معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از تصویب نهایی مطالعات اولیه خط دوم متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور خبر داد و گفت: با پیگیریهای مستمر و تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساختهای انبوهبر در قم، این خط که پیشتر ایجاد آن متوقف شده بود، دوباره در مسیر اجرا قرار گرفت.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری روز دوشنبه پس از جلسه شورای عالی ترافیک کشور که به ریاست معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: اجرای خط دوم مترو که شهر را در محور شمال-جنوب پوشش خواهد داد، گامی مهم در پاسخ به نیاز روزافزون شهر قم به سامانههای حملونقل انبوهبر و پایدار است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات فاز اول این خط به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه به تصویب رسیده است، افزود: شهرداری قم مأمور انجام مطالعات امکانسنجی دقیق این طرح شده است که بهزودی آغاز خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم تأکید کرد: شهر قم بهویژه در مناطق پرجمعیتی همچون پردیسان، مناطق ۸، ۴، ۷ و ۳ با رشد فزاینده جمعیت مواجه است و در صورت نداشتن سامانههای حملونقل سریع و انبوهبر، با بحران ترافیک و کاهش کیفیت زندگی شهری مواجه خواهد شد.
وی همچنین درباره پیشرفتهای خط نخست مترو قم تصریح کرد: عملیات عمرانی فاز اول این خط به پایان رسیده و در انتظار تأمین واگن توسط وزارت کشور است تا مرحله تست و بهرهبرداری آغاز شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحقق توسعه حملونقل عمومی با تکیه بر خطوط مترو، یکی از ارکان برنامهریزی آینده قم است و استانداری قم با تمام توان این مسیر را دنبال خواهد کرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.