ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

حرکت شهرداری قم در مسیر نقشه راه ترافیکی شهر / تمرکز خط دوم متروی قم بر نیازهای آینده شهر

25 فروردین 1404

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم در طول سال‌های گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.

image

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ نقشه‌راه شهرداری و بازنگری آن در سال‌های گذشته، اظهار کرد: بر اساس این طرح، تمامی تقاطع‌های احداث‌شده در این دوره برنامه‌ریزی و اجرا شده‌اند که اولویت ابتدا به رینگ‌های بیرونی و سپس معابر درون‌شهری اختصاص یافته است.

 

وی با بیان اینکه خطوط یک و دو مترو نیز در همین طرح پیش‌بینی شده بود، به پیشرفت‌های پروژه مترو اشاره کرد: بر اساس همین اولویت اجرایی حفاری تونل خط یک مترو به پایان رسیده و مراحل نهایی آن به سمت جمکران به روش دستی در حال انجام است. خط دو مترو نیز با توجه به توسعه‌های جدید شهر، بازنگری و اصلاحاتی در مسیر آن اعمال شده است.

 

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه افق طرح‌های جامع معمولاً ۱۰ ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ برنامه‌ریزی برای بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل آغاز شد که این فرآیند پس از طی مراحل قانونی در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.

 

وی از شروع مطالعات «۷۷۷» برای امکان‌سنجی خطوط حمل‌ونقل انبوه‌بر خبر داد و افزود: این مطالعات سال گذشته در استان تصویب و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شده است که تمرکز اصلی آن بر خط دو مترو با در نظر گرفتن توسعه‌های آینده شهر قم و نیازهای حمل و نقلی آن است. 

 

گفتنی است، مطالعات «۷۷۷» طرحی جامع برای امکان‌سنجی خطوط حمل‌ونقل انبوه‌بر در قم است که با تأکید بر خط دو مترو و با در نظر گرفتن توسعه‌های جدید شهر انجام شده است. این مطالعات که سال گذشته در استان به تصویب رسید و به وزارت کشور ارسال شد، به بررسی فنی، اقتصادی و اجتماعی مسیرهای پیشنهادی می‌پردازد تا کارآمدترین روش‌های اجرایی را تعیین کند.

تگ ها :
آخرین اخبار

مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.


اتمام نصب تابلوی هنری اسلامی-ایرانی در ایستگاه مترو کشاورز قم

تابلوی هنری منحصربه‌فردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا به‌عنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حمل‌ونقل ریلی بدرخشد.