شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، دکتر فرامرز عظیمی در دیدار با معاون عمرانی وزیر کشور که با همراهی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم انجام شد، با اشاره به اهمیت تأمین واگن متروی قم اظهار کرد: تمرکز ویژهای بر راهاندازی فاز نخست خط یک متروی قم و تأمین واگنهای مورد نیاز در شهرداری قم وجود دارد که نیازمند همراهی دولت است.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای ایمنی شهری بر تأمین تجهیزات نوین آتشنشانی و لزوم نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی تأکید کرد و خواستار همکاری همهجانبه وزارت کشور و دستگاههای مرتبط در این زمینه شد.
شهردار قم فرسودگی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی شهر قم مورد توجه قرار داد و بر لزوم افزایش تعداد اتوبوسها برای پاسخگویی به نیازهای حملونقل عمومی تأکید کرد.
عظیمی با قدردانی از حمایتهای معاونت عمرانی وزارت کشور، عنوان کرد: با تداوم این همکاریها، میتوانیم شاهد تحولات جدی و اثرگذار در حوزه حملونقل و زیرساختهای شهری قم در آینده نزدیک باشیم.
مسعود نصرتی، معاون عمرانی وزیر کشور نیز در این جلسه با تأکید بر حمایت وزارت کشور از پروژههای زیربنایی شهر قم، تخصیص اوراق مشارکت را یکی از ابزارهای مهم تأمین مالی این پروژهها عنوان کرد و گفت: توسعه مترو، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و ارتقای تجهیزات امدادی همچون آتشنشانی از اولویتهای مورد حمایت خواهد بود.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.