نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
حجت الاسلام قاسم روانبخش، امروز _ پنج شنبه یازدهم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی از پروژه متروی قم در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز اظهار کرد: بازدیدهای نظارتی کمیسیون امور داخلی و شوراها به صورت مستمر در استانها انجام میشود و پروژههای مترو یکی از مهمترین پروژههای عمرانی هستند که مورد بازدید قرار میگیرند.
وی با اشاره به اقدامات مهمی که در متروی قم تا امروز انجام شده است افزود: با این وجود مشکلات مترو در جای خود وجود دارد که مهمترین مشکل وجود واگن است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سفری که معاون اول رئیس جمهور در خردادماه دارد به قم دارد، توصیه میکنیم که حتماً از پروژه متروی قم نیز بازدیدی داشته باشند.
روانبخش با اشاره به اینکه خرید واگن در هیئت دولت مصوب شده است اضافه کرد: اعتبار خوبی برای خط اول متروی قم در نظر گرفته شده است. امیدواریم در سال جاری با جذب بودجهای که هست این بخش را فعال کنیم.
وی تاکید کرد: اگر تلاش و پیگیری داشته باشیم در سال ۱۴۰۷ یک خط کامل تا مسجد جمکران خواهیم داشت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در جریان بودن پروژه کمربندی قم گفت: با توجه به پروژه شهید سلیمانی و اتصال آن با ایستگاه مترو، مسافران برای تردد به حرم و جمکران میتوانند از مترو استفاده کنند.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.