ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم: ۸۰ درصد اعتبارات فاز اول متروی قم توسط شهرداری تامین شد

06 اردیبهشت 1404

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به اقدامات متعدد برای تأمین واگن متروی قم گفت: ۸۰ درصد تأمین اعتبارات فاز نخست متروی قم توسط شهرداری صورت گرفته و تأمین واگن در این پروژه بر عهده دولت است.

image

محمدرضا انگشت باف در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای است که قراردادهای سال گذشته ادامه یافته و فاز اول پروژه تکمیل شود اظهار کرد: همچنین تلاش می‌کنیم تا برخی قراردادهای فاز دوم مترو به سمت جمکران در سال جدید منعقد شده و به زمان تعیین‌شده یعنی مهر ۱۴۰۷ برسیم.

 

وی درباره زمانبندی بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو افزود: اولین ایستگاهی که وارد مدار می‌شود، ایستگاه نکویی خواهد بود، سپس ایستگاه میدان ولیعصر و در نهایت ایستگاه A۱ (جمکران) به مدار حرکتی متروی قم اضافه خواهند شد. تمامی مراحل این ایستگاه‌ها در زمان مقرر به اتمام می‌رسد.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم درباره تأمین مالی پروژه متروی قم ادامه داد: در سال گذشته، دو هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق فروخته شد که در مهر ۱۴۰۳ به حساب پروژه واریز شد. همچنین مجوزی نوزده هزار میلیارد ریالی برای اوراق سال جاری از بانک مرکزی اخذ شده و بازار گردانی آن انجام خواهد شد.

 

انگشت باف با بیان اینکه ارزش روز پروژه متروی قم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد منابع مالی فاز اول توسط شهرداری قم تأمین شده است.

 

وی با اشاره به تملک ایستگاه‌ها و دپوی مترو گفت: در بخش تملک‌ها، حدود ۴۴۰ هزار متر مربع به ارزش دو هزار میلیارد تومان انجام شده است.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم اظهار داشت: همچنین در ابتدای جاده جعفریه، یک دپوی چهل و دو هکتاری وجود دارد که از معدود دپوهای استاندارد کشور است و بیش از نود و پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تنها برخی خرده‌کاری‌ها در سوله، برق‌رسانی و محوطه‌سازی باقی مانده است.

 

وی درباره ایستگاه‌های عبوری فاز اول (A۱۰، A۱۱، A۱۲ و A۱۴) اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی فنی کشور، ایستگاه‌های عبوری باید به مرحله‌ای برسند که خاکبرداری انجام نشود و قطار به‌صورت ایمن عبور کند. تمامی ایستگاه‌های عبوری خط یک مترو به پیشرفت هفتاد و پنج درصدی یعنی احداث سکوی خشک رسیده‌اند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم تأکید کرد: تلاش می‌شود پروژه متروی قم طبق برنامه‌ریزی‌ها و با حمایت‌های مالی و اجرایی به سرانجام برسد.

تگ ها :
آخرین اخبار

بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.