مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم: با تکمیل ساختمان و انتقال و نصب بخش زیادی از تجهیزات، ایستگاه شهید مطهری آماده بهره برداری می باشد.
مدیر پروژه ایستگاه شهید مطهری مترو قم در گفتگو با واحد خبر سازمان قطار شهری قم بیان کرد: ایستگاه مترو شهید مطهری در میدان شهید مطهری که از نقاط دارای حجم مسافر بالا و گره های ترافیکی شهر قم می باشد واقع شده که با جانمایی مناسب در جهت حل معضل ترافیکی این منطقه ساخته شده است.
مهندس اورعی عنوان نمود: ایستگاه شهید مطهری ،در سه طبقه با سه ورودی مجزا، ۴ پله فرار، دو خروجی اضطراری و چهار هواکش میان تونلی و ایستگاهی می باشد که برای ساخت این ایستگاه ۹۲ هزار متر مکعب خاکبرداری ،۴۲۶۰ تن آرماتوربندی ،۴۰ هزار مترمکعب بتن و 43 هزار متر مربع نازک کاری انجام شده است .
وی در ادامه افزود: این ایستگاه جزو ایستگاه های اصلی خط 1 مترو قم بوده و از نظر وسعت بین ایستگاه های قطعه نخست به دلیل سطح سرویس دهی و تقاضای بیشتر در حجم مسافرین دارای سطح زیربنایی بیش از سایر ایستگاه ها و حدود ۱5۰۰۰متر مربع در ۳ طبقه می باشد. همچنین این ایستگاه دارای ۳ ورودی در اطراف میدان شهید مطهری و دارای ۲ سر گیت جهت تسهیل عبور مسافرین می باشد. طول سکوی ایستگاه ۱۰۰ متر بوده که قابلیت سرویس دهی به ۵ واگن را داراست و در زمان اوج تردد، توانایی جابجایی حدود ۱۰۰۰ مسافر در هر 2/5 دقیقه را خواهد داشت.
ایشان خاطر نشان کرد: همچنین معماری داخلی فضاهای عمومی ایستگاه با توجه به مجاورت با بافت سنتی قم و حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، هماهنگ و همخوان با معماری اسلامی و سنتی ایران بوده و از مصالح آجر و کاشی استفاده شده است.
مسعود اورعی بیان داشت: در طراحی و اجرای ایستگاه به تردد و سهولت استفاده معلولین و نابینایان توجه شده و مسیرهای دسترسی آنان در نظر گرفته شده و همچنین در کل، تعداد ۱۶ دستگاه پله برقی و ۴ دستگاه آسانسور در نظرگرفته شده که در قطعه نخست بهره برداری تعداد ۶ دستگاه پله برقی و ۳ دستگاه آسانسور در حال نصب می باشد.
وی در پایان اظهار نمود: از نظر ایمنی در برابر حریق، ایستگاه شهید مطهری قابلیت خارج کردن کلیه نفرات طی ۶ دقیقه از طریق ۴ راه پله فرار (ایمن در برابر نفوذ دود و آتش) در ترازهای سکو و بلیط فروشی را داراست که به ۲ کیوسک در سطح زمین منتهی می شود و کلیه مصالح بکار رفته در ساخت ایستگاه از نوع مقاوم در برابر حریق و دارای حداقل درجه B واکنش در برابر آتش است.
امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حملونقل ریلی در خدمترسانی به میلیونها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.
مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمترسانی به زائران و مجاوران کریمه اهلبیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.