مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم: با تکمیل ساختمان و انتقال و نصب بخش زیادی از تجهیزات، ایستگاه شهید مطهری آماده بهره برداری می باشد.
مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفتگو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: ایستگاه مترو شهید مطهری در میدان شهید مطهری که از نقاط دارای حجم مسافر بالا و گره های ترافیکی شهر قم می باشد واقع شده که با جانمایی مناسب در جهت حل معضل ترافیکی این منطقه ساخته شده است.
مهندس اورعی عنوان نمود: ایستگاه شهید مطهری ،در سه طبقه با سه ورودی مجزا، ۴ پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی می باشد که برای ساخت این ایستگاه ۹۲ هزار متر مکعب خاکبرداری ،۴۲۶۰ تن آرماتوربندی ،۴۰ هزار مترمکعب بتن و 43 هزار متر مربع نازک کاری انجام شده است .
وی در ادامه افزود: این ایستگاه جزو ایستگاه های اصلی خط 1 مترو قم بوده و از نظر وسعت بین ایستگاه های قطعه نخست به دلیل سطح سرویس دهی و تقاضای بیشتر در حجم مسافرین دارای سطح زیربنایی بیش از سایر ایستگاه ها و حدود ۱5۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه می باشد. همچنین این ایستگاه دارای ۳ ورودی در اطراف میدان شهید مطهری و دارای ۲ سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می باشد. طول سکوی ایستگاه ۱۰۰ متر بوده که قابلیت سرویس دهی به ۵ واگن را داراست و در زمان اوج تردد، توانایی جابجایی حدود ۱۰۰۰ مسافر در هر 2/5 دقیقه را خواهد داشت.
ایشان خاطر نشان کرد: همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هماهنگ و همخوان با معماری اسلامی و سنتی ایران بوده و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.
مسعود اورعی بیان داشت: در طراحی و اجرای ایستگاه به تردد و سهولت استفاده معلولین و نابینایان توجه شده و مسیرهای دسترسی آنان در نظر گرفته شده و همچنین در کل، تعداد ۱۶ دستگاه پله برقی و ۴ دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که در قطعه نخست بهره برداری تعداد ۶ دستگاه پله برقی و ۳ دستگاه آسانسور در حال نصب می باشد.
وی در پایان اظهار نمود: از نظر ایمنی در برابر حریق، ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی ۶ دقیقه از طریق ۴ راه پله فرار (ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیط فروشی را داراست که به ۲ کیوسک در سطح زمین منتهی می شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.