مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی برای متروی قم بود؛ سالی که شاهد پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول، تکمیل مرکز فرماندهی پیشرفته و خرید تجهیزات اروپایی برای مدیریت بحران و دپو بودیم.
محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم در گفت و گویی در گزارشی جامع از دستاوردهای سال ۱۴۰۳ پروژه متروی این شهر اظهار کرد: امسال شاهد جهش قابل توجهی در پیشرفت فیزیکی پروژه بودیم به طوری که فاز اول به ۹۷ درصد پیشرفت رسیده و ایستگاههای کلیدی در آستانه تکمیل هستند.
وی با اشاره به قراردادهای مهم سال گذشته افزود: تونل سنتی با ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار ۲۹ درصد، ایستگاه A6 و بیمارستان نکویی با ۶۲۵ میلیارد تومان ۵ درصد، و سیستم سیگنالینگ با ۱۲.۵ میلیون یورو ۲۰ درصد پیشرفت داشتهاند. ایستگاههای مطهری (۹۹%) و کشاورز (۹۸%) نیز در مرحله پایانی کار قرار دارند.
انگشتباف به دو دستاورد مهم اسفندماه ابراز کرد: مرکز فرماندهی خط یک مترو (OCC) با ۲۴۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهرهبرداری رسید. همچنین خودروی امداد و نجات پیشرفته به ارزش ۱ میلیون یورو از اروپا خریداری شد که در نوع خود بینظیر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم برنامههای سال ۱۴۰۴ را بسیار راهگشا دانست و گفت: تمرکز اصلی بر تکمیل فاز اول و آغاز فاز دوم به سمت جمکران است. پیشبینی میکنیم ایستگاه نکویی به عنوان اولین ایستگاه تا پایان سال به مدار بیاید، سپس ایستگاه ولیعصر و نهایتاً ایستگاه جمکران تا مهر ۱۴۰۷ آماده بهرهبرداری شوند.
وی با اشاره به اهمیت تامین مالی پروژه ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شد و امسال نیز مجوز ۱۹ هزار میلیارد ریالی از بانک مرکزی دریافت کردهایم. با وجود ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی پروژه، بیش از ۸۰ درصد منابع از طریق شهرداری قم تأمین شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از برنامهریزی برای بهرهبرداری اولین ایستگاهها تا پایان سال جاری و تکمیل خط جمکران تا ۱۴۰۷ خبر داد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.