مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اولویتبندی تجهیزات لازم در پروژه قطار شهری در 9 بسته از اجرای 17 مناقصه برای تأمین این تجهیزات خبر داد
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، با اشاره به اولویت بندی تأمین تجهیزات فاز اول راه اندازی پروژه خط یک مترو، از برگزاری ۱۷ مناقصه برای تأمین این تجهیزات خبر داد که تاکنون ۱۴ مورد از آنها منجر به عقد قرارداد با تأمین کننده شده و تجهیزات مذکور در حال تولید است.
منصور درویشی در گفتوگو با شهرنیوز، با اشاره به برخی از تجهیزات مورد نیاز خط یک مترو، اظهار داشت: در این پروژه، از ابتدا، موضوع تأمین تجهیزات مترو را در قالب ۹ بسته تفکیک کردیم که فرایندهای مهندسی خرید آنها در سالهای گذشته انجام گرفته است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: از ابتدای بهمن ماه ۹۸، نسبت به برگزاری مناقصات تأمین تجهیزات، به ترتیب اولویتهایی پروژه اقدام شده است.
درویشی با بیان اینکه پیشرفتهای خوبی در زمینه عملیات اجرایی در تونل و ایستگاه ها صورت گرفته است، همچنین تصریح کرد: تأمین ناوگان، انجام روسازی مسیر و دپو، تأمین توان و برق رسانی به مترو، در اولویت یک پروژه قرار گرفتهاند و مناقصه دیگر تجهیزات مترویی مانند تهویه، اطفای حریق، مخابرات، آسانسور و پله برقی نیز توسط پیمانکار انجام شده است.
وی با بیان اینکه از ۱۷مورد مناقصهای که در یک سال گذشته برگزار شده، ۱۴ مورد آن منجر به قرارداد با تأمین کننده شده است، افزود: پیش پرداخت قراردادهای مذکور، پرداخت شده و با نظارت سازمان قطار شهری، فرآیند ساخت تجهیزات هم توسط سازندهها در حال انجام است.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.