مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به اقدامات متعدد برای تأمین واگن متروی قم گفت: ۸۰ درصد تأمین اعتبارات فاز نخست متروی قم توسط شهرداری صورت گرفته و تأمین واگن در این پروژه بر عهده دولت است.
محمدرضا انگشت باف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به اینکه برنامهریزیهای سال ۱۴۰۴ به گونهای است که قراردادهای سال گذشته ادامه یافته و فاز اول پروژه تکمیل شود اظهار کرد: همچنین تلاش میکنیم تا برخی قراردادهای فاز دوم مترو به سمت جمکران در سال جدید منعقد شده و به زمان تعیینشده یعنی مهر ۱۴۰۷ برسیم.
وی درباره زمانبندی بهرهبرداری از ایستگاههای مترو افزود: اولین ایستگاهی که وارد مدار میشود، ایستگاه نکویی خواهد بود، سپس ایستگاه میدان ولیعصر و در نهایت ایستگاه A۱ (جمکران) به مدار حرکتی متروی قم اضافه خواهند شد. تمامی مراحل این ایستگاهها در زمان مقرر به اتمام میرسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم درباره تأمین مالی پروژه متروی قم ادامه داد: در سال گذشته، دو هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق فروخته شد که در مهر ۱۴۰۳ به حساب پروژه واریز شد. همچنین مجوزی نوزده هزار میلیارد ریالی برای اوراق سال جاری از بانک مرکزی اخذ شده و بازار گردانی آن انجام خواهد شد.
انگشت باف با بیان اینکه ارزش روز پروژه متروی قم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد منابع مالی فاز اول توسط شهرداری قم تأمین شده است.
وی با اشاره به تملک ایستگاهها و دپوی مترو گفت: در بخش تملکها، حدود ۴۴۰ هزار متر مربع به ارزش دو هزار میلیارد تومان انجام شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم اظهار داشت: همچنین در ابتدای جاده جعفریه، یک دپوی چهل و دو هکتاری وجود دارد که از معدود دپوهای استاندارد کشور است و بیش از نود و پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تنها برخی خردهکاریها در سوله، برقرسانی و محوطهسازی باقی مانده است.
وی درباره ایستگاههای عبوری فاز اول (A۱۰، A۱۱، A۱۲ و A۱۴) اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی فنی کشور، ایستگاههای عبوری باید به مرحلهای برسند که خاکبرداری انجام نشود و قطار بهصورت ایمن عبور کند. تمامی ایستگاههای عبوری خط یک مترو به پیشرفت هفتاد و پنج درصدی یعنی احداث سکوی خشک رسیدهاند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم تأکید کرد: تلاش میشود پروژه متروی قم طبق برنامهریزیها و با حمایتهای مالی و اجرایی به سرانجام برسد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.