معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری در بازدید از مجموعه واگنسازی پارس اراک به همراه شهردار قم و جمعی از مدیران شهری و استانی، با تأکید بر ضرورت راهاندازی هرچه سریعتر متروی قم اظهار کرد: باید از خدماتی که در مجموعه مپنا برای بومی سازی علوم مهندسی صورت میپذیرد، تقدیر کنیم.
وی با اشاره به اینکه شش کیلومتر از فاز نخست خط یک متروی قم آماده بهرهبرداری است، افزود: تنها مرحله تست گرم و تأمین واگن باقی مانده و تحقق این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم قم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ضمن قدردانی از مدیران سابق شهرداری قم، از ورود شهردار جدید به حوزه مترو خبر داد و تصریح کرد: وی با توان مضاعف برای تجهیز مترو وارد عمل شدهاند و پیگیری خرید واگن از چند مسیر در دستور کار قرار گرفته است.
سامری با تأکید بر حمایت کامل مدیریت استان و شهر قم از تولید داخلی، خاطرنشان کرد: ترجیح ما استفاده از توان داخلی در تأمین واگنهاست تا گامی در راستای بومیسازی سیستم حملونقل ریلی شهری برداشته شود؛ مپنا نشان داده است که توانایی انجام کارهای بزرگ و بومیسازی فناوریهای پیچیده را دارد.
وی با بیان اینکه قم دیگر فرصت تعلل ندارد، تصریح کرد: «چند سال از آمادهسازی این خط گذشته و اکنون باید سیستمی وارد شود که پاسخگوی نیازهای عملیاتی مترو باشد.
معاون استاندار قم گفت: دریافت استانداردهای فنی چند دهگانه برای واگنها ضرورت دارد و هماهنگی کامل میان دستگاهها و مپنا در این زمینه حیاتی است.
وی ابراز امیدواری کرد: متروی قم تبدیل به نماد خوداتکایی و توانمندی ملی شود، نباید در پروژههای مترو در کشور به خارج وابسته بمانیم؛ قم باید آغازگر این تحول باشد.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.
علیاصغر سلطانی معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان قم در جلسه بررسی آخرین وضعیت مونوریل که در دادسرا برگزار شد، بر تعیین تکلیف وضعیت این پروژه در اسرع وقت تأکید کرد.
پروژه مترو قم پس از ۱۴ سال وقفه و دست و پنجه نرم کردن با چالشهایی نظیر کمبود اعتبارات، تغییر دولتها و حاشیهسازیهای متعدد، بار دیگر روی میز تصمیمگیری قرار گرفته و اجرای خط دوم آن با تأیید شورایعالی ترافیک کشور در دستور کار قرار گرفته است.
رئیسجمهور با تاکید بر لزوم تسریع در بهرهبرداری از متروی قم گفت: دولت به کمک برای تأمین واگن مترو متعهد است.