معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: عموماً پروژه های قطار شهری کشور در دهه 80 آغاز گردیده که شرایط اقتصادی کشور در آن دهه پایدارتر بوده است، این در حالی است که احداث خط 1 مترو قم مصادف با سال های بروز تورم افسارگسیخته و تحریم های ظالمانه گردیده است، به نحویکه شهرداری قم با اخذ مصوبات متعدد از شورای عالی فنی کشور جهت اصلاح قرارداد طرح و ساخت پیمانکار خط 1 مترو قم، متناسب سازی قرارداد با شرایط روز کشور را مدّ نظر داشت.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه امروزه بهای تمام شده هر کیلومتر مترو در کشور حدود 20 هزار میلیارد ریال هزینه در بر دارد، تبیین داشت: علاوه بر موضوع تورم و بروز شرایط تحریم ظالمانه اقتصادی و بازرگانی، طی سال های ساخت پروژه، بودجه های عمرانی ملی متناسب با افزایش هزینه های ساخت برنامه ریزی نگردیده و تقریباً میانگین تخصیص های ملی 500 میلیارد ریال و میانگین اوراق مشارکت های سنواتی منتشره 2500 میلیارد ریال طی 10 سال بوده که این مهم بار سنگین تری را بر دوش شهرداری تحمیل کرده است.
ایشان به منظور مقایسه در شرایط برابر خطوط مترویی کشور نیز اظهار داشت که مطابق جدول آماده شده، هر یک از خطوط مترو را باید با در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات همان شهرداری مقایسه نمود
.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: سال ۱۴۰۳ نقطه عطفی برای متروی قم بود؛ سالی که شاهد پیشرفت ۹۷ درصدی فاز اول، تکمیل مرکز فرماندهی پیشرفته و خرید تجهیزات اروپایی برای مدیریت بحران و دپو بودیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به بازنگری و تصویب طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر قم در طول سالهای گذشته که نقشه راه ترافیکی شهر را مشخص کرده گفت: مطالعات جامع امکان سنجی خطوط انبوه بر شهر قم با تمرکز بر نیازهای آینده شهر انجام و خط دوم متروی قم بر این اساس مسیریابی شد.
پس از ماهها تلاش هنرمندان و کارشناسان، ساخت تابلوهای هنری ایستگاه شهید مطهری مترو قم با طراحی نوین به پایان رسید.
شهردار قم و مدیران ارشد شهری سال جدید را با دیدار با بزرگان شهر و استفاده از رهنمودهای آنان برای حرکت هر چه بهتر در مسیر شهری پویا و سرزنده آغاز کردند. بزرگان شهر در این دیدار ضمن حمایت تمام قد از مجموعه شهرداری، توصیههایی نسبت به برنامه آینده شهرداری ارائه کردند.
شهردار قم گفت: یکی از نیازهای شهر قم احداث خط دوم مترو از پردیسان است که با تصویب در شورای ترافیک استان، امیدواریم با تایید مراجع بالادستی اجرایی شود.
سال ۱۴۰۳ هم با تمام وعدهها و امیدها گذشت، اما قطار متروی قم همچنان در ایستگاه انتظاری ۱۳ ساله متوقف مانده است.
شهردار قم از قطعی شدن تخصیص ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی به شهرداری قم برای پروژه قطار شهری و حملونقل عمومی خبر داد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، ضمن بازدید از تونل سنتی مترو، از دریافت مجوز انتشار ۱۹۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت در واسپین ساعات پایانی سالجاری، برای سال آینده خبر داد.
شهردار قم از رعایت کامل آخرین استانداردهای تجهیزاتی و فنی در اجرای پروژه مترو قم خبر داد و گفت: بهرهبرداری از فاز نخست خط یک پروژه مترو قم به شرط تأمین ناوگان در کمترین زمان به انجام خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم از ارزش یک میلیون یورویی خودرو امداد نجات مترو قم خبر داد و گفت: این خودرو به همراه تجهیزات جانبی در روزهای گذشته تحویل پروژه مترو قم شده است.