معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
عماد معینی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز درباره پروژه مترو قم اظهار کرد: خط یک مترو قم به طول ۸/۱۴ کیلومتر در قالب دو فاز توسط شورای عالی فنی برنامهریزی شده که قطعه اول آن به طول ۶ کیلومتر آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: برنامهریزی برای آغاز فاز دوم این خط که از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران که اتصالدهنده حرم حضرت معصومه (س) به مسجد مقدس جمکران است، انجام شده و طبق دستور شهردار قم، فعالیتها در این بخش در حال انجام است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به اقدامات اجرایی صورتگرفته در سال گذشته عنوان کرد: سه قرارداد شامل قرارداد مشاور، ایستگاه نکویی و تونل آخرین قطعه خط یک، از میدان بقیهالله تا مسجد مقدس جمکران منعقد شده و از مجموع ۸/۱۴ کیلومتر این خط، تنها ۱۸۰۰ متر باقیمانده است که پیمانکار در حال اجرای آن است و با تکمیل ۶۰۰ متر دیگر، کل تونل خط یک مترو به عنوان زیرساخت حملونقل همگانی تکمیل خواهد شد.
معینی اضافه کرد: فاز دوم پروژه شامل ۸ ایستگاه و ۸ کیلومتر مسیر است که در چندین مرحله برنامهریزی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به جریان نقدینگی موجود و زمانبندی ارائهشده از سوی مشاور و دستور شهردار قم، در گام نخست ۵/۳ کیلومتر از این فاز وارد مدار خواهد شد که شامل ایستگاه بیمارستان نکویی است.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه پیمانکار ایستگاه نکویی مشخص شده و هماکنون مشغول فعالیت است، افزود: امسال نیز چندین قرارداد جدید منعقد و مناقصات برای سایر ایستگاههای طول مسیر برگزار خواهد شد تا در مهرماه سال ۱۴۰۷ شاهد بهرهبرداری از این فاز باشیم.
معینی با اشاره به موضوع تأمین واگنها خاطرنشان کرد: تأمین واگن در اختیار شهرداری قم نیست و جز وظایف وزارت کشور و دولت است.
وی گفت: قرارداد مربوطه با کشور چین و شرکت پوژن منعقد شده است و باید پیشپرداخت آن انجام شود.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: با اقدامات خوبی که وزارت کشور در این زمینه انجام داده و در صورت تأمین پیشپرداخت، تأمین واگنها برای قم و سایر کلانشهرها که با کمبود مواجهاند، انجام خواهد شد.
معینی با تأکید بر کیفیت بالای پروژه مترو قم اظهار کرد: تونل مترو قم در عمق ۱۸ متری زمین احداث شده و ایستگاههای آن جز باکیفیتترین پروژههای کشور هستند.
وی گفت: در این پروژه هم الزامات پدافند غیرعامل رعایت شده و هم مسائل ایمنی مدنظر قرار گرفته است، همچنین تلاش شده تا با ارتباط با دانشگاهها و صنعت، بخش زیادی از تجهیزات، ادوات، روسازی و قسمتهای مختلف پروژه بومیسازی شود.
معاون سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در بخش مهندسی نیز طراحی و اجرا توسط مهندسان داخلی انجام شده و هدف اصلی ما در این پروژه، بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی بوده است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.