مسئولین استانی و شهری و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در جریان بازدید از فاز نخست خط یک مترو قم با جدیت بر راه اندازی و بهره برداری مترو در آینده ای نزدیک تأکید نمودند. (تاریخ انتشار 1401/۱2/18)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم، استاندار به همراه شهردار قم، معاون هماهنگی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم ومعاونین استانداری و شهرداری از فاز نخست خط یک مترو قم بازدید و از نزدیک در جریان مقدمات بهره برداری این پروژه ملی قرار گرفت.
در این بازدید محمد رضا انگشت باف، سرپرست سازمان قطار شهری قم ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت پروژه در بخش های سیویل و تجهیزات، به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و از آمادگی کامل مجموعه جهت راه اندازی فاز نخست خط یک مترو قم در صورت تأمین ناوگان در نیمه نخست سال 1402، خبر داد.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز با بیان اینکه مشکلی در بحث تأمین منابع مالی پروژه مترو وجود ندارد، بر همکاری مجموعه کارفرما در جهت برطرف کردن اندک موانع باقیمانده تأکید نمود و افزود: برای هدف مهم تأمین 3 رام قطار اولیه نیز نیاز به حمایت همه جانبه دولتمردان می باشد.
سید محمد تقی شاهچراغی استاندار قم، با اشاره به پیشرفت قابل توجه ماه های اخیر پروژه مترو قم و تقدیراز همه دست اندرکاران پروژه، بر توسعه مترو تأکید و عنوان نمود: چنانچه واگن های مورد نیاز با حمایت مراجع ذیربط در اختیار سازمان قطار شهری قرار گیرد، آمادگی افتتاح فاز نخست خط یک مترو در سفر دوم ریاست جمهور وجود دارد.
جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نیز، با اشاره به اتفاقات مثبت ماه های گذشته در مترو قم، عنوان نمود: هیچ مانعی از قبیل تحریم های ظالمانه نمی تواند عامل توقف و پیشرفت عمرانی کشور شود.
در ادامه پس از بازدید مسیر فاز نخست و دو ایستگاه مطهری و کشاورز؛ تمامی مدیران حاضر برای بهینه نمودن مسیر خط یک مترو قم و همچنین تحقق هدف تسهیل در جا به جایی زائرین و مجاورین حرم کریمه اهل بیت(س) بر تکمیل ایستگاه A1 و راه اندازی فاز دوم مسیر حد فاصل میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران، تأکید نمودند.
.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.