ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

حمایت شهرداری قم از ساخت واگن داخلی / تلاش در مسیر ارتقای توان مهندسی کشور

18 تیر 1404

شهرداری قم به‌عنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهایی‌سازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگن‌پارس مپنا اراک است.

image

به گزارش شهرنیوز،هادی شمسایی، مدیرعامل شرکت واگن‌پارس مپنا اراک، با اشاره به توانمندی‌های این مجموعه در تولید واگن‌های مترو، اظهار کرد: این شرکت ظرفیت انجام صفر تا صد مراحل طراحی و ساخت واگن‌های مترو را دارد و هم‌اکنون قرارداد اولیه با شهرداری قم در حال تبادل است.

 

وی افزود: با وجود ظرفیت فعلی کارخانه که به دلیل کمبود سفارش حدود ۴۰ درصد است، این همکاری می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قابل توجه ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال شود.

 

در این میان، سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به سابقه تلاش‌های شهرداری قم برای تأمین واگن‌های مترو گفت: پیش از این قراردادهایی با شرکت‌های خارجی مانند پوژن چین بسته شده بود که به دلایلی از جمله پیچیدگی‌های پرداخت وجه و ریسک‌های قرارداد برای شهرداری، پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

 

وی افزود: در ماه‌های اخیر، مکاتباتی با شرکت‌های داخلی از جمله شرکت واگن‌پارس مپنا انجام شده و اعضای شورای شهر قم از خطوط تولید این شرکت بازدید کرده‌اند.

 

دهناد با بیان اینکه شرکت واگن‌پارس مپنا با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی یک رام قطار را اعلام کرده است، تصریح کرد: با توجه به تطابق طراحی این رام با طول خط متروی قم و انجام تست‌های حیاتی روی آن، این گزینه به‌عنوان راهکار اصلی تأمین واگن مترو در نظر گرفته شده است.

 

وی همچنین به قیمت هر واگن اشاره کرد و گفت: قیمت پیشنهادی ۳۰۰ هزار یورو برای هر واگن قیمت مناسبی است و با توجه به انجام تست‌های استاتیک و دینامیک و تسریع در تست گرم، زمان تحویل واگن‌ها نسبت به قراردادهای خارجی کمتر خواهد بود.

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.