ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

خط دوم مترو در دومین شهر مذهبی ایران احیا می‌شود؛ قم در مسیر توسعه حمل‌ونقل پایدار شهری

05 مرداد 1404

پروژه مترو قم پس از ۱۴ سال وقفه و دست و پنجه نرم کردن با چالش‌هایی نظیر کمبود اعتبارات، تغییر دولت‌ها و حاشیه‌سازی‌های متعدد، بار دیگر روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفته و اجرای خط دوم آن با تأیید شورای‌عالی ترافیک کشور در دستور کار قرار گرفته است.

image

به گزارش شهرنیوز، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی کلانشهر قم که قرار است با باز شدن گره‌های متعدد اداری، مدیریتی و اعتباری، یکی از مهم‌ترین نیازهای اصلی شهروندان در حوزه حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار را پاسخ داده و دومین شهر مذهبی ایران را در مسیر توسعه شهری قرار دهد. با راه‌اندازی مترو بویژه در محور شمال به جنوب، روزانه صدها هزار سفر از سطح خیابان به زیرزمین منتقل می‌شود و با حداقل مصرف انرژی، ترددی ایمن، سریع و پاک را به شهروندان هدیه خواهد داد؛ درست همان چیزی که قم تا چند سال آینده و با رشد سریع جمعیت به آن نیازمند خواهد بود.

 

مترو قم در دو خط اصلی؛ خط یک به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه و خط ۲ به طول ۲۸ کیلومتر و ۲۱ ایستگاه طراحی شده است. در حال حاضر اولین فاز خط یک در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری تکمیل شده و آماده تست گرم است، با این حال به دلیل مشکلات فرا استانی جهت تأمین واگن همچنان به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. البته اخیراً وزارت کشور وعده‌های امیدوارکننده‌ای نسبت به تأمین واگن مترو قم داده است، بر این اساس طبق پیش‌بینی‌ها، فاز اول خط یک مترو قم با یک رام ‌واگن تا مهر و آبان‌‌ماه ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد. خط ۲ مترو نیز از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز شده و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد. به باور کارشناسان، تراکم شدید جمعیتی در پردیسان و مناطق اطراف، اجرای سریع خط دوم مترو را اجتناب‌ناپذیر کرده تا با کاهش بار ترافیکی قم، بخش اعظمی از مشکلات مرتبط با ازدحام خودروها و تأمین پارکینگ را حل و فصل کند. این پروژه در صورت تأمین منابع مالی و مدیریت منسجم نقش مهمی در کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت، حذف تردد هزاران وسیله نقلیه سبک و سنگین و بهبود کیفیت هوای شهری ایفا کرده و شرایط زندگی را برای شهروندان مناسب‌تر خواهد کرد.

 

ضرورت الحاق ۱۰۰ هکتار زمین

 

«روح‌الله امراللهی» رئیس شورای اسلامی شهر قم به «ایران» می‌گوید: «چندی پیش خط دوم مترو قم با مساحت ۲۸ کیلومتر در شورای‌عالی ترافیک کشور مصوب شد. بر این اساس در تلاشیم تا به موازات خط یک مترو، برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث خط دوم مترو را نیز از سال‌ جاری آغاز کنیم. لذا انتظار داریم دولت هم از طریق تهاتر زمین و نفت با توجه به اراضی شکل گرفته طرح‌های اقدام ملی و مسکن مهر در محدوده پردیسان حمایت لازم را به عمل آورد.»

 

امراللهی با اشاره به جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفری محدوده پردیسان اذعان می‌کند:«امروز دو شهر در یک شهر قرار گرفته‌ است، در نتیجه برای پوشش جمعیت پردیسان باید به حمل‌و‌نقل انبوه برسیم. محدوده‌ای که با طرح‌های توسعه شهری وزارت راه شهرسازی احداث شده و در آینده جمعیتی بالغ بر نیم میلیون را پذیرا خواهد بود؛ جمعیتی که استفاده از تاکسی و اتوبوس پاسخگوی نیازهای آنها نبوده و باید از طریق توسعه حمل‌و‌نقل انبوه‌بر مانند مترو پیگیری شود. لذا انتظار داریم حمایت‌های لازم از طریق تهاتر زمین و الحاق۱۰۰ هکتار با کاربری مسکونی و تجاری جهت اجرای خط دوم مترو قم از پردیسان تا حرم به قم صورت گرفته و پروژه در سال‌ جاری در مسیر اجرا قرار گیرد.»

رهایی از ترافیک آزاردهنده

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم به ضرورت خرید واگن برای خط اول مترو قم اشاره کرده و می‌گوید:«در قرارداد با مجموعه شرکت چینی، شهرداری و شهر قم نیز سهمی داشته که هنوز محقق نشده است؛ لذا انتظار داریم با تکمیل واگن این اتفاق میسر شود.»

 

وی تصریح می‌کند:«حدود یک کیلومتر از تونل خط اول مترو قم از ایستگاه میدان مطهری در مجاورت حرم مطهر تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران باقی مانده که طی یک سال آینده تکمیل می‌شود و با تکمیل واگن‌ها می‌توانیم ظرف ۳-۲ سال آینده به زائرین حرم فاطمه(س) و مسجد مقدس جمکران خدمات خوبی ارائه دهیم؛ به این ترتیب مردم از این پس قادر خواهند بود با حمل‌و‌نقل ایمن و پاک در ۷ کیلومتر باقی مانده تردد کنند و از مشکلاتی نظیر ترافیک آزاردهنده در مناطق پرتردد رها شوند.»

 

تأمین اعتبارات مورد نیاز

 

«روح‌الله امراللهی» رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل خط ۱ و ۲ مترو قم تصریح می‌کند:«در بحث تأمین اعتبارات، تکمیل خط یک مترو (خرید واگن) به حدود ۱۲ هزار میلیارد نیازمند است. خط دوم مترو ۲۸ کیلومتر است و تکمیل نهایی آن با در نظر گرفتن هزینه ساخت هر کیلومتر بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار نیازمند است. تأمین اعتبارات مورد نیاز از طریق اوراق مشارکت، اعتبارات دولتی و اعتبارات داخلی شهرداری میسر نیست، چرا که پردیسان عملاً دو برابر یک مرکز استان جمعیت دارد و با الحاق ۱۰۰ هکتار به محدوده شهر و با کاربری مسکونی-تجاری، از طریق تهاتر و تأمین مالی می‌توانیم احداث خط دوم مترو را در اسرع وقت آغاز و تا ۵ سال آینده و حداقل تا حرم، تکمیل کنیم. به این ترتیب بخشی از مشکلات حمل‌و‌نقل مردم پردیسان حل‌و‌فصل شده و با کاهش بار ترافیکی و بهبود کیفیت هوا، شرایط زندگی شهروندان نیز بهبود پیدا خواهد کرد. باید تأکید کرد که شهر قم بویژه در مناطق پرجمعیتی مانند پردیسان، مناطق ۷،۴،۳و۸ با رشد فزاینده جمعیت مواجه است که در صورت عدم توجه به توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل سریع و انبوه‌بر، در آینده‌ای نه‌چندان دور با بحران ترافیک و کاهش کیفیت زندگی شهری مواجه خواهیم شد.»

 

این مقام مسئول می‌افزاید:«دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهوری محترم نگاه ویژه‌ای به حل ناترازی‌ها دارند؛ بنابراین چنانچه ما امروز برنامه‌ریزی کرده و توسعه حمل‌و‌نقل پاک را دستور کار قرار دهیم، شهر قم طی ۵ سال آینده با ناترازی‌های گسترده مواجه نخواهد شد.»

 

راه‌اندازی مترو قم با واگن‌ ایرانی

مترو قم در شرایطی که قراردادش همچنان با شرکت چینی درگیر پیچیدگی‌های مالی و اجرایی است، با چراغ سبز شورا نسبت به خرید واگن از شرکت داخلی، روزنه‌ای از امید پیش‌ روی خود گشوده است. طبق گفته «سیدمحمد حسین دهناد» رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر قم، در ماه‌های اخیر مکاتباتی با دو شرکت داخلی تأمین واگن انجام شده و برخی از اعضای شورا از خط تولید شرکت واگن‌سازی مپنا پارس و امکانات و ظرفیت‌های آن از نزدیک بازدید کردند. این شرکت با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، آمادگی خود را برای تحویل یک رام قطار که هم‌اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده اعلام کرده است. طبق اظهارات شرکت داخلی، در صورت پرداخت بموقع ۱۰۰ میلیارد تومان، واگن‌ها ظرف شش ماه آماده تحویل شده و این پروژه می‌تواند در کنار قرارداد با شرکت پوژن چین به ‌صورت موازی ادامه یابد.

 

تگ ها :
آخرین اخبار

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم: مترو قم سالانه به هفت همت اعتبار نیازمند است

امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی در خدمت‌رسانی به میلیون‌ها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.


آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه آزادسازی شد

مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.


جسارت مدیریت شهری در آغاز خط دوم مترو ستودنی است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.


بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.