مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: کاهش اعتبارات مورد نیاز و افزایش چند برابری نرخ تجهیزات و مصالح طی سالهای اخیر ، مهمترین عامل تاخیر در اجرای مترو قم می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در گفت و گو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: در خط 1 مترو قم، از ابتدای پروژه در سال 1391 تا کنون حدود 6500میلیارد تومان به ارزش روز (غیر از هزینه های انجام شده بابت تملکات) هزینه شده است، این در حالیست که بهاء تمام شده یک کیلومتر مترو در حال حاضر (شامل فعالیت های عمرانی، تجهیزات و ناوگان) در ایران حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می گردد.
محمدرضا انگشت باف افزود: برای تامین ۱۵ واگن مورد نیاز راه اندازی فاز نخست خط یک مترو ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز می باشد که وزارت کشور وعده تامین این مبلغ را از محل اوراق مشارکت بودجه ۱۴۰۲ کل کشور داده است.
ایشان در پایان بیان داشت: برای توسعه مترو قم به سمت مسجد مقدس جمکران نیز که مورد تاکید ارکان سازمان قطار شهری و شورای اسلامی شهر قم می باشد، برنامه ریزی اولیه صورت پذیرفته و اقداماتی از قبیل بازنگری، مطالعات، طراحی و تهیه اسناد مربوطه در حال پیگیری و انجام می باشد و اجرای این فاز از پروژه با اضافه نمودن حداقل 3 ایستگاه و ۹ کیلومتر مسیر، نیاز به تأمین حداقل ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دارد و اجرای آن نیز تا مهرماه سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.
پس از سالها تاخیر، حاشیهسازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر بهطور جدی روی میز تصمیمگیری قرار گرفت و اینبار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژهای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گرههای چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسیترین نیازهای کلانشهر قم پاسخ دهد: حملونقل انبوهبر، پاک و پایدار.
استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایهگذاران در این شهر حضور پررنگتری داشته باشند.