در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
به گزارش شهرنیوز، در این جلسه که ١١ اردیبهشت ماه همزمان با دهه کرامت و به میزبانی استانداری قم در این شهر برگزار شد، مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به همراه اکبر بهنام جو استاندار قم، معاونین و مدیران این استانداری، مدیران ملی و استانی سایر دستگاه های اجرایی در این جلسه شرکت نموده و به بحث و بررسی درخصوص برخی از مسائل و مشکلات اساسی پیش روی این استان در کلانشهر قم پرداخته شد.
نصرتی در این جلسه ضمن اشاره به فاز A متروی قم که زیرساخت های آن به طور کامل تامین شده است و در حال حاضر مشکل تامین واگن دارد، اظهار امیدواری کرد با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و تصویب هیئت محترم وزیران در خصوص پیش پرداخت قرارداد مربوطه، این مشکل تا یک سال آینده مرتفع شود.
وی به ضرورت بررسی فاز B این مترو در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک کشور و پیش بینی منابع مالی مربوط به آن اشاره نمود. سپس ضمن اشاره به قرارداد تامین اتوبوس درون شهری برای کلان شهر ها و مراکز استان به تمهیدات این سازمان درخصوص رفع مشکلات پیش رو اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد که مابقی اتوبوسهای مورد انتظار هرچه زودتر خریداری و به شهرداری ها واگذار شود.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه به موضوع مطالبات شهرداری ها از دولت اشاره نمود و به منظور تسریع فرآیند وصول این مطالبات، پیشنهاد کرد که مطالبات مربوط به آرای کمیسیون هایی همچون ماده ١٠٠ و ماده ٧٧ از سایر مطالبات جدا شده و به صورت مجزا پیگیری شوند تا اولا نیاز به حسابرسی و هزینه های مربوطه نداشته باشد و ثانیا با سرعت بیشتری وصول شوند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این نشست به نیابت از شهرداری ها و دهیاری های کشور از تلاش، اهتمام و پیگیری کمیسیونهای شوراها و امور داخلی و عمران مجلس شورای اسلامی در وصول اعتبارات ماده ۴٢ در سال گذشته و سال جاری تشکر و قدردانی کرد.
در پایان محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به جمع بندی موارد مطرح شده در این جلسه پرداختند.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.