ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

تحولات چشمگیر پروژه متروی قم در سال 1403/ متروی قم 1407 به جمکران می‌رسد

28 فروردین 1404

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی برای متروی قم بود؛ سالی که شاهد پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول، تکمیل مرکز فرماندهی پیشرفته و خرید تجهیزات اروپایی برای مدیریت بحران و دپو بودیم.

image

محمدرضا انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم در گفت و گویی در گزارشی جامع از دستاوردهای سال ۱۴۰۳ پروژه متروی این شهر اظهار کرد: امسال شاهد جهش قابل توجهی در پیشرفت فیزیکی پروژه بودیم به طوری که فاز اول به ۹۷ درصد پیشرفت رسیده و ایستگاه‌های کلیدی در آستانه تکمیل هستند.

 

وی با اشاره به قراردادهای مهم سال گذشته افزود: تونل سنتی با ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار ۲۹ درصد، ایستگاه A6 و بیمارستان نکویی با ۶۲۵ میلیارد تومان ۵ درصد، و سیستم سیگنالینگ با ۱۲.۵ میلیون یورو ۲۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. ایستگاه‌های مطهری (۹۹%) و کشاورز (۹۸%) نیز در مرحله پایانی کار قرار دارند.

 

انگشت‌باف به دو دستاورد مهم اسفندماه ابراز کرد: مرکز فرماندهی خط یک مترو (OCC) با ۲۴۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداری رسید. همچنین خودروی امداد و نجات پیشرفته به ارزش ۱ میلیون یورو از اروپا خریداری شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم برنامه‌های سال ۱۴۰۴ را بسیار راهگشا دانست و گفت: تمرکز اصلی بر تکمیل فاز اول و آغاز فاز دوم به سمت جمکران است. پیش‌بینی می‌کنیم ایستگاه نکویی به عنوان اولین ایستگاه تا پایان سال به مدار بیاید، سپس ایستگاه ولیعصر و نهایتاً ایستگاه جمکران تا مهر ۱۴۰۷ آماده بهره‌برداری شوند.

 

وی با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شد و امسال نیز مجوز ۱۹ هزار میلیارد ریالی از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم. با وجود ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی پروژه، بیش از ۸۰ درصد منابع از طریق شهرداری قم تأمین شده است.

 

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری اولین ایستگاه‌ها تا پایان سال جاری و تکمیل خط جمکران تا ۱۴۰۷ خبر داد.

 

 

تگ ها :
آخرین اخبار

بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.