ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم: تصویب نهایی خط B متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور / اتصال خطوط A و B با طراحی شبکه حلقوی

07 خرداد 1404

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B حمل‌ونقل ریلی قم هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.

image

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به روند تهیه و تصویب مطالعات حمل‌ونقل شهر قم اظهار‎کرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم به تصویب رسید و شهرداری قم مکلف شد تا مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی و امکان‌سنجی خطوط ریلی را که تحت عنوان «نشریه ۷۷۷» شناخته می‌شود، عملیاتی کند.

 

وی افزود: پس از هماهنگی‌های مربوط به مسائل بودجه‌ای، در اسفندماه ۱۴۰۲ قرارداد مطالعات حمل‌ونقل در شهرداری قم منعقد شد.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه مطابق روال رایج، آماربرداری‌های ترافیکی در ماه‌های اردیبهشت و آبان هر سال قابلیت اجرا و استناد دارد گفت: بنابراین، در اردیبهشت ۱۴۰۳ آماربرداری از خطوط اتوبوسرانی شهر قم انجام شد و حتی برخی از اتوبوس‌های منتخب نیز به‌صورت نمونه برای آمارگیری از سوار و پیاده‌شدن مسافران مورد بررسی قرار گرفت.

 

خانه زاد یزدی ادامه داد: در نهایت این اقدام منجر به به‌روزرسانی، شبیه‌سازی و اعتبارسنجی مدل شبکه حمل‌ونقل همگانی شد.

 

وی از شناسایی ۲۲ شبکه حمل‌ونقل انبوه‌بر در شهر قم در این مطالعات خبر داد و عنوان کرد: این تعداد صرف‌نظر از وضعیت فعلی شهر و تنها بر اساس امکان‌پذیری اجرا در نظر گرفته شده و سپس با استفاده از روش حذفی، این تعداد به ۷ کریدور کاهش یافت و در ادامه، ۳ شبکه به‌عنوان گزینه نهایی برگزیده شد.

 

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در این میان خطوط A و B به‌صورت ثابت در هر سه گزینه حضور داشتند و تفاوت گزینه‌ها در طراحی خطوط BRT بود که به‌صورت حلقوی و حلقوی باز برای شهر قم در نظر گرفته شده است.

 

خانه زاد یزدی عنوان‌کرد: این سه گزینه ابتدا در شهرداری قم و سپس در شورای ترافیک استان در اسفند ۱۴۰۳ به تصویب رسید و به‌عنوان گزینه‌های برتر برای تصویب نهایی به مراجع ملی ارسال شد.

 

وی با اشاره به توقف موقت مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: متأسفانه در جلسه‌ای که منجر به این مصوبه شد، نماینده‌ای از قم حضور نداشت و در غیاب نمایندگان شهر، تصمیم بر توقف روند مطالعات خط B گرفته شد اما با تلاش‌های صورت‌گرفته، خوشبختانه در ۵ خرداد ۱۴۰۴ این خط مجدداً به تصویب رسید و امکان ادامه روند مطالعات و اجرای آن فراهم شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: پس از تصویب استانی این سه گزینه در اسفند سال گذشته، چندین جلسه در شورای عالی ترافیک کشور برگزار شد و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، جلسه نهایی شورای عالی کشور با حضور همه اعضا، معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، معاون عمرانی استاندار، سرپرست شهرداری قم و بنده به‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شد که منجر به تصویب نهایی خط B شد.

 

خانه زاد یزدی با اشاره به مطرح‌شدن موضوع منوریل در این جلسه خاطرنشان کرد: مقرر شد بررسی‌های بیشتری درباره منوریل در سطح استان انجام شود، همچنین اعلام شد که مطالعاتی در این خصوص در حال پیگیری است و پس از انجام بررسی‌های مهندسی ارزش، تصمیم نهایی درباره منوریل اتخاذ خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: پس از این جلسه، آماده آغاز مطالعات امکان‌سنجی خط ریلی B هستیم که در آن مسیر و ایستگاه‌ها به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مطالعات تاکنون به‌صورت موازی با دیگر مطالعات پیش رفته و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

خانه‌زادیزدی اضافه کرد: امیدواریم تا ۶ ماه آینده مطالعات این خط به‌طور کامل به پایان برسد تا بتوانیم در سال آینده عملیات اجرایی خط B را آغاز کنیم.

 

وی گفت: در طرح جامع حمل‌ونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما درباره مسیر عبور و ایستگاه‌های آنها ورودی نشده بود و مقیاس طرح، یک‌بیست‌هزارم بود، درحالی‌که در مطالعات جدید، این مقیاس به یک‌دوهزارم کاهش یافته و دقت بررسی‌ها افزایش یافته است.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در افق آینده، احتمال آن وجود دارد که یکی از خطوط BRT به خط سوم ریلی قم تبدیل شود که به‌صورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل کند.

 

خانه زاد یزدی خاطرنشان کرد: این طراحی در راستای نیاز شهرهای شعاعی مانند قم به یک خط حلقوی برای اتصال میان‌خطوطی بسیار مهم و ضروری است.

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.