ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

حرکت شهرداری قم در مسیر نقشه راه ترافیکی شهر / تمرکز خط دوم متروی قم بر نیازهای آینده شهر

25 فروردین 1404

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم در طول سال‌های گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.

image

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ نقشه‌راه شهرداری و بازنگری آن در سال‌های گذشته، اظهار کرد: بر اساس این طرح، تمامی تقاطع‌های احداث‌شده در این دوره برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند که اولویت ابتدا به رینگ‌های بیرونی و سپس معابر درون‌شهری اختصاص یافته است.

 

وی با بیان اینکه خطوط یک و دو مترو نیز در همین طرح پیش‌بینی شده بود، به پیشرفت‌های پروژه مترو اشاره کرد: بر اساس همین اولویت اجرایی حفاری تونل خط یک مترو به پایان رسیده و مراحل نهایی آن به سمت جمکران به روش دستی در حال انجام است. خط دو مترو نیز با توجه به توسعه‌های جدید شهر، بازنگری و اصلاحاتی در مسیر آن اعمال شده است.

 

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه افق طرح‌های جامع معمولاً ۱۰ ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ برنامه‌ریزی برای بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل آغاز شد که این فرآیند پس از طی مراحل قانونی در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.

 

وی از شروع مطالعات «۷۷۷» برای امکان‌سنجی خطوط حمل‌ونقل انبوه‌بر خبر داد و افزود: این مطالعات سال گذشته در استان تصویب و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شده است که تمرکز اصلی آن بر خط دو مترو با در نظر گرفتن توسعه‌های آینده شهر قم و نیازهای حمل و نقلی آن است. 

 

گفتنی است، مطالعات «۷۷۷» طرحی جامع برای امکان‌سنجی خطوط حمل‌ونقل انبوه‌بر در قم است که با تأکید بر خط دو مترو و با در نظر گرفتن توسعه‌های جدید شهر انجام شده است. این مطالعات که سال گذشته در استان به تصویب رسید و به وزارت کشور ارسال شد، به بررسی فنی، اقتصادی و اجتماعی مسیرهای پیشنهادی می‌پردازد تا کارآمدترین روش‌های اجرایی را تعیین کند.

تگ ها :
آخرین اخبار

وزیر کشور: حمل و نقل ریلی، اولویت‌دارترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی است

وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و پاک‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.


بازدید سرزده مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از پروژه‌های فاز دوم مترو قم

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.


شتاب‌بخشی به خط ۲ مترو قم با اولویت کاهش ترافیک

در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاب‌بخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.


در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل؛ بررسی آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم، از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه حمل‌ونقل عمومی آشنا شدند.


معاون استاندار قم: خط دوم مترو قم اجرایی می‌شود/مترو تا فرودگاه ادامه خواهد داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل می‌کند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهره‌برداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفته‌شده است.


پیام تبریک شهردار قم به مناسبت فرا رسیدن روز کارمند

شهردار قم با صدور‌ پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه تبریک گفت‌.


بازدید مدیرکل اتباع و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان از پروژه مترو قم

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفت‌های پروژه مترو قم قرار گرفتند.


منابع ارزی و ریالی تامین واگن مترو قم تامین شد/ پرداخت 69 میلیون یورو توسط دولت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمین‌کننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز است.


مدیرعامل سازمان قطار شهری قم: فعالیت در پروژه مترو قم سه شیفت است/دستاوردهای فنی و مالی در اجرای فاز دوم خط نخست مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر به‌صورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینه‌ها و صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.


راه اندازی متروی قم در گام نهایی / تأمین واگن در اولویت مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن‌ سال جاری واگن‌ها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.