مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی برای متروی قم بود؛ سالی که شاهد پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول، تکمیل مرکز فرماندهی پیشرفته و خرید تجهیزات اروپایی برای مدیریت بحران و دپو بودیم.
محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم در گفت و گویی در گزارشی جامع از دستاوردهای سال ۱۴۰۳ پروژه متروی این شهر اظهار کرد: امسال شاهد جهش قابل توجهی در پیشرفت فیزیکی پروژه بودیم به طوری که فاز اول به ۹۷ درصد پیشرفت رسیده و ایستگاههای کلیدی در آستانه تکمیل هستند.
وی با اشاره به قراردادهای مهم سال گذشته افزود: تونل سنتی با ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار ۲۹ درصد، ایستگاه A6 و بیمارستان نکویی با ۶۲۵ میلیارد تومان ۵ درصد، و سیستم سیگنالینگ با ۱۲.۵ میلیون یورو ۲۰ درصد پیشرفت داشتهاند. ایستگاههای مطهری (۹۹%) و کشاورز (۹۸%) نیز در مرحله پایانی کار قرار دارند.
انگشتباف به دو دستاورد مهم اسفندماه ابراز کرد: مرکز فرماندهی خط یک مترو (OCC) با ۲۴۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهرهبرداری رسید. همچنین خودروی امداد و نجات پیشرفته به ارزش ۱ میلیون یورو از اروپا خریداری شد که در نوع خود بینظیر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم برنامههای سال ۱۴۰۴ را بسیار راهگشا دانست و گفت: تمرکز اصلی بر تکمیل فاز اول و آغاز فاز دوم به سمت جمکران است. پیشبینی میکنیم ایستگاه نکویی به عنوان اولین ایستگاه تا پایان سال به مدار بیاید، سپس ایستگاه ولیعصر و نهایتاً ایستگاه جمکران تا مهر ۱۴۰۷ آماده بهرهبرداری شوند.
وی با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شد و امسال نیز مجوز ۱۹ هزار میلیارد ریالی از بانک مرکزی دریافت کردهایم. با وجود ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی پروژه، بیش از ۸۰ درصد منابع از طریق شهرداری قم تأمین شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از برنامهریزی برای بهرهبرداری اولین ایستگاهها تا پایان سال جاری و تکمیل خط جمکران تا ۱۴۰۷ خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.