معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری امروز _پنجشنبه یازدهم اردیبهشت _ در بازدید اعضای کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی از پروژه متروی قم اظهار کرد: فاز نخست متروی قم به طول ۶ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی افزود: اگر یک رام قطار مترو برای شهر قم تأمین شود میتوانیم تست گرم انجام داده و خدمت رسانی را آغاز کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تردد روزانه ۲۳ هزار نفر به سمت حرم مطهر از مناطق کم برخوردار شهر قم در فاز نخست مترو گفت: در فاز دوم هم تونل تکمیل شده است.
سامری در توضیح خط دوم متروی قم خاطرنشان کرد: خط دوم عمود بر این خط است و هر دوی این خطوط در ایستگاه مطهری به هم متصل هستند.
وی با اشاره به شکلگیری یک مرکز حمل و نقل شهری در ایستگاه مطهری گفت: پایانه اتوبوسرانی، ایستگاه مترو و ایستگاه منوریل در این میدان به یکدیگر متصل میشوند که حمل و نقل ترکیبی را رقم خواهند زد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه خط دوم متروی قم به طول ۲۷ کیلومتر منطقه پردیسان را به جنوب قم متصل میکند اظهار داشت: از طرفی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی هم از نزدیکی یکی از ایستگاههای مترو عبور میکند و مسجد جمکران هم به قطار سریعالسیر متصل خواهد شد.
سامری خاطرنشان کرد: در واقع متروی قم اتصال درون شهری حمل و نقل بین شهری در بلوار شهید سلیمانی از سمت غرب و مسجد جمکران از سمت شرق را به عهده خواهد گرفت که با عبور از نزدیکی حرم مطهر نقش محوری در کاهش ترافیک شهری ایفا میکند و با اتصال خط دوم، یک ظرفیت بزرگ حمل و نقلی در چهارسوی شهر قم خواهد بود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.