دیگر روی میز تصمیمگیری قرار گرفته و اجرای خط دوم آن با تأیید شورایعالی ترافیک کشور در دستور کار قرار گرفته است.
رئیسجمهور با تاکید بر لزوم تسریع در بهرهبرداری از متروی قم گفت: دولت به کمک برای تأمین واگن مترو متعهد است.