مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از عزم جدی این سازمان برای حمایت همهجانبه از مهندسی و تولیدات داخلی خبر داد.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف در گفتوگویی با اشاره به بهرهگیری از تجهیزات ساخت داخل در پروژه متروی قم اظهار کرد: در اجرای این پروژه، از تابلوها و پستهای برق، پلهبرقی و آسانسور، سامانههای سیگنالینگ و تهویه، سوزن، کراساوور و سایر تجهیزات تولید داخل استفاده شده است که گامی بلند در مسیر حمایت از تولید ملی بهشمار میرود.
وی با بیان اینکه مصوبه شورای اسلامی شهر قم برای انعقاد قرارداد با شرکتهای واگنسازی داخلی نیز دریافت شده است، افزود: بهکارگیری واگنهای ملی در ناوگان مترو قم، گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» خواهد بود و به تقویت صنعت ریلی کشور کمک شایانی میکند.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم تأکید کرد: این اقدامات نهتنها در ارتقای فناوری و ایجاد اشتغال در کشور نقش دارد، بلکه موجب کاهش وابستگی به واردات و ارتقای کیفیت خدمات حملونقل ریلی در سطح ملی خواهد شد.
اکبر بهنامجو استاندار قم نیز هفته گذشته در گفتوگویی با خبرنگاران با اشاره به آماده بودن فاز نخست متروی قم گفت: خرید واگن متروی داخلی تنها منتظر تأیید کیفیت نهایی است تا بتوانیم فاز نخست مترو را راه اندازی کنیم.
وی از آماده شدن فاز دوم مترو تا مسجد مقدس جمکران در آینده خبر داد و عنوان کرد: تلاش این است که متروی قم تا سال ۱۴۰۷ به مسجد مقدس جمکران رسیده و سهم مهمی در کاهش ترافیک شهری و ارتقای خدمت رسانی به زائران شهر قم ایفا کند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.