مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به اقدامات متعدد برای تأمین واگن متروی قم گفت: ۸۰ درصد تأمین اعتبارات فاز نخست متروی قم توسط شهرداری صورت گرفته و تأمین واگن در این پروژه بر عهده دولت است.
محمدرضا انگشت باف در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به اینکه برنامهریزیهای سال ۱۴۰۴ به گونهای است که قراردادهای سال گذشته ادامه یافته و فاز اول پروژه تکمیل شود اظهار کرد: همچنین تلاش میکنیم تا برخی قراردادهای فاز دوم مترو به سمت جمکران در سال جدید منعقد شده و به زمان تعیینشده یعنی مهر ۱۴۰۷ برسیم.
وی درباره زمانبندی بهرهبرداری از ایستگاههای مترو افزود: اولین ایستگاهی که وارد مدار میشود، ایستگاه نکویی خواهد بود، سپس ایستگاه میدان ولیعصر و در نهایت ایستگاه A۱ (جمکران) به مدار حرکتی متروی قم اضافه خواهند شد. تمامی مراحل این ایستگاهها در زمان مقرر به اتمام میرسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم درباره تأمین مالی پروژه متروی قم ادامه داد: در سال گذشته، دو هزار و پانصد میلیارد تومان اوراق فروخته شد که در مهر ۱۴۰۳ به حساب پروژه واریز شد. همچنین مجوزی نوزده هزار میلیارد ریالی برای اوراق سال جاری از بانک مرکزی اخذ شده و بازار گردانی آن انجام خواهد شد.
انگشت باف با بیان اینکه ارزش روز پروژه متروی قم حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد منابع مالی فاز اول توسط شهرداری قم تأمین شده است.
وی با اشاره به تملک ایستگاهها و دپوی مترو گفت: در بخش تملکها، حدود ۴۴۰ هزار متر مربع به ارزش دو هزار میلیارد تومان انجام شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم اظهار داشت: همچنین در ابتدای جاده جعفریه، یک دپوی چهل و دو هکتاری وجود دارد که از معدود دپوهای استاندارد کشور است و بیش از نود و پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تنها برخی خردهکاریها در سوله، برقرسانی و محوطهسازی باقی مانده است.
وی درباره ایستگاههای عبوری فاز اول (A۱۰، A۱۱، A۱۲ و A۱۴) اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی فنی کشور، ایستگاههای عبوری باید به مرحلهای برسند که خاکبرداری انجام نشود و قطار بهصورت ایمن عبور کند. تمامی ایستگاههای عبوری خط یک مترو به پیشرفت هفتاد و پنج درصدی یعنی احداث سکوی خشک رسیدهاند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم تأکید کرد: تلاش میشود پروژه متروی قم طبق برنامهریزیها و با حمایتهای مالی و اجرایی به سرانجام برسد.
عملیات راهاندازی و تست خودرو امداد و نجات مترو قم بر روی ریل و در تونل آغاز شد.
استاندار قم از تامین واگن متروی قم تا اسفند سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: شهرداری قم ۱۶۰ میلیارد تومان پیشپرداخت در این پروژه خواهد داشت.
مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به توافقات با دانشگاه علوم پزشکی گفت: تملک املاک در تعهد شهرداری برای احداث ایستگاه متروی نکویی قم در جریان است.
رئیس سازمان شهرداریها و معاون عمرانی وزارت کشور در بازدید از ایستگاه شهید مطهری پروژه مترو قم، از اقدامات انجامشده برای آمادهسازی فاز اول این پروژه تقدیر کرد.
در ایام دهه کرامت، قم میزبان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بود. این سفر با حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نویدبخش تحولات مهمی برای این شهر زیارتی بود.
معاون عمرانی وزیر کشور ضمن بازدید از ایستگاه میدان مطهری متروی قم، بر تلاش دولت برای تامین واگن مترو تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در صورت تأمین واگن، فاز نخست متروی قم ظرفیت جابهجایی روزانه ۲۳۰۰۰ نفر را دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تأمین واگن و اعتبارات، خط اول متروی قم در سال ۱۴۰۷ تا مسجد مقدس جمکران تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت 97 درصدی فاز یک متروی قم گفت: در صورت تامین واگن بین یک تا دو ماه میتوانیم این فاز را راه اندازی کنیم.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۴ با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، به ریاست مجید متین فر سرپرست شهرداری قم برگزار گردید.