معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: پس از تکمیل طرح جامع حمل ونقل قم، مطالعات جدیدی با عنوان مطالعات ۷۷۷ با تمرکز بر امکانسنجی خطوط انبوهبر بهویژه خط دوم مترو، آغاز شد که اکنون به تصویب استانی رسیده و در انتظار تأیید نهایی وزارت کشور است.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به سابقه طرح جامع حملونقل قم اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۸۶ در مراجع مختلف به تصویب رسید و از آن زمان بهعنوان نقشه راه شهرداری قم در پروژههای عمرانی بهکار گرفته شده و بیشتر تقاطعهای اجراشده طی یک دهه گذشته نیز بر اساس همین سند طراحی شده است.
وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل، اولویتها به سمت رینگهای بیرونی و سپس نواحی درونی شهر تعریف شده بود و شهرداری قم توانسته به تمام افقهای تعیینشده در این زمینه دست یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به جایگاه مترو در طرح جامع حمل و نقل گفت: خط یک و دو مترو که در نسخه قبلی طرح جامع نیز پیشبینی شده بود، مجدد در مرکز توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: حفر تونل خط یک به اتمام رسیده و عملیات نهایی آن که به سمت جمکران و به شیوه دستی انجام میشود، در حال پیشرفت است.
خانه زاد یزدی افزود: همچنین خط دو با توجه به توسعههای جدید شهری، دستخوش تغییراتی شده است.
وی با بیان اینکه طرحهای جامع دارای افق دهساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ فرآیند بازنگری طرح جامع حملونقل با توجه به نیازهای روز شهر آغاز شد و این روند در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: در گام بعدی موضوع خطوط حملونقل انبوهبر، تقاطعهای سطحی و غیرهمسطح و نیز گذرهای عابرپیاده مورد توجه قرار گرفته و از سال ۱۳۹۹ نیز ابلاغیهای صادر شد که تأکید داشت در شوارع شهری بیشتر به سمت تقاطعهای همسطح حرکت شود.
وی با اشاره به مطالعات جدید ۷۷۷ افزود: این مطالعات که از سال گذشته آغاز شده، ادامه منطقی طرح جامع است و تمرکز آن بر امکانسنجی خطوط انبوهبر، بهویژه خط دو مترو است.
خانه زاد یزدی گفت: این مطالعات با اصلاحات لازم در استان تصویب شده و اکنون در مرحله بررسی نهایی وزارت کشور و کمیتههای مربوطه قرار دارد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.