ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

12 خرداد 1404

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.

image

به گزارش شهرنیوز، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که امروز _دوشنبه دوازدهم خرداد_ در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد، موضوع بررسی مجوز خرید یک رام ۵ واگنه از تأمین‌کنندگان داخلی به‌منظور تأمین ناوگان خط A مترو قم مورد بررسی قرار گرفت.

 

در جریان بررسی این لایحه سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در سال‌های گذشته تلاش‌های مختلفی برای تأمین واگن‌های مترو از طریق روش‌های مختلف صورت گرفته بود، از جمله این اقدامات، قرارداد با شرکت پوژن چین بود که بر اساس آن قرار شد در سال ۱۴۰۴ تعداد ۵۰ واگن معادل ۱۰ رام قطار برای سازمان قطار شهری قم تأمین شود.

 

وی افزود: با وجود طراحی‌های انجام‌شده توسط شرکت چینی، به‌دلیل پیچیدگی‌های مربوط به پرداخت وجه توسط وزارت کشور و نیز ریسک‌های بالای قرارداد برای شهرداری قم، این پروژه هنوز وارد مرحله تولید نشده است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در این قرارداد، رکن مشخصی برای شهرداری قم پیش‌بینی نشده بیان داشت: در ماه‌های اخیر، مکاتباتی با دو شرکت داخلی تأمین واگن (شرکت تهران و شرکت پارس وابسته به مپنا) انجام شد و هفته گذشته نیز اعضای شورا از خط تولید شرکت واگن‌سازی مپنا پارس و امکانات و ظرفیت‌های آن از نزدیک بازدید کردند.

دهناد گفت: این شرکت با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، آمادگی خود را برای تحویل یک رام قطار که هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری مپنا به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده اعلام کرده است.

 

وی بیان کرد: طبق توضیحات ارائه‌شده، قسمت‌های حساس و بحرانی این رام نظیر بخش کشنده، ترمز و طراحی فیس جدید قطار، پیشرفت داشته، هرچند این قطار در ابتدا ۷ واگنه طراحی شده بود، اما با توجه به طول ۱۰۰ متری مترو قم، به ۵ واگن تقلیل یافته است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با توجه به انجام نیمی از ساخت و اطمینان خاطر از کیفیت آن، این گزینه به‌عنوان یک راهکار جدی برای تأمین واگن مطرح شده است.

 

دهناد تصریح کرد: بر اساس اعلام مکتوب شرکت پارس مپنا، قیمت پیشنهادی هر واگن ۳۰۰ هزار یورو است که قیمت مناسبی به‌نظر می‌رسد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به انجام تست‌های استاتیک و دینامیک روی خط مترو و انجام سریع تست گرم، زمان تحویل نیز حدود دو ماه جلو خواهد افتاد.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: از آنجا که برخی خدمات این شرکت انحصاری است، پیشنهاد اعطای مجوز ترک تشریفات نیز مطرح است.

 

دهناد بیان کرد: در خصوص مسائل ارزی، وزارت کشور برای مابه‌التفاوت نرخ ارز مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان درخواست کرده بود که این موضوع بر اساس مصوبه ماده ۶۲ بانک مرکزی حل شده و مانعی در این زمینه وجود ندارد و اکنون وزارت کشور خواهان تأمین ۱۰ میلیون یورو طی چهار ماه آینده است و شورا قصد ندارد پاسخ منفی به این درخواست دهد.

در ادامه جلسه، مجید اخوان ضمن گرامیداشت ایام پیش رو، اظهار داشت: شهرداری پیش‌تر درخواستی مبنی بر تأمین مابه‌التفاوت ۱۵۰ میلیاردی قرارداد با وزارت کشور داشته و این معطوف به تأمین واگن از تأمین‌کننده داخلی است.

وی با اشاره به مزیت این قرارداد افزود: شرکت داخلی به دلیل نزدیکی به قم، می‌تواند رام قطار را سریع‌تر تحویل دهد و اکنون نیز در انتظار انعقاد قرارداد است.

 

عضو شورای شهر قم خاطرنشان کرد: ضرورت انجام تست‌ها و تأمین ۵ واگن پیش از ۲۲ بهمن به‌منظور ورود به فاز اجرایی و اخذ مجوز ترک تشریفات و انجام مقدمات قانونی آن از طریق مواد ۱۴ و ۳۱ قانون از جمله ۲ نکته مهم مطرح در این قرارداد است که باید به ان توجه کرد.

 

وی گفت: طبق اظهارات شرکت داخلی، در صورت پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان به‌موقع، واگن‌ها ظرف شش ماه آماده تحویل خواهد بود و این پروژه می‌تواند در کنار قرارداد با شرکت پوژن چین به‌صورت موازی ادامه یابد.

در جریان بررسی این لایحه برخی اعضای شورا، به دلیل وجود ابهام در لایحه، خواستار عودت آن به شهرداری شدند.

محمدرضا انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری در ادامه تأکید کرد: لایحه کنونی بر اساس مذاکرات جلسه اردیبهشت تهیه شده و به موضوعاتی از جمله پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز، تبدیل قرارداد ۵۰ واگنه به ۵۵ واگنه و پیش‌پرداخت به شرکت چینی برای آغاز تولید اشاره دارد و در انتهای لایحه نیز موضوع قرارداد با شرکت‌های داخلی آمده است.

 

در ادامه مهرداد توکلی مقدم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز ضمن تأیید ضرورت عودت لایحه، گفت: درخواست داریم تا اصل تفاهم‌نامه با شرکت مپنا در جلسه امروز تصویب و در انجام اصلاحات لایحه به‌منظور جلوگیری از زیان احتمالی ناشی از تأخیر تسریع شود.

 

در نهایت، لایحه اخذ مجوز خرید یک رام پنج‌واگنه از شرکت واگن پارس برای سازمان قطار شهری قم و صدور مجوز ترک تشریفات، به‌دلیل ضرورت، با قید دو فوریت به رأی گذاشته شد و سپس، این لایحه جهت انجام اصلاحات لازم به شهرداری عودت داده شد و مقرر گردید در هفته آینده پس از اصلاح، مجدد در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

تگ ها :
آخرین اخبار

وزیر کشور: حمل و نقل ریلی، اولویت‌دارترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی است

وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.


بازدید سرزده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از پروژه‌های فاز دوم مترو قم

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.


شتاب‌بخشی به خط ۲ مترو قم با اولویت کاهش ترافیک

در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاب‌بخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.


در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل؛ بررسی آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم، از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی آشنا شدند.


معاون استاندار قم: خط دوم مترو قم اجرایی می‌شود/مترو تا فرودگاه ادامه خواهد داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل می‌کند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهره‌برداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفته‌شده است.


پیام تبریک شهردار قم به مناسبت فرا رسیدن روز کارمند

شهردار قم با صدور‌ پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه تبریک گفت‌.


بازدید مدیرکل اتباع و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان از پروژه مترو قم

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفت‌های پروژه مترو قم قرار گرفتند.


منابع ارزی و ریالی تامین واگن مترو قم تامین شد/ پرداخت 69 میلیون یورو توسط دولت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمین‌کننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری قم: فعالیت در پروژه مترو قم سه شیفت است/دستاوردهای فنی و مالی در اجرای فاز دوم خط نخست مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.


راه اندازی متروی قم در گام نهایی / تأمین واگن در اولویت مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن‌ سال جاری واگن‌ها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.