شهردار قم از رعایت کامل آخرین استانداردهای تجهیزاتی و فنی در اجرای پروژه مترو قم خبر داد و گفت: بهرهبرداری از فاز نخست خط یک پروژه مترو قم به شرط تأمین ناوگان در کمترین زمان به انجام خواهد رسید.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد ظهر امروز _سهشنبه بیستوهشتم اسفند_ در بازدید از بخشهای مختلف سایت دپو پروژه مترو قم واقع در شهرک شهدای کامکار در بلوار حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: با توجه به اهمیت پروژه مترو قم، سعی شده است تا تمامی الزامات و استانداردهای فنی و تجهیزاتی در بخشهای مختلف پروژه لحاظ شود تا به بهترین شکل آماده بهرهبرداری باشد.
وی با اشاره به اتمام احداث ساختمان مرکز فرمان و مدیریت پروژه مترو قم افزود: احداث این ساختمان و تجهیز آن در مجموع با اعتباری بیش از ۲,۵۰۰ میلیارد ریال که هم اکنون با اتمام عملیات عمرانی ساختمان، مرحله تجهیز بخشهای مختلف آن در حال انجام است.
شهردار قم با اعلام تداوم عملیات احداث و تجهیز بخشهای مختلف دپو پروژه مترو قم، عنوان کرد: این مجموعه که وظیفه پشتیبانی و مدیریت ناوگان و خطوط مترو قم در بخشهای مختلف را بر عهده خواهد داشت، در فازهای مختلف در حال تکمیل است.
سقائیاننژاد انجام مطالعات فنی و میدانی در جهت رفع مشکلات دپوی مترو در سایر شهرها را از دیگر اقدامات شاخص پروژه مترو قم اعلام کرد و افزود: چالشها و ایرادات مختلفی که در سایر شهرها در پروژه مترو با آن درگیر بودهاند بررسی و راهکارهای رفع آن در مترو قم اندیشیده شده است تا کمترین میزان چالش را در زمینه بهرهبرداری از مترو قم شاهد باشیم.
وی همکاری و تعامل متقابل شهرداری قم با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار پروژه را یادآور شد و ادامه داد: با رفع مشکلات قراردادی و قرار گرفتن در مسیر تعامل، شاهد تلاش بیشتری از سوی پیمانکار و مجموعه سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در مسیر تکمیل پروژه و تسریع در بهرهبرداری آن هستیم.
شهردار قم با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن تلاشهای تأمین ناوگان مورد نیاز مترو قم از سوی دولت و پیگیریهای این موضوع از راههای مختلف، گفت: با انسجام و پیگیری مستمر میتوان به نتیجه مطلوب رسید.
سقائیاننژاد از تکمیل ایستگاههای مترو شهید مطهری و میدان کشاورز خبر داد و افزود: تجهیزات مورد نیاز بهرهبرداری از مترو نیز در حال تهیه است که امروز شاهد رونمایی از خودرو امداد مترو با ارزش یک میلیون یورویی بودیم و ۲ دستگاه تجهیزات مور نیاز دیگر نیز در ماههای آینده وارد پروژه مترو قم خواهد بود.
وی آمادگی راهبران و کارکنان بخشهای مختلف مترو را از دیگر اقدامات در دست انجام سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم دانست و تصریح کرد: تمام این اقدامات در راستای تسریع در بهرهبرداری از پروژه مترو قم در حال انجام بوده تا با تأمین ناوگان در کوتاهترین زمان شهر قم به شهرهای دارای قطار شهری بپیوندند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.