شهردار قم صبح امروز از مجموعه سایت دپو، ساختمان مرکز فرمان و مدیریت و انبار تجهیزات مترو قم بازدید کرد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد شهردار قم، صبح امروز با حضور در محل سایت دپو پروژه مترو قم واقع در شهرک شهدای کامکار در بلوار حضرت معصومه(س) از بخشهای مختلف این مجموعه بازدید کرد.
بازدید از ساختمان مرکز فرمان و مدیریت مترو قم شامل بخشهای مدیریت، مانیتورینگ، مرکز کنترل خط، تجهیزات مخابراتی و سیگنالینگ از بخشهای این بازدید بود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در حاشیه این بازدید با اعلام مشخصات این ساختمان و برنامهریزی انجام شده برای تجهیز و بهرهبرداری از آن در آینده نزدیک گفت: مجموعا مبلغ 2500 میلیارد ريال برای احداث و تجهیز این ساختمان هزینه خواهد شد.
رونمایی از خودرو امداد مترو قم نیز از دیگر برنامههای بازدید امروز بود. این خود رو ساخت کشور آلمان و تجهیز شده به آخرین امکانات و تجهیزات مورد نیاز امداد و نجات بوده و ارزش روز آن بیش از یک میلیون یورو برآورد میشود.
شهردار قم همچنین از مجموعه انبارهای تجهیزات مترو قم نیز بازدید و در جریان آخرین اقدامات سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز بهرهبرداری از خط یک مترو قم و تکمیل فازهای مختلف این پروژه بزرگ قرار گرفت.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.