شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
به گزارش شهرنیوز،هادی شمسایی، مدیرعامل شرکت واگنپارس مپنا اراک، با اشاره به توانمندیهای این مجموعه در تولید واگنهای مترو، اظهار کرد: این شرکت ظرفیت انجام صفر تا صد مراحل طراحی و ساخت واگنهای مترو را دارد و هماکنون قرارداد اولیه با شهرداری قم در حال تبادل است.
وی افزود: با وجود ظرفیت فعلی کارخانه که به دلیل کمبود سفارش حدود ۴۰ درصد است، این همکاری میتواند زمینهساز افزایش قابل توجه ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال شود.
در این میان، سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به سابقه تلاشهای شهرداری قم برای تأمین واگنهای مترو گفت: پیش از این قراردادهایی با شرکتهای خارجی مانند پوژن چین بسته شده بود که به دلایلی از جمله پیچیدگیهای پرداخت وجه و ریسکهای قرارداد برای شهرداری، پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است.
وی افزود: در ماههای اخیر، مکاتباتی با شرکتهای داخلی از جمله شرکت واگنپارس مپنا انجام شده و اعضای شورای شهر قم از خطوط تولید این شرکت بازدید کردهاند.
دهناد با بیان اینکه شرکت واگنپارس مپنا با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی یک رام قطار را اعلام کرده است، تصریح کرد: با توجه به تطابق طراحی این رام با طول خط متروی قم و انجام تستهای حیاتی روی آن، این گزینه بهعنوان راهکار اصلی تأمین واگن مترو در نظر گرفته شده است.
وی همچنین به قیمت هر واگن اشاره کرد و گفت: قیمت پیشنهادی ۳۰۰ هزار یورو برای هر واگن قیمت مناسبی است و با توجه به انجام تستهای استاتیک و دینامیک و تسریع در تست گرم، زمان تحویل واگنها نسبت به قراردادهای خارجی کمتر خواهد بود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.