مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی برای متروی قم بود؛ سالی که شاهد پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول، تکمیل مرکز فرماندهی پیشرفته و خرید تجهیزات اروپایی برای مدیریت بحران و دپو بودیم.
محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم در گفت و گویی در گزارشی جامع از دستاوردهای سال ۱۴۰۳ پروژه متروی این شهر اظهار کرد: امسال شاهد جهش قابل توجهی در پیشرفت فیزیکی پروژه بودیم به طوری که فاز اول به ۹۷ درصد پیشرفت رسیده و ایستگاههای کلیدی در آستانه تکمیل هستند.
وی با اشاره به قراردادهای مهم سال گذشته افزود: تونل سنتی با ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار ۲۹ درصد، ایستگاه A6 و بیمارستان نکویی با ۶۲۵ میلیارد تومان ۵ درصد، و سیستم سیگنالینگ با ۱۲.۵ میلیون یورو ۲۰ درصد پیشرفت داشتهاند. ایستگاههای مطهری (۹۹%) و کشاورز (۹۸%) نیز در مرحله پایانی کار قرار دارند.
انگشتباف به دو دستاورد مهم اسفندماه ابراز کرد: مرکز فرماندهی خط یک مترو (OCC) با ۲۴۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهرهبرداری رسید. همچنین خودروی امداد و نجات پیشرفته به ارزش ۱ میلیون یورو از اروپا خریداری شد که در نوع خود بینظیر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم برنامههای سال ۱۴۰۴ را بسیار راهگشا دانست و گفت: تمرکز اصلی بر تکمیل فاز اول و آغاز فاز دوم به سمت جمکران است. پیشبینی میکنیم ایستگاه نکویی به عنوان اولین ایستگاه تا پایان سال به مدار بیاید، سپس ایستگاه ولیعصر و نهایتاً ایستگاه جمکران تا مهر ۱۴۰۷ آماده بهرهبرداری شوند.
وی با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شد و امسال نیز مجوز ۱۹ هزار میلیارد ریالی از بانک مرکزی دریافت کردهایم. با وجود ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی پروژه، بیش از ۸۰ درصد منابع از طریق شهرداری قم تأمین شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از برنامهریزی برای بهرهبرداری اولین ایستگاهها تا پایان سال جاری و تکمیل خط جمکران تا ۱۴۰۷ خبر داد.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.