شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر فرامرز عظیمی، در بازدید از شرکت واگن سازی پارس اراک با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از پیگیریها برای تجهیز متروی قم، اظهار کرد: کار جهادی و انقلابی برای راهاندازی این پروژه عظیم در جریان است و ما با تمام توان، اعتقاد عملی خود را به حمایت از تولید داخلی نشان خواهیم داد.
وی با بیان اینکه پروژههایی نظیر متروی قم باید با تکیه بر ظرفیتهای ملی اجرا شوند، افزود: هر اقدامی که منجر به تقویت تولید داخل و مهندسی بومی شود، نه تنها موجب ارتقای عزت ملی است، بلکه باعث بهینهسازی اجرای پروژههای بزرگ و حیاتی کشور خواهد شد.
شهردار قم موقعیت ویژه قم را یادآور شد و گفت: قم به دلیل ویژگیهای سیاسی، مذهبی و گردشگری، همواره در کانون توجه افکار عمومی و سیاستگذاران کشور قرار دارد.
عظیمی ادامه داد: هر اقدامی در این شهر، میتواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد؛ بنابراین در اجرای مترو، توجه ویژهای به منویات مقام معظم رهبری و الزامات خدمترسانی به زائران و مجاوران داریم.
وی با اشاره به عزم مدیریت استان برای راهاندازی مترو تصریح کرد: استاندار محترم قم تأکید جدی بر بهرهبرداری سریع مترو دارند و ما نیز مطالبات شرکت مپنا را با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا مانعی در مسیر تکمیل پروژه باقی نماند.
شهردار قم افزود: هرچند هنوز پرداختی به واگنسازی پارس انجام نشده، اما از نخستین جلسه، دوستان با انگیزه و پشتکار، همکاری و پیگیریهای خود را آغاز کردهاند و امیدواریم با تکیه بر این توانمندیها، در آیندهای نزدیک شاهد تحقق یکی از خواستههای تاریخی مردم قم باشیم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.