با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش شهرنیوز، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که امروز _دوشنبه دوازدهم خرداد_ در ساختمان شهید زینالدین برگزار شد، موضوع بررسی مجوز خرید یک رام ۵ واگنه از تأمینکنندگان داخلی بهمنظور تأمین ناوگان خط A مترو قم مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان بررسی این لایحه سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در سالهای گذشته تلاشهای مختلفی برای تأمین واگنهای مترو از طریق روشهای مختلف صورت گرفته بود، از جمله این اقدامات، قرارداد با شرکت پوژن چین بود که بر اساس آن قرار شد در سال ۱۴۰۴ تعداد ۵۰ واگن معادل ۱۰ رام قطار برای سازمان قطار شهری قم تأمین شود.
وی افزود: با وجود طراحیهای انجامشده توسط شرکت چینی، بهدلیل پیچیدگیهای مربوط به پرداخت وجه توسط وزارت کشور و نیز ریسکهای بالای قرارداد برای شهرداری قم، این پروژه هنوز وارد مرحله تولید نشده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در این قرارداد، رکن مشخصی برای شهرداری قم پیشبینی نشده بیان داشت: در ماههای اخیر، مکاتباتی با دو شرکت داخلی تأمین واگن (شرکت تهران و شرکت پارس وابسته به مپنا) انجام شد و هفته گذشته نیز اعضای شورا از خط تولید شرکت واگنسازی مپنا پارس و امکانات و ظرفیتهای آن از نزدیک بازدید کردند.
دهناد گفت: این شرکت با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، آمادگی خود را برای تحویل یک رام قطار که هماکنون با سرمایهگذاری مپنا به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده اعلام کرده است.
وی بیان کرد: طبق توضیحات ارائهشده، قسمتهای حساس و بحرانی این رام نظیر بخش کشنده، ترمز و طراحی فیس جدید قطار، پیشرفت داشته، هرچند این قطار در ابتدا ۷ واگنه طراحی شده بود، اما با توجه به طول ۱۰۰ متری مترو قم، به ۵ واگن تقلیل یافته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با توجه به انجام نیمی از ساخت و اطمینان خاطر از کیفیت آن، این گزینه بهعنوان یک راهکار جدی برای تأمین واگن مطرح شده است.
دهناد تصریح کرد: بر اساس اعلام مکتوب شرکت پارس مپنا، قیمت پیشنهادی هر واگن ۳۰۰ هزار یورو است که قیمت مناسبی بهنظر میرسد.
وی اضافه کرد: با توجه به انجام تستهای استاتیک و دینامیک روی خط مترو و انجام سریع تست گرم، زمان تحویل نیز حدود دو ماه جلو خواهد افتاد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم یادآور شد: از آنجا که برخی خدمات این شرکت انحصاری است، پیشنهاد اعطای مجوز ترک تشریفات نیز مطرح است.
دهناد بیان کرد: در خصوص مسائل ارزی، وزارت کشور برای مابهالتفاوت نرخ ارز مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان درخواست کرده بود که این موضوع بر اساس مصوبه ماده ۶۲ بانک مرکزی حل شده و مانعی در این زمینه وجود ندارد و اکنون وزارت کشور خواهان تأمین ۱۰ میلیون یورو طی چهار ماه آینده است و شورا قصد ندارد پاسخ منفی به این درخواست دهد.
در ادامه جلسه، مجید اخوان ضمن گرامیداشت ایام پیش رو، اظهار داشت: شهرداری پیشتر درخواستی مبنی بر تأمین مابهالتفاوت ۱۵۰ میلیاردی قرارداد با وزارت کشور داشته و این معطوف به تأمین واگن از تأمینکننده داخلی است.
وی با اشاره به مزیت این قرارداد افزود: شرکت داخلی به دلیل نزدیکی به قم، میتواند رام قطار را سریعتر تحویل دهد و اکنون نیز در انتظار انعقاد قرارداد است.
عضو شورای شهر قم خاطرنشان کرد: ضرورت انجام تستها و تأمین ۵ واگن پیش از ۲۲ بهمن بهمنظور ورود به فاز اجرایی و اخذ مجوز ترک تشریفات و انجام مقدمات قانونی آن از طریق مواد ۱۴ و ۳۱ قانون از جمله ۲ نکته مهم مطرح در این قرارداد است که باید به ان توجه کرد.
وی گفت: طبق اظهارات شرکت داخلی، در صورت پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان بهموقع، واگنها ظرف شش ماه آماده تحویل خواهد بود و این پروژه میتواند در کنار قرارداد با شرکت پوژن چین بهصورت موازی ادامه یابد.
در جریان بررسی این لایحه برخی اعضای شورا، به دلیل وجود ابهام در لایحه، خواستار عودت آن به شهرداری شدند.
محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری در ادامه تأکید کرد: لایحه کنونی بر اساس مذاکرات جلسه اردیبهشت تهیه شده و به موضوعاتی از جمله پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز، تبدیل قرارداد ۵۰ واگنه به ۵۵ واگنه و پیشپرداخت به شرکت چینی برای آغاز تولید اشاره دارد و در انتهای لایحه نیز موضوع قرارداد با شرکتهای داخلی آمده است.
در ادامه مهرداد توکلی مقدم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز ضمن تأیید ضرورت عودت لایحه، گفت: درخواست داریم تا اصل تفاهمنامه با شرکت مپنا در جلسه امروز تصویب و در انجام اصلاحات لایحه بهمنظور جلوگیری از زیان احتمالی ناشی از تأخیر تسریع شود.
در نهایت، لایحه اخذ مجوز خرید یک رام پنجواگنه از شرکت واگن پارس برای سازمان قطار شهری قم و صدور مجوز ترک تشریفات، بهدلیل ضرورت، با قید دو فوریت به رأی گذاشته شد و سپس، این لایحه جهت انجام اصلاحات لازم به شهرداری عودت داده شد و مقرر گردید در هفته آینده پس از اصلاح، مجدد در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.