شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، در صد و نود و هفتمین نشست خود، طرح تفصیلی حمل و نقل عمومی شهر قم را تصویب کرد.
به گزارش شهرنیوز، مسعود نصرتی گفت، براساس مصوبه اردیبهشت پارسال طرح جامع قم، طرح تفصیلی نیز با اتفاق آرا تصویب شد؛ البته با شروطی درباره فرودگاه جدید، پارک سوارها و تغییر نگاه به کلانشهر قم در بهرهبرداری از حمل و نقل عمومی و مدیریت زائرین.
معاون وزیر کشور همچنین گفت: شورای عالی هماهنگی ترافیک، کلیات برنامه های مدیریت و نظارت بر برنامه های حمل و نقل و ترافیک شهرها نیز تصویب کرد.
به گفته معاون عمرانی وزیر کشور، اعضای شورا بر اجرای مصوبات قبلی در استانها و شهرهایی که اجرا نشده، سئوال و تاکید داشتند.
نصرتی بر اهمیت حضور اعضای شورا در جلسات و نقش طرحهای حمل و نقل و ترافیک مصوب در کنار طرحهای جامع شهری تاکید کرد و افزود: اقتدار مصوبات شورای عالی به حضور اعضا است.
نصرتی درباره موضوع جلسه آینده شورا گفت: از مباحث جلسه بعدی بررسی طرح های جامع حمل و نقل و ترافیک، ارزیابی نقش طرح های جامع شهری و عملکرد کمیسیون ماده ۵ استانها در انطباق با طرح ها و مصوبات است.
طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهر قم به عنوان بالاترین سند مطالعاتی شهر قم در جلسه ۱۸۷ شورای عالی ترافیک در ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ تصویب شد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.