مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از عزم جدی این سازمان برای حمایت همهجانبه از مهندسی و تولیدات داخلی خبر داد.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف در گفتوگویی با اشاره به بهرهگیری از تجهیزات ساخت داخل در پروژه متروی قم اظهار کرد: در اجرای این پروژه، از تابلوها و پستهای برق، پلهبرقی و آسانسور، سامانههای سیگنالینگ و تهویه، سوزن، کراساوور و سایر تجهیزات تولید داخل استفاده شده است که گامی بلند در مسیر حمایت از تولید ملی بهشمار میرود.
وی با بیان اینکه مصوبه شورای اسلامی شهر قم برای انعقاد قرارداد با شرکتهای واگنسازی داخلی نیز دریافت شده است، افزود: بهکارگیری واگنهای ملی در ناوگان مترو قم، گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» خواهد بود و به تقویت صنعت ریلی کشور کمک شایانی میکند.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم تأکید کرد: این اقدامات نهتنها در ارتقای فناوری و ایجاد اشتغال در کشور نقش دارد، بلکه موجب کاهش وابستگی به واردات و ارتقای کیفیت خدمات حملونقل ریلی در سطح ملی خواهد شد.
اکبر بهنامجو استاندار قم نیز هفته گذشته در گفتوگویی با خبرنگاران با اشاره به آماده بودن فاز نخست متروی قم گفت: خرید واگن متروی داخلی تنها منتظر تأیید کیفیت نهایی است تا بتوانیم فاز نخست مترو را راه اندازی کنیم.
وی از آماده شدن فاز دوم مترو تا مسجد مقدس جمکران در آینده خبر داد و عنوان کرد: تلاش این است که متروی قم تا سال ۱۴۰۷ به مسجد مقدس جمکران رسیده و سهم مهمی در کاهش ترافیک شهری و ارتقای خدمت رسانی به زائران شهر قم ایفا کند.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.