مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم گفت: سال ۱۴۰۳ و همزمان با ورود خودروی امداد و نجات (Rescue car) تکمیل ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری مترو قم برای سازمان حملونقل ریلی قم انجام شد.
به گزارش واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی، محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگاران از ورود خودروی امداد و نجات به پروژه مترو و تکمیل ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری مترو قم در اسفند سال جاری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به رخداد این دو دستاورد مهم در پروژه، در صورت تأمین واگن مترو توسط وزارت کشور، عملیات بهرهبرداری با ضریب ایمنی بالایی در سال ۱۴۰۴ اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: خودروی امداد و نجات با هدف افزایش ایمنی و توان عملیاتی مترو قم در مواقع اضطراری طراحی شده که طی یک فرایند پیچیده مالی و مهندسی از شرکتهای معتبر اروپایی تأمین و به محل کارگاه منتقل شده است و نمونه مشابه داخلی ندارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم خاطرنشان کرد: ساختمان مرکز فرمان و بهرهبرداری متروی قم نیز با هدف کنترل، پایش و مدیریت ترافیک خطوط ریلی قم طراحی و احداث شده و تجهیزات سامانههای مخابراتی و سیگنالینگ در این مرکز نصب شده است تا در زمان سیر و حرکت قطار، بهرهبرداری ایمن از خط مترو را میسر خواهد کرد.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.