سرپرست شهرداری قم از تثبیت اجرای خط دوم متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور خبر داد و گفت: مطالعات امکانسنجی اجرای این خط بهزودی آغاز میشود.
به گزارش شهرنیوز، مهندس مجید متینفر ظهر امروز _دوشنبه پنجم خرداد_ پس از جلسه شورای عالی ترافیک کشور و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جلسه به ریاست مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با دستور جلسه بررسی و تصویب موضوعات مختلف برگزار شد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات این جلسه بررسی اجرای خط دوم مترو قم بود، افزود: در این جلسه مطالعات مرحله اول خط ۲ مترو به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه مورد تصویب قرار گرفت.
به گفته سرپرست شهرداری قم، همچنین مقرر شد انجام مطالعه امکانسنجی خط ۲ مترو قم در دستور کار شهرداری قم قرار گیرد.
سرپرست شهرداری قم با تأکید بر اینکه، با توجه به تراکم جمعیت شهرک پردیسان، اجرای این خط به الزامی برای شهر قم تبدیلشده است، عنوان کرد: حجم قابلتوجهی از جمعیت شهری در مناطق ۸، ۴، ۷ و ۳ حضور دارند که نیاز به اجرای خط برای شهر قم حیاتی است.
متینفر با اشاره به روند اجرای خط نخست مترو قم، تصریح کرد: فاز نخست این خط با اتمام عملیات عمرانی صرفاً منتظر تأمین واگن توسط وزارت کشور است و بهمحض تأمین واگن امکان تست و مسافرگیری در این فاز وجود دارد.
وی با بیان اینکه انجام عملیات عمرانی فاز دوم خط نخست از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران در دستور کار قرار دارد، گفت: این عملیات نیز طبق برنامه زمانبندیشده قرار است تا سال ۱۴۰۷ با ۴ ایستگاه کامل به بهرهبرداری برسد و خط نخست کامل در اختیار مردم و شهروندان قرار گیرد.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.
علیاصغر سلطانی معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان قم در جلسه بررسی آخرین وضعیت مونوریل که در دادسرا برگزار شد، بر تعیین تکلیف وضعیت این پروژه در اسرع وقت تأکید کرد.
پروژه مترو قم پس از ۱۴ سال وقفه و دست و پنجه نرم کردن با چالشهایی نظیر کمبود اعتبارات، تغییر دولتها و حاشیهسازیهای متعدد، بار دیگر روی میز تصمیمگیری قرار گرفته و اجرای خط دوم آن با تأیید شورایعالی ترافیک کشور در دستور کار قرار گرفته است.