ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

حمایت شهرداری قم از ساخت واگن داخلی / تلاش در مسیر ارتقای توان مهندسی کشور

18 تیر 1404

شهرداری قم به‌عنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهایی‌سازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگن‌پارس مپنا اراک است.

image

به گزارش شهرنیوز،هادی شمسایی، مدیرعامل شرکت واگن‌پارس مپنا اراک، با اشاره به توانمندی‌های این مجموعه در تولید واگن‌های مترو، اظهار کرد: این شرکت ظرفیت انجام صفر تا صد مراحل طراحی و ساخت واگن‌های مترو را دارد و هم‌اکنون قرارداد اولیه با شهرداری قم در حال تبادل است.

 

وی افزود: با وجود ظرفیت فعلی کارخانه که به دلیل کمبود سفارش حدود ۴۰ درصد است، این همکاری می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قابل توجه ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال شود.

 

در این میان، سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به سابقه تلاش‌های شهرداری قم برای تأمین واگن‌های مترو گفت: پیش از این قراردادهایی با شرکت‌های خارجی مانند پوژن چین بسته شده بود که به دلایلی از جمله پیچیدگی‌های پرداخت وجه و ریسک‌های قرارداد برای شهرداری، پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

 

وی افزود: در ماه‌های اخیر، مکاتباتی با شرکت‌های داخلی از جمله شرکت واگن‌پارس مپنا انجام شده و اعضای شورای شهر قم از خطوط تولید این شرکت بازدید کرده‌اند.

 

دهناد با بیان اینکه شرکت واگن‌پارس مپنا با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی یک رام قطار را اعلام کرده است، تصریح کرد: با توجه به تطابق طراحی این رام با طول خط متروی قم و انجام تست‌های حیاتی روی آن، این گزینه به‌عنوان راهکار اصلی تأمین واگن مترو در نظر گرفته شده است.

 

وی همچنین به قیمت هر واگن اشاره کرد و گفت: قیمت پیشنهادی ۳۰۰ هزار یورو برای هر واگن قیمت مناسبی است و با توجه به انجام تست‌های استاتیک و دینامیک و تسریع در تست گرم، زمان تحویل واگن‌ها نسبت به قراردادهای خارجی کمتر خواهد بود.

تگ ها :
آخرین اخبار

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم: مترو قم سالانه به هفت همت اعتبار نیازمند است

امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی در خدمت‌رسانی به میلیون‌ها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.


آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه آزادسازی شد

مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.


جسارت مدیریت شهری در آغاز خط دوم مترو ستودنی است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.


بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.