معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری امروز _پنجشنبه یازدهم اردیبهشت _ در بازدید اعضای کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی از پروژه متروی قم اظهار کرد: فاز نخست متروی قم به طول ۶ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی افزود: اگر یک رام قطار مترو برای شهر قم تأمین شود میتوانیم تست گرم انجام داده و خدمت رسانی را آغاز کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تردد روزانه ۲۳ هزار نفر به سمت حرم مطهر از مناطق کم برخوردار شهر قم در فاز نخست مترو گفت: در فاز دوم هم تونل تکمیل شده است.
سامری در توضیح خط دوم متروی قم خاطرنشان کرد: خط دوم عمود بر این خط است و هر دوی این خطوط در ایستگاه مطهری به هم متصل هستند.
وی با اشاره به شکلگیری یک مرکز حمل و نقل شهری در ایستگاه مطهری گفت: پایانه اتوبوسرانی، ایستگاه مترو و ایستگاه منوریل در این میدان به یکدیگر متصل میشوند که حمل و نقل ترکیبی را رقم خواهند زد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه خط دوم متروی قم به طول ۲۷ کیلومتر منطقه پردیسان را به جنوب قم متصل میکند اظهار داشت: از طرفی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی هم از نزدیکی یکی از ایستگاههای مترو عبور میکند و مسجد جمکران هم به قطار سریعالسیر متصل خواهد شد.
سامری خاطرنشان کرد: در واقع متروی قم اتصال درون شهری حمل و نقل بین شهری در بلوار شهید سلیمانی از سمت غرب و مسجد جمکران از سمت شرق را به عهده خواهد گرفت که با عبور از نزدیکی حرم مطهر نقش محوری در کاهش ترافیک شهری ایفا میکند و با اتصال خط دوم، یک ظرفیت بزرگ حمل و نقلی در چهارسوی شهر قم خواهد بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.