معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از تصویب نهایی مطالعات اولیه خط دوم متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور خبر داد و گفت: با پیگیریهای مستمر و تأکید بر ضرورت ایجاد زیرساختهای انبوهبر در قم، این خط که پیشتر ایجاد آن متوقف شده بود، دوباره در مسیر اجرا قرار گرفت.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری روز دوشنبه پس از جلسه شورای عالی ترافیک کشور که به ریاست معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: اجرای خط دوم مترو که شهر را در محور شمال-جنوب پوشش خواهد داد، گامی مهم در پاسخ به نیاز روزافزون شهر قم به سامانههای حملونقل انبوهبر و پایدار است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات فاز اول این خط به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه به تصویب رسیده است، افزود: شهرداری قم مأمور انجام مطالعات امکانسنجی دقیق این طرح شده است که بهزودی آغاز خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم تأکید کرد: شهر قم بهویژه در مناطق پرجمعیتی همچون پردیسان، مناطق ۸، ۴، ۷ و ۳ با رشد فزاینده جمعیت مواجه است و در صورت نداشتن سامانههای حملونقل سریع و انبوهبر، با بحران ترافیک و کاهش کیفیت زندگی شهری مواجه خواهد شد.
وی همچنین درباره پیشرفتهای خط نخست مترو قم تصریح کرد: عملیات عمرانی فاز اول این خط به پایان رسیده و در انتظار تأمین واگن توسط وزارت کشور است تا مرحله تست و بهرهبرداری آغاز شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحقق توسعه حملونقل عمومی با تکیه بر خطوط مترو، یکی از ارکان برنامهریزی آینده قم است و استانداری قم با تمام توان این مسیر را دنبال خواهد کرد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.