معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر قم در طول سالهای گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.
رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اینکه طرح جامع مصوب ۱۳۸۶ نقشهراه شهرداری و بازنگری آن در سالهای گذشته، اظهار کرد: بر اساس این طرح، تمامی تقاطعهای احداثشده در این دوره برنامهریزی و اجرا شدهاند که اولویت ابتدا به رینگهای بیرونی و سپس معابر درونشهری اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه خطوط یک و دو مترو نیز در همین طرح پیشبینی شده بود، به پیشرفتهای پروژه مترو اشاره کرد: بر اساس همین اولویت اجرایی حفاری تونل خط یک مترو به پایان رسیده و مراحل نهایی آن به سمت جمکران به روش دستی در حال انجام است. خط دو مترو نیز با توجه به توسعههای جدید شهر، بازنگری و اصلاحاتی در مسیر آن اعمال شده است.
خانهزاد یزدی با اشاره به اینکه افق طرحهای جامع معمولاً ۱۰ ساله است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ برنامهریزی برای بازنگری طرح جامع حملونقل آغاز شد که این فرآیند پس از طی مراحل قانونی در خرداد ۱۴۰۲ به پایان رسید.
وی از شروع مطالعات «۷۷۷» برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر خبر داد و افزود: این مطالعات سال گذشته در استان تصویب و برای تأیید نهایی به وزارت کشور ارسال شده است که تمرکز اصلی آن بر خط دو مترو با در نظر گرفتن توسعههای آینده شهر قم و نیازهای حمل و نقلی آن است.
گفتنی است، مطالعات «۷۷۷» طرحی جامع برای امکانسنجی خطوط حملونقل انبوهبر در قم است که با تأکید بر خط دو مترو و با در نظر گرفتن توسعههای جدید شهر انجام شده است. این مطالعات که سال گذشته در استان به تصویب رسید و به وزارت کشور ارسال شد، به بررسی فنی، اقتصادی و اجتماعی مسیرهای پیشنهادی میپردازد تا کارآمدترین روشهای اجرایی را تعیین کند.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.