معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
به گزارش شهرنیوز، خسرو سامری امروز _پنجشنبه یازدهم اردیبهشت _ در بازدید اعضای کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی از پروژه متروی قم اظهار کرد: فاز نخست متروی قم به طول ۶ کیلومتر آماده بهره برداری است.
وی افزود: اگر یک رام قطار مترو برای شهر قم تأمین شود میتوانیم تست گرم انجام داده و خدمت رسانی را آغاز کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به تردد روزانه ۲۳ هزار نفر به سمت حرم مطهر از مناطق کم برخوردار شهر قم در فاز نخست مترو گفت: در فاز دوم هم تونل تکمیل شده است.
سامری در توضیح خط دوم متروی قم خاطرنشان کرد: خط دوم عمود بر این خط است و هر دوی این خطوط در ایستگاه مطهری به هم متصل هستند.
وی با اشاره به شکلگیری یک مرکز حمل و نقل شهری در ایستگاه مطهری گفت: پایانه اتوبوسرانی، ایستگاه مترو و ایستگاه منوریل در این میدان به یکدیگر متصل میشوند که حمل و نقل ترکیبی را رقم خواهند زد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اینکه خط دوم متروی قم به طول ۲۷ کیلومتر منطقه پردیسان را به جنوب قم متصل میکند اظهار داشت: از طرفی پروژه بزرگراه شهید سلیمانی هم از نزدیکی یکی از ایستگاههای مترو عبور میکند و مسجد جمکران هم به قطار سریعالسیر متصل خواهد شد.
سامری خاطرنشان کرد: در واقع متروی قم اتصال درون شهری حمل و نقل بین شهری در بلوار شهید سلیمانی از سمت غرب و مسجد جمکران از سمت شرق را به عهده خواهد گرفت که با عبور از نزدیکی حرم مطهر نقش محوری در کاهش ترافیک شهری ایفا میکند و با اتصال خط دوم، یک ظرفیت بزرگ حمل و نقلی در چهارسوی شهر قم خواهد بود.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.