شهردار قم گفت: بودجه شهرداری قم در سال ۱۴۰۳ به تحقق بالای صددرصدی خواهد رسید و این نشاندهنده برنامهمحور بودن مجموعه است.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد امروز _ یکشنبه بیست و ششم اسفند _ در دیدار با رئیسکل دادگستری و دادستان استان قم، با اشاره به وجود انسجام در مجموعه شهرداری قم، اظهار داشت: پروژههای مختلفی در سطح شهر در حال اجراست که بهتدریج وارد مدار خدمت به مردم وارد خواهند شد.
وی با بیان اینکه در تلاشیم برخی از پروژهها را تا پیش از پایان سال به بهرهبرداری برسانیم، افزود: پروژه مترو در فاز نخست آماده بهرهبرداری و منتظر تأمین واگن از طرف وزارت کشور است که با ورود واگن بلافاصله این فاز پروژه قابلیت بهرهبرداری دارد.
شهردار قم با تأکید بر اینکه فعالیت در فاز دوم پروژه مترو نیز از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران در چندین جبهه در حال انجام است، ابراز کرد: در حال حاضر هزینه اجرای هر کیلومتر خط مترو حدود دو هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
سقائیاننژاد از تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این رقم در انتهای سال و جمعبندی نهایی قطعاً تحقق مناسبی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار پرونده دارای رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ در قم وجود دارد، اذعان کرد: در سال گذشته و با اجرای بند "ت" تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲، بخشی از پروندهها تعیین تکلیف شد ولی با توجه به ثابت ماندن مبلغ بر اساس سال تخلف، بسیاری از مالکان خواهان تعیین تکلیف نیستند.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.