مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به برقدار شدن ریل سوم تغذیه متروی قم گفت: پروژه سیگنالینگ متروی قم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از تأمین واگن کامل خواهد شد.
محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز اظهار کرد: متولی اصلی تأمین واگن مترو، وزارت کشور است و شهرداری قم در این زمینه مسئولیتی ندارد.
وی از انعقاد قرارداد مناسب با یک شرکت چینی برای تأمین ۵۰ دستگاه واگن خبر داد و افزود: در صورت تأمین مالی این پروژه توسط دولت، تا ۱۵ سال آینده مشکلی از بابت ناوگان مترو نخواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به برنامههای کوتاهمدت شهرداری قم گفت: پیشبینی میشود فاز اول پروژه با یک رامواگن تا مهر یا آبان ۱۴۰۴ راهاندازی شود.
وی تأکید کرد: تست گرم این خط حدود یک تا دو ماه زمان میبرد و پس از اطمینان از دریافت واگنها، این مرحله نیز اجرایی خواهد شد.
انگشت باف با بیان اینکه ریل سوم تغذیه مترو قم از اواخر ۱۴۰۲ برقدار شده، اظهار داشت: اتصال این خط به شبکه برق تکمیل شده و از نظر زیرساختی آماده بهرهبرداری است.
وی از پیشرفت ۲۰ درصدی قرارداد سیگنالینگ خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شده است ظرف سه ماه پس از تأمین واگن، سیگنالینگ موقت را اجرایی کند، چرا که سیگنالینگ و واگن باید همزمان پیش بروند.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.