مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
به گزارش شهرنیوز، محمدرضا انگشت باف در بازدید اعضای کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از متروی قم با اشاره به اینکه پیشرفت 97 درصدی فاز اول متروی قم اظهار کرد: این فاز در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه آینده میتواند راه اندازی شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی مطلوب در دپوی مترو و ایستگاههای مطهری و کشاورز افزود: در فاز دوم اولین ایستگاهی که وارد مدار میشود، ایستگاه نکویی خواهد بود، سپس ایستگاه میدان ولیعصر و در نهایت ایستگاه A۱ (جمکران) به مدار حرکتی متروی قم اضافه خواهند شد.تمامی مراحل این ایستگاهها در زمان مقرر به اتمام میرسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم درباره تأمین مالی پروژه متروی قم ادامه داد: در سال گذشته، دو هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق فروخته شد که در مهر ۱۴۰۳ به حساب پروژه واریز شد. همچنین مجوزی 19 هزار میلیارد ریالی برای اوراق سال جاری از بانک مرکزی اخذ شده و بازار گردانی آن انجام خواهد شد.
انگشت باف با بیان اینکه ارزش روز پروژه متروی قم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد منابع مالی فاز اول توسط شهرداری قم تأمین شده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.