شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در صد و نود و هفتمین نشست خود، طرح تفصیلی حمل و نقل عمومی شهر قم را تصویب کرد.
به گزارش شهرنیوز، مسعود نصرتی گفت، براساس مصوبه اردیبهشت پارسال طرح جامع قم، طرح تفصیلی نیز با اتفاق آرا تصویب شد؛ البته با شروطی درباره فرودگاه جدید، پارک سوارها و تغییر نگاه به کلانشهر قم در بهرهبرداری از حمل و نقل عمومی و مدیریت زائرین.
معاون وزیر کشور همچنین گفت: شورای عالی هماهنگی ترافیک، کلیات برنامه های مدیریت و نظارت بر برنامه های حمل و نقل و ترافیک شهرها نیز تصویب کرد.
به گفته معاون عمرانی وزیر کشور، اعضای شورا بر اجرای مصوبات قبلی در استانها و شهرهایی که اجرا نشده، سئوال و تاکید داشتند.
نصرتی بر اهمیت حضور اعضای شورا در جلسات و نقش طرحهای حمل و نقل و ترافیک مصوب در کنار طرحهای جامع شهری تاکید کرد و افزود: اقتدار مصوبات شورای عالی به حضور اعضا است.
نصرتی درباره موضوع جلسه آینده شورا گفت: از مباحث جلسه بعدی بررسی طرح های جامع حمل و نقل و ترافیک، ارزیابی نقش طرح های جامع شهری و عملکرد کمیسیون ماده ۵ استانها در انطباق با طرح ها و مصوبات است.
طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قم به عنوان بالاترین سند مطالعاتی شهر قم در جلسه ۱۸۷ شورای عالی ترافیک در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ تصویب شد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.