ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

ایستگاه مترو شهید مطهری قم آماده بهره‌برداری گردید

18 اردیبهشت 1402

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم: با تکمیل ساختمان و انتقال و نصب بخش زیادی از تجهیزات، ایستگاه شهید مطهری آماده بهره برداری می باشد.

image

مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفتگو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: ایستگاه مترو شهید مطهری در میدان شهید مطهری که از نقاط دارای حجم مسافر بالا و گره های ترافیکی شهر قم می باشد واقع شده که با جانمایی مناسب در جهت حل معضل ترافیکی این منطقه ساخته شده است.  
مهندس اورعی عنوان نمود: ایستگاه شهید مطهری ،در سه طبقه با سه ورودی مجزا، ۴ پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی می باشد که برای ساخت این ایستگاه ۹۲ هزار متر مکعب خاکبرداری ،۴۲۶۰ تن آرماتوربندی ،۴۰ هزار مترمکعب بتن و 43 هزار متر مربع نازک کاری انجام شده است .
 وی در ادامه افزود:  این ایستگاه جزو ایستگاه های اصلی خط 1 مترو قم بوده و از نظر وسعت بین ایستگاه های قطعه نخست  به دلیل سطح سرویس دهی و تقاضای بیشتر در حجم مسافرین دارای سطح زیربنایی بیش از سایر ایستگاه ها و حدود ۱5۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه می باشد. همچنین این ایستگاه دارای ۳ ورودی در اطراف میدان شهید مطهری و دارای ۲ سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می باشد. طول سکوی ایستگاه ۱۰۰ متر بوده که قابلیت سرویس دهی به ۵ واگن را داراست و در زمان اوج تردد، توانایی جابجایی حدود ۱۰۰۰ مسافر در هر 2/5 دقیقه را خواهد داشت.
ایشان خاطر نشان کرد: همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هماهنگ و همخوان با معماری اسلامی و سنتی ایران بوده و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.
مسعود اورعی بیان داشت: در طراحی و اجرای ایستگاه به تردد و سهولت استفاده معلولین و نابینایان توجه شده و مسیرهای دسترسی آنان در نظر گرفته شده و همچنین در کل، تعداد ۱۶ دستگاه پله برقی و ۴ دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که در قطعه نخست بهره برداری تعداد ۶ دستگاه پله برقی و ۳ دستگاه آسانسور در حال نصب می باشد.
وی در پایان اظهار نمود: از نظر ایمنی در برابر حریق، ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی ۶ دقیقه از طریق ۴ راه پله فرار (ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیط فروشی را داراست که به ۲ کیوسک در سطح زمین منتهی می شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است.
 

تگ ها :
آخرین اخبار

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم: بومی‌سازی تجهیزات مترو قم با تکیه بر توان مهندسان داخلی

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید


بازدید اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از فاز دوم خط یک مترو

اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حمل‌ونقلی تأکید کردند.


دیدار شهردار قم با مدیران ارشد گروه مپنا برای تسریع در تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط ریلی

شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی این کلان‌شهر را بررسی کرد.


شهردار قم: متروی قم تا ۱۴۰۷ به مسجد جمکران می‌رسد

شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.


بازدید شهردار قم از دپوی مترو

دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.


برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.


رئیس شورای اسلامی شهر قم: واگن‌های متروی قم تا پایان سال تامین شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگن‌های متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راه‌اندازی شود.


احیای خط دوم مترو قم؛ بازگشت به ریل توسعه حمل‌ونقل پایدار

پس از سال‌ها تاخیر، حاشیه‌سازی و دو بار حذف از دستور کار، خط دوم متروی قم بار دیگر به‌طور جدی روی میز تصمیم‌گیری قرار گرفت و این‌بار با تأیید شورای عالی ترافیک کشور همراه شد؛ پروژه‌ای ۲۸ کیلومتری در محور شمال-جنوب که با ۲۱ ایستگاه قرار است در صورت بازشدن گره‌های چندین ساله اداری و مدیریتی و اعتباری، به یکی از اساسی‌ترین نیازهای کلان‌شهر قم پاسخ دهد: حمل‌ونقل انبوه‌بر، پاک و پایدار.


استاندار قم: قم نیازمند توسعه زیرساخت‌های اقامتی است / تامین واگن مترو تا ۶ ماه آینده

استاندار قم با اشاره به اینکه در شهر قم مراکز اقامتی مناسبی برای زائران نداریم، گفت: باید دست به دست یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران در این شهر حضور پررنگ‌تری داشته باشند.