مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به برقدار شدن ریل سوم تغذیه متروی قم گفت: پروژه سیگنالینگ متروی قم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از تأمین واگن کامل خواهد شد.
محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز اظهار کرد: متولی اصلی تأمین واگن مترو، وزارت کشور است و شهرداری قم در این زمینه مسئولیتی ندارد.
وی از انعقاد قرارداد مناسب با یک شرکت چینی برای تأمین ۵۰ دستگاه واگن خبر داد و افزود: در صورت تأمین مالی این پروژه توسط دولت، تا ۱۵ سال آینده مشکلی از بابت ناوگان مترو نخواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به برنامههای کوتاهمدت شهرداری قم گفت: پیشبینی میشود فاز اول پروژه با یک رامواگن تا مهر یا آبان ۱۴۰۴ راهاندازی شود.
وی تأکید کرد: تست گرم این خط حدود یک تا دو ماه زمان میبرد و پس از اطمینان از دریافت واگنها، این مرحله نیز اجرایی خواهد شد.
انگشت باف با بیان اینکه ریل سوم تغذیه مترو قم از اواخر ۱۴۰۲ برقدار شده، اظهار داشت: اتصال این خط به شبکه برق تکمیل شده و از نظر زیرساختی آماده بهرهبرداری است.
وی از پیشرفت ۲۰ درصدی قرارداد سیگنالینگ خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شده است ظرف سه ماه پس از تأمین واگن، سیگنالینگ موقت را اجرایی کند، چرا که سیگنالینگ و واگن باید همزمان پیش بروند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.