نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
به گزارش شهرنیوز، قاسم روانبخش در گفتوگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح متروی قم اظهار کرد: پس از سفر اعضای کمیسیون داخلی امور شوراها به قم و حضور معاونت عمرانی وزارت کشور دکتر نصرتی در بازدید از مترو، جلسهای تشکیل شد و استاندار قم، شهردار سابق، نماینده مردم قم، نماینده بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه و کارشناسان امر نیز در این جلسه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه دو مصوبه مهم در این جلسه تصویب شد، افزود: نخستین اولویت در مسئله متروی قم تأمین واگن برای راه اندازی فاز نخست این پروژه است که اکنون آماده و منتظر واگن است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تأمین این واگن از شهر مشهد نیز پیگیری شده بود و شهرداری قم نیز ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان مابهالتفاوت پیش پرداخت آماده کرد تا از طریق وزارت کشور دنبال شود.
روانبخش با اشاره به اینکه تأمین واگن از شهر مشهد آخرین راه نیست گفت: اگر این امر امکان پذیر نشد، با این پیش پرداخت وزارت کشور از شرکت چینی خریداری را انجام میدهد تا در همین سال جاری بتوان واگنها را وارد قم کرد.
وی تاکید کرد: مصوبه دوم نیز در خصوص خط دو مترو بود که از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز میشود. در این جلسه تصویب شد که مصوبه مربوط به خط دو دنبال شود و به شورای عالی ترافیک کشور منتقل و در این شورا تصویب شد و اکنون مرحله تکمیل مطالعات، فازبندی و بودجه بندی این پروژه مهم شهری است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خدمترسانی خطوط ریلی به مناطق پرجمعیت شهری میتواند موجب بهبود وضعیت ترافیکی و کیفیت زیستی شهر قم شود گفت: امید است که با پیگیریها از سوی همه مسئولان استان بتوان موضوع حمل و نقل عمومی قم را به بهترین شکل ساماندهی کرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.