مسئولین استانی و شهری و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در جریان بازدید از فاز نخست خط یک مترو قم با جدیت بر راه اندازی و بهره برداری مترو در آینده ای نزدیک تأکید نمودند. (تاریخ انتشار 1401/۱2/18)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم، استاندار به همراه شهردار قم، معاون هماهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم ومعاونین استانداری و شهرداری از فاز نخست خط یک مترو قم بازدید و از نزدیک در جریان مقدمات بهره برداری این پروژه ملی قرار گرفت.
در این بازدید محمد رضا انگشت باف، سرپرست سازمان قطار شهری قم ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت پروژه در بخش های سیویل و تجهیزات، به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و از آمادگی کامل مجموعه جهت راه اندازی فاز نخست خط یک مترو قم در صورت تأمین ناوگان در نیمه نخست سال 1402، خبر داد.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز با بیان اینکه مشکلی در بحث تأمین منابع مالی پروژه مترو وجود ندارد، بر همکاری مجموعه کارفرما در جهت برطرف کردن اندک موانع باقیمانده تأکید نمود و افزود: برای هدف مهم تأمین 3 رام قطار اولیه نیز نیاز به حمایت همه جانبه دولتمردان می باشد.
سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم، با اشاره به پیشرفت قابل توجه ماه های اخیر پروژه مترو قم و تقدیراز همه دست اندرکاران پروژه، بر توسعه مترو تأکید و عنوان نمود: چنانچه واگن های مورد نیاز با حمایت مراجع ذیربط در اختیار سازمان قطار شهری قرار گیرد، آمادگی افتتاح فاز نخست خط یک مترو در سفر دوم ریاست جمهور وجود دارد.
جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز، با اشاره به اتفاقات مثبت ماه های گذشته در مترو قم، عنوان نمود: هیچ مانعی از قبیل تحریم های ظالمانه نمی تواند عامل توقف و پیشرفت عمرانی کشور شود.
در ادامه پس از بازدید مسیر فاز نخست و دو ایستگاه مطهری و کشاورز؛ تمامی مدیران حاضر برای بهینه نمودن مسیر خط یک مترو قم و همچنین تحقق هدف تسهیل در جا به جایی زائرین و مجاورین حرم کریمه اهل بیت(س) بر تکمیل ایستگاه A1 و راه اندازی فاز دوم مسیر حد فاصل میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران، تأکید نمودند.
.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.