معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری در بازدید از مجموعه واگنسازی پارس اراک به همراه شهردار قم و جمعی از مدیران شهری و استانی، با تأکید بر ضرورت راهاندازی هرچه سریعتر متروی قم اظهار کرد: باید از خدماتی که در مجموعه مپنا برای بومی سازی علوم مهندسی صورت میپذیرد، تقدیر کنیم.
وی با اشاره به اینکه شش کیلومتر از فاز نخست خط یک متروی قم آماده بهرهبرداری است، افزود: تنها مرحله تست گرم و تأمین واگن باقی مانده و تحقق این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم قم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ضمن قدردانی از مدیران سابق شهرداری قم، از ورود شهردار جدید به حوزه مترو خبر داد و تصریح کرد: وی با توان مضاعف برای تجهیز مترو وارد عمل شدهاند و پیگیری خرید واگن از چند مسیر در دستور کار قرار گرفته است.
سامری با تأکید بر حمایت کامل مدیریت استان و شهر قم از تولید داخلی، خاطرنشان کرد: ترجیح ما استفاده از توان داخلی در تأمین واگنهاست تا گامی در راستای بومیسازی سیستم حملونقل ریلی شهری برداشته شود؛ مپنا نشان داده است که توانایی انجام کارهای بزرگ و بومیسازی فناوریهای پیچیده را دارد.
وی با بیان اینکه قم دیگر فرصت تعلل ندارد، تصریح کرد: «چند سال از آمادهسازی این خط گذشته و اکنون باید سیستمی وارد شود که پاسخگوی نیازهای عملیاتی مترو باشد.
معاون استاندار قم گفت: دریافت استانداردهای فنی چند دهگانه برای واگنها ضرورت دارد و هماهنگی کامل میان دستگاهها و مپنا در این زمینه حیاتی است.
وی ابراز امیدواری کرد: متروی قم تبدیل به نماد خوداتکایی و توانمندی ملی شود، نباید در پروژههای مترو در کشور به خارج وابسته بمانیم؛ قم باید آغازگر این تحول باشد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.