معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکانسنجی خط B حملونقل ریلی قم هماکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیشبینی میشود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به روند تهیه و تصویب مطالعات حملونقل شهر قم اظهارکرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، طرح جامع حملونقل شهر قم به تصویب رسید و شهرداری قم مکلف شد تا مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی را که تحت عنوان «نشریه ۷۷۷» شناخته میشود، عملیاتی کند.
وی افزود: پس از هماهنگیهای مربوط به مسائل بودجهای، در اسفندماه ۱۴۰۲ قرارداد مطالعات حملونقل در شهرداری قم منعقد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه مطابق روال رایج، آماربرداریهای ترافیکی در ماههای اردیبهشت و آبان هر سال قابلیت اجرا و استناد دارد گفت: بنابراین، در اردیبهشت ۱۴۰۳ آماربرداری از خطوط اتوبوسرانی شهر قم انجام شد و حتی برخی از اتوبوسهای منتخب نیز بهصورت نمونه برای آمارگیری از سوار و پیادهشدن مسافران مورد بررسی قرار گرفت.
خانه زاد یزدی ادامه داد: در نهایت این اقدام منجر به بهروزرسانی، شبیهسازی و اعتبارسنجی مدل شبکه حملونقل همگانی شد.
وی از شناسایی ۲۲ شبکه حملونقل انبوهبر در شهر قم در این مطالعات خبر داد و عنوان کرد: این تعداد صرفنظر از وضعیت فعلی شهر و تنها بر اساس امکانپذیری اجرا در نظر گرفته شده و سپس با استفاده از روش حذفی، این تعداد به ۷ کریدور کاهش یافت و در ادامه، ۳ شبکه بهعنوان گزینه نهایی برگزیده شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در این میان خطوط A و B بهصورت ثابت در هر سه گزینه حضور داشتند و تفاوت گزینهها در طراحی خطوط BRT بود که بهصورت حلقوی و حلقوی باز برای شهر قم در نظر گرفته شده است.
خانه زاد یزدی عنوانکرد: این سه گزینه ابتدا در شهرداری قم و سپس در شورای ترافیک استان در اسفند ۱۴۰۳ به تصویب رسید و بهعنوان گزینههای برتر برای تصویب نهایی به مراجع ملی ارسال شد.
وی با اشاره به توقف موقت مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: متأسفانه در جلسهای که منجر به این مصوبه شد، نمایندهای از قم حضور نداشت و در غیاب نمایندگان شهر، تصمیم بر توقف روند مطالعات خط B گرفته شد اما با تلاشهای صورتگرفته، خوشبختانه در ۵ خرداد ۱۴۰۴ این خط مجدداً به تصویب رسید و امکان ادامه روند مطالعات و اجرای آن فراهم شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: پس از تصویب استانی این سه گزینه در اسفند سال گذشته، چندین جلسه در شورای عالی ترافیک کشور برگزار شد و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، جلسه نهایی شورای عالی کشور با حضور همه اعضا، معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، معاون عمرانی استاندار، سرپرست شهرداری قم و بنده بهعنوان معاون حملونقل و ترافیک برگزار شد که منجر به تصویب نهایی خط B شد.
خانه زاد یزدی با اشاره به مطرحشدن موضوع منوریل در این جلسه خاطرنشان کرد: مقرر شد بررسیهای بیشتری درباره منوریل در سطح استان انجام شود، همچنین اعلام شد که مطالعاتی در این خصوص در حال پیگیری است و پس از انجام بررسیهای مهندسی ارزش، تصمیم نهایی درباره منوریل اتخاذ خواهد شد.
وی تصریح کرد: پس از این جلسه، آماده آغاز مطالعات امکانسنجی خط ریلی B هستیم که در آن مسیر و ایستگاهها بهطور کامل مشخص خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مطالعات تاکنون بهصورت موازی با دیگر مطالعات پیش رفته و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
خانهزادیزدی اضافه کرد: امیدواریم تا ۶ ماه آینده مطالعات این خط بهطور کامل به پایان برسد تا بتوانیم در سال آینده عملیات اجرایی خط B را آغاز کنیم.
وی گفت: در طرح جامع حملونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما درباره مسیر عبور و ایستگاههای آنها ورودی نشده بود و مقیاس طرح، یکبیستهزارم بود، درحالیکه در مطالعات جدید، این مقیاس به یکدوهزارم کاهش یافته و دقت بررسیها افزایش یافته است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در افق آینده، احتمال آن وجود دارد که یکی از خطوط BRT به خط سوم ریلی قم تبدیل شود که بهصورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل کند.
خانه زاد یزدی خاطرنشان کرد: این طراحی در راستای نیاز شهرهای شعاعی مانند قم به یک خط حلقوی برای اتصال میانخطوطی بسیار مهم و ضروری است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.