نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
به گزارش شهرنیوز، حجتالاسلام قاسم روانبخش روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار این خبرگزاری با اشاره به تخصیص بودجههای عمرانی برای متروی قم گفت: سال گذشته ۲.۵ همت اعتبار برای تکمیل خط یک پیشبینی شد که بهطور کامل تخصیص یافته و در سال جاری نیز مبلغ ۱.۹ همت برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه عملیات حفاری خط یک مترو تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد، افزود: در حال حاضر تنها حدود یک کیلومتر از حفاری این مسیر باقی ماندهاست.
روانبخش خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری تنها در انتظار تحویل واگنهاست و به محض تأمین آنها، امکان آغاز خدماترسانی فراهم خواهد شد.
نماینده مردم قم همچنین از انجام مذاکرات برای واردات واگن از چین خبر داد و گفت: فرآیند خرید در مرحله پرداخت پیشپرداخت قرار دارد.
وی به آغاز عملیات اجرایی خط دوم متروی قم در منطقه پردیسان اشاره کرد و گفت: این خط به تصویب رسیده و اکنون فعالیتهای اولیه آن در حال انجام است.
روانبخش در ادامه با اشاره به اینکه هنوز نوع عبور خط دوم مترو (روگذر یا زیرگذر) تعیین نشده، اظهار داشت: مطالعات مربوطه در حال انجام است و در صورت اجرای مسیر بهصورت سطحی، سرعت اجرای پروژه افزایش خواهد یافت.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت زیرساختهای حملونقل شهری خاطرنشان کرد: مسئولان استان مخالف حذف خط دوم مترو به نفع مونوریل هستند، چرا که مونوریل نمیتواند کارکردهای مترو را بهطور کامل پوشش دهد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.