معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر قم در طول سالهای گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ نقشهراه شهرداری و بازنگری آن در سالهای گذشته، اظهار کرد: بر اساس این طرح، تمامی تقاطعهای احداثشده در این دوره برنامهریزی و اجرا شدهاند که اولویت ابتدا به رینگهای بیرونی و سپس معابر درونشهری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه خطوط یک و دو مترو نیز در همین طرح پیشبینی شده بود، به پیشرفتهای پروژه مترو اشاره کرد: بر اساس همین اولویت اجرایی حفاری تونل خط یک مترو به پایان رسیده و مراحل نهایی آن به سمت جمکران به روش دستی در حال انجام است. خط دو مترو نیز با توجه به توسعههای جدید شهر، بازنگری و اصلاحاتی در مسیر آن اعمال شده است.
خانهزاد یزدی با اشاره به اینکه افق طرحهای جامع معمولاً ۱۰ ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ برنامهریزی برای بازنگری طرح جامع حملونقل آغاز شد که این فرآیند پس از طی مراحل قانونی در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.
وی از شروع مطالعات «۷۷۷» برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر خبر داد و افزود: این مطالعات سال گذشته در استان تصویب و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شده است که تمرکز اصلی آن بر خط دو مترو با در نظر گرفتن توسعههای آینده شهر قم و نیازهای حمل و نقلی آن است.
گفتنی است، مطالعات «۷۷۷» طرحی جامع برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر در قم است که با تأکید بر خط دو مترو و با در نظر گرفتن توسعههای جدید شهر انجام شده است. این مطالعات که سال گذشته در استان به تصویب رسید و به وزارت کشور ارسال شد، به بررسی فنی، اقتصادی و اجتماعی مسیرهای پیشنهادی میپردازد تا کارآمدترین روشهای اجرایی را تعیین کند.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.