مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم گفت: سال ۱۴۰۳ و همزمان با ورود خودروی امداد و نجات (Rescue car) تکمیل ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری مترو قم برای سازمان حملونقل ریلی قم انجام شد.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی، محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگاران از ورود خودروی امداد و نجات به پروژه مترو و تکمیل ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری مترو قم در اسفند سال جاری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رخداد این دو دستاورد مهم در پروژه، در صورت تأمین واگن مترو توسط وزارت کشور، عملیات بهرهبرداری با ضریب ایمنی بالایی در سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: خودروی امداد و نجات با هدف افزایش ایمنی و توان عملیاتی مترو قم در مواقع اضطراری طراحی شده که طی یک فرایند پیچیده مالی و مهندسی از شرکتهای معتبر اروپایی تأمین و به محل کارگاه منتقل شده است و نمونه مشابه داخلی ندارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم خاطرنشان کرد: ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری متروی قم نیز با هدف کنترل، پایش و مدیریت ترافیک خطوط ریلی قم طراحی و احداث شده و تجهیزات سامانههای مخابراتی و سیگنالینگ در این مرکز نصب شده است تا در زمان سیر و حرکت قطار، بهرهبرداری ایمن از خط مترو را میسر خواهد کرد.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.
علیاصغر سلطانی معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان قم در جلسه بررسی آخرین وضعیت مونوریل که در دادسرا برگزار شد، بر تعیین تکلیف وضعیت این پروژه در اسرع وقت تأکید کرد.
پروژه مترو قم پس از ۱۴ سال وقفه و دست و پنجه نرم کردن با چالشهایی نظیر کمبود اعتبارات، تغییر دولتها و حاشیهسازیهای متعدد، بار دیگر روی میز تصمیمگیری قرار گرفته و اجرای خط دوم آن با تأیید شورایعالی ترافیک کشور در دستور کار قرار گرفته است.