شهردار قم از رعایت کامل آخرین استانداردهای تجهیزاتی و فنی در اجرای پروژه مترو قم خبر داد و گفت: بهرهبرداری از فاز نخست خط یک پروژه مترو قم به شرط تأمین ناوگان در کمترین زمان به انجام خواهد رسید.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد ظهر امروز _سهشنبه بیستوهشتم اسفند_ در بازدید از بخشهای مختلف سایت دپو پروژه مترو قم واقع در شهرک شهدای کامکار در بلوار حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: با توجه به اهمیت پروژه مترو قم، سعی شده است تا تمامی الزامات و استانداردهای فنی و تجهیزاتی در بخشهای مختلف پروژه لحاظ شود تا به بهترین شکل آماده بهرهبرداری باشد.
وی با اشاره به اتمام احداث ساختمان مرکز فرمان و مدیریت پروژه مترو قم افزود: احداث این ساختمان و تجهیز آن در مجموع با اعتباری بیش از ۲,۵۰۰ میلیارد ریال که هم اکنون با اتمام عملیات عمرانی ساختمان، مرحله تجهیز بخشهای مختلف آن در حال انجام است.
شهردار قم با اعلام تداوم عملیات احداث و تجهیز بخشهای مختلف دپو پروژه مترو قم، عنوان کرد: این مجموعه که وظیفه پشتیبانی و مدیریت ناوگان و خطوط مترو قم در بخشهای مختلف را بر عهده خواهد داشت، در فازهای مختلف در حال تکمیل است.
سقائیاننژاد انجام مطالعات فنی و میدانی در جهت رفع مشکلات دپوی مترو در سایر شهرها را از دیگر اقدامات شاخص پروژه مترو قم اعلام کرد و افزود: چالشها و ایرادات مختلفی که در سایر شهرها در پروژه مترو با آن درگیر بودهاند بررسی و راهکارهای رفع آن در مترو قم اندیشیده شده است تا کمترین میزان چالش را در زمینه بهرهبرداری از مترو قم شاهد باشیم.
وی همکاری و تعامل متقابل شهرداری قم با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار پروژه را یادآور شد و ادامه داد: با رفع مشکلات قراردادی و قرار گرفتن در مسیر تعامل، شاهد تلاش بیشتری از سوی پیمانکار و مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در مسیر تکمیل پروژه و تسریع در بهرهبرداری آن هستیم.
شهردار قم با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن تلاشهای تأمین ناوگان مورد نیاز مترو قم از سوی دولت و پیگیریهای این موضوع از راههای مختلف، گفت: با انسجام و پیگیری مستمر میتوان به نتیجه مطلوب رسید.
سقائیاننژاد از تکمیل ایستگاههای مترو شهید مطهری و میدان کشاورز خبر داد و افزود: تجهیزات مورد نیاز بهرهبرداری از مترو نیز در حال تهیه است که امروز شاهد رونمایی از خودرو امداد مترو با ارزش یک میلیون یورویی بودیم و ۲ دستگاه تجهیزات مور نیاز دیگر نیز در ماههای آینده وارد پروژه مترو قم خواهد بود.
وی آمادگی راهبران و کارکنان بخشهای مختلف مترو را از دیگر اقدامات در دست انجام سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم دانست و تصریح کرد: تمام این اقدامات در راستای تسریع در بهرهبرداری از پروژه مترو قم در حال انجام بوده تا با تأمین ناوگان در کوتاهترین زمان شهر قم به شهرهای دارای قطار شهری بپیوندند.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.