نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیگیری وزارت کشور برای تأمین واگنهای خط یک مترو، از تصویب احیای خط دوم متروی قم در شورای ترافیک با هدف خدمت رسانی به نقاط پرجمعیت شهر قم خبر داد.
به گزارش شهرنیوز، قاسم روانبخش در گفتوگو با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح متروی قم اظهار کرد: پس از سفر اعضای کمیسیون داخلی امور شوراها به قم و حضور معاونت عمرانی وزارت کشور دکتر نصرتی در بازدید از مترو، جلسهای تشکیل شد و استاندار قم، شهردار سابق، نماینده مردم قم، نماینده بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه و کارشناسان امر نیز در این جلسه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه دو مصوبه مهم در این جلسه تصویب شد، افزود: نخستین اولویت در مسئله متروی قم تأمین واگن برای راه اندازی فاز نخست این پروژه است که اکنون آماده و منتظر واگن است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تأمین این واگن از شهر مشهد نیز پیگیری شده بود و شهرداری قم نیز ۱۵۰ میلیارد تومان به عنوان مابهالتفاوت پیش پرداخت آماده کرد تا از طریق وزارت کشور دنبال شود.
روانبخش با اشاره به اینکه تأمین واگن از شهر مشهد آخرین راه نیست گفت: اگر این امر امکان پذیر نشد، با این پیش پرداخت وزارت کشور از شرکت چینی خریداری را انجام میدهد تا در همین سال جاری بتوان واگنها را وارد قم کرد.
وی تاکید کرد: مصوبه دوم نیز در خصوص خط دو مترو بود که از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز میشود. در این جلسه تصویب شد که مصوبه مربوط به خط دو دنبال شود و به شورای عالی ترافیک کشور منتقل و در این شورا تصویب شد و اکنون مرحله تکمیل مطالعات، فازبندی و بودجه بندی این پروژه مهم شهری است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خدمترسانی خطوط ریلی به مناطق پرجمعیت شهری میتواند موجب بهبود وضعیت ترافیکی و کیفیت زیستی شهر قم شود گفت: امید است که با پیگیریها از سوی همه مسئولان استان بتوان موضوع حمل و نقل عمومی قم را به بهترین شکل ساماندهی کرد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.