ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم: مطالعات 777 برای امکان سنجی متروی قم در انتظار تایید وزارت کشور/تمرکز بر تقاطع های همسطح و خطوط انبوه‌بر در قم

02 اردیبهشت 1404

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: پس از تکمیل طرح جامع حمل ونقل قم، مطالعات جدیدی با عنوان مطالعات ۷۷۷ با تمرکز بر امکان‌سنجی خطوط انبوه‌بر به‌ویژه خط دوم مترو، آغاز شد که اکنون به تصویب استانی رسیده و در انتظار تأیید نهایی وزارت کشور است.

image

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به سابقه طرح جامع حمل‌ونقل قم اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۸۶ در مراجع مختلف به تصویب رسید و از آن زمان به‌عنوان نقشه راه شهرداری قم در پروژه‌های عمرانی به‌کار گرفته شده و بیشتر تقاطع‌های اجراشده طی یک دهه گذشته نیز بر اساس همین سند طراحی شده‌ است.

 

وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل، اولویت‌ها به سمت رینگ‌های بیرونی و سپس نواحی درونی شهر تعریف شده بود و شهرداری قم توانسته به تمام افق‌های تعیین‌شده در این زمینه دست یابد.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به جایگاه مترو در طرح جامع حمل و نقل گفت: خط یک و دو مترو که در نسخه قبلی طرح جامع نیز پیش‌بینی شده بود، مجدد در مرکز توجه قرار گرفته است.

 

وی تصریح کرد: حفر تونل خط یک به اتمام رسیده و عملیات نهایی آن که به سمت جمکران و به شیوه دستی انجام می‌شود، در حال پیشرفت است.

 

خانه زاد یزدی افزود: همچنین خط دو با توجه به توسعه‌های جدید شهری، دستخوش تغییراتی شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح‌های جامع دارای افق ده‌ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ فرآیند بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل با توجه به نیازهای روز شهر آغاز شد و این روند در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: در گام بعدی موضوع خطوط حمل‌ونقل انبوه‌بر، تقاطع‌های سطحی و غیرهمسطح و نیز گذرهای عابرپیاده مورد توجه قرار گرفته و از سال ۱۳۹۹ نیز ابلاغیه‌ای صادر شد که تأکید داشت در شوارع شهری بیشتر به سمت تقاطع‌های همسطح حرکت شود.

 

وی با اشاره به مطالعات جدید ۷۷۷ افزود: این مطالعات که از سال گذشته آغاز شده، ادامه منطقی طرح جامع است و تمرکز آن بر امکان‌سنجی خطوط انبوه‌بر، به‌ویژه خط دو مترو است.

 

خانه زاد یزدی گفت: این مطالعات با اصلاحات لازم در استان تصویب شده و اکنون در مرحله بررسی نهایی وزارت کشور و کمیته‌های مربوطه قرار دارد.

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.