استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.
به گزارش شهرنیوز، اکبر بهنامجو درباره آخرین وضعیت پروژه مترو و پیگیریهای مربوط به تأمین واگنها، اظهار کرد: در پی سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به استان قم و بازدید میدانی از پروژه مترو، موضوع تأمین واگنها بهعنوان یکی از مسائل کلیدی مطرح شد. به همین منظور، جلسهای ویژه عصر سهشنبه با حضور معاون وزارت صمت، نمایندگان سازمان شهرداریها و دهیاریها و مسئولان حملونقل ریلی برگزار کردیم.
وی افزود: در این نشست، موضوع مشکلات ارزی قرارداد تأمین واگن با شرکت پوژن چین مورد بررسی قرار گرفت و با پیگیریهای مکرر، خوشبختانه وزارت صمت با افزایش سقف سهمیه ارزی برای ثبت سفارش واگنهای مترو قم موافقت کرد.
استاندار قم درباره جزئیات این قرارداد گفت: بر اساس توافقنامه موجود با شرکت پوژن چین، مقرر شده ۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر مقدس قم طراحی و تأمین شود. طراحیهای تفصیلی این واگنها از سال گذشته توسط سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم انجام شده و آماده اجراست.
بهنام جو تأکید کرد: موافقت با افزایش سقف ارزی، زمینه ثبت رسمی سفارش این واگنها را فراهم کرده و ما وارد مرحله جدیدی در روند پیشرفت پروژه مترو شدهایم که قطعاً به تسریع در بهرهبرداری از فازهای اول و دوم منجر خواهد شد.
پروژه مترو قم بهعنوان یکی از کلانپروژههای زیرساختی استان، همواره مورد توجه دولت بوده و با پیگیریهای اخیر، امید میرود بخشهای مهمی از آن در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.